Nick
Hornby új regényére annak ellenére vetettem rá magam a könyvtárban,
hogy nem igazán keltette fel az érdeklődésem a történet. Őszintén
szólva, inkább kicsit elriasztott, amikor olvastam, hogy a Betoncsók
főszereplője egy tizenhat éves fiú. Huszonéves nőként úgy gondoltam, mi
sem áll távolabb tőlem, mint egy idióta kamaszfiú vergődése. Mégis adtam
neki egy esélyt, Hornby ugyanis ritkán okozott csalódást.
A
Betoncsók története rém egyszerű, arról szól, mihez kezd magával egy
tizenhat éves srác, amikor kiderül, hogy élete első barátnője babát vár.
Sam tök átlagos londoni srác, iskolába jár, lóg a haverokkal,
éjjel-nappal deszkázik, szobája pedig valóságos Tony Hawk-szentély. És,
mint minden tizenhat évesnek, nem keveset jár az agya a szexen. Összejön
Alicia-val, akivel különösebben nem szerelmesek egymásba, csak épp úgy
hozta a véletlen, megtörténik, aminek történnie kell, aztán épp, amikor
már szakítanának, kiderül, hogy a lány terhes. És meg akarja tartani a
gyereket.
Az
egész lehetne egy elrettentő tanmese arról, hogy látjátok, gyerekek,
milyen könnyű egy perc alatt elcseszni az életeteket, de Hornby elég
intelligens ahhoz, hogy megmutassa, mit lehet kihozni egy ilyen, valóban
eléggé elrontott helyzetből. Mert nem az az egyetlen forgatókönyv, hogy
gyorsan fel kell nőni, össze kell házasodni, kulimunkát kell vállalni,
és életed végéig keseregni, hogy mennyire elcseszted. Lehet másképp is.
Csak mire erre a „másképp”-re rátalálnak a tizenéves szülők, addig meg
kell vívni számos csatát elsősorban a saját szüleikkel, aztán az
iskolával, a társadalmi előítéletekkel.
Sam
története azért is pikáns, mert saját anyja is tizenhat évesen szülte
őt, aztán hozzáment az apjához, évekig rossz házasságban élt, nem tanult
tovább, és érthető módon folyton attól próbálja óvni fiát, hogy
elkövesse ugyanazt a hibát, mint ő. Sam úgy nő fel, hogy a legnagyobb
kiszúrás, amit saját magával elkövethet, ha túl fiatalon lesz apa.
Furcsa mód amikor kritikussá válik a helyzet, épp Sam anyja lesz az, aki
nem engedi fiát idő előtt „felnőni” és betagozódni, hanem ragaszkodik
ahhoz, hogy Sam otthon lakjon, leérettségizzen, főiskolára menjen.
Ezzel
szemben Alicia középosztálybeli szülei a klasszikus „elcseszett út”
felé terelgetnék a gyerekeket, ők nem látnak más kiutat, mint az
együttélést, munkavállalást, beletörődést abba, hogy kudarcot vallottak.
Hornby-nál még nem olvastam ilyen kritikát az angol társadalomban
meglévő osztálykülönbségekkel kapcsolatban. Alicia társadalmilag és
neveltetését illetően is fölötte áll Samnek, és ezt a lány szülei soha
nem felejtik el kihangsúlyozni, az „alacsonyabbról jött” fiút hibáztatva
a történtekért, mégis, krízishelyzetben egyértelmű, hogy Sam csóróbb,
tanulatlanabb anyja az, aki képes felülkerekedni a történteken, és
értelmesen viselkedni.
Nagyon
jó könyv ez, és azt hiszem, nagyon fontos is, mindenki, aki
így-úgy-amúgy érintett volt már ebben a témában, tudja, hogy mekkora
társadalmi előítéletekkel kell szembenézniük a tinédzser szülőknek, hogy
milyen kényszerpályákat kell bejárniuk, hogy milyen nehéz normális
gyereket nevelni és normális életet élni, ha a társadalom rásüti egy
tizenéves gyerekre, hogy kész, fiam, elcseszted, vége az életednek.
Az,
hogy Hornby mindezt úgy adja elő, hogy azt bármely korosztály szívesen
olvassa, csak hab a tortán. Soha nem volt túlságosan cizellált stílusa,
de ez a könyv még a többinél is hétköznapibb, lazább stílusú, tényleg
úgy képes szólni a tizenévesekhez, ahogy a tizenévesek beszélhetnek. És
nagyon jól elkapja ezt a kamaszkori rajongás-izét, amikor az ember a
szobája falán lévő bálványnak meséli el ügyes-bajos dolgait, és várja
tőle a megoldást. A bálvány - esetünkben Tony Hawk - pedig segít. Hol
egy életrajzból vett idézettel, hol a jövőbe röpítéssel álmunkban, hol
csak azzal, hogy hallgat.
Hornby
nagy erénye és azt hiszem, részben ez teszi őt annyira népszerűvé
világszerte, hogy teljesen hétköznapi, mindenkit érintő témákról ír,
valami olyan természetességgel, szeretettel, közvetlenséggel, ami
igazából ritka. Vannak nála jobb írók, de kevesen vannak, akik hozzá
hasonló nyíltsággal, mindenféle művészkedés, pátosz, erőltetés nélkül
tudnak jó könyveket írni az élet leghétköznapibb kérdéseiről.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése