Előre
leszögezném, hogy simán megkajáltam, parazitástul, invázióstul,
maroknyi ellenállóstul, az összes untig ismert panellel együtt. Előre le
kell szögeznem, igazából tetszett, még akkor is, ha a rengeteg ifjúkori
Galaktikázás fényében első pillantásra alig több szöveg-variációnál, ha
néhány fordulatát előre kódolta is bennem a hasonló témájú
regények-filmek sora. Messze jobban megírt, okosabban szerkesztett
szöveg, mint az Alkonyat-regények bármelyike. Élvezettel vágtattam rajta
végig egyetlen szabadnap alatt, mert olvastatja magát (persze kicsit
kajánabbul is szólok majd erről később). Ennek fényében tessék olvasni,
ami lentebb következik.
A
történet az idegen létforma, a „parazita” beillesztésével kezdődik,
mégpedig egy olyan emberi testbe, Melanie Stryder testébe, aki a csekély
számú emberi túlélőkhöz, a rejtözködő maradékhoz tartozik. A
kiválasztott „lélek” dolga, hogy feltörje a lány emlékeit és a többi
bujdosó nyomára vezesse a megszálló létformát. Ő Vándor, aki immár a
nyolcadik bolygóján jár, sehol nem vert gyökeret, sehol nem „született
meg” kétszer. Igazi kereső tehát, viszont épp a saját, új testének
emlékeiben nem kereshet, mivel furcsamód Melanie személyisége, az emberi
lélek nem törlődött a beültetéssel, ellenállást fejt ki, falakat emel,
vitatkozik. E furcsa duál-tudat mellé kirendelt Hajtó – az emberi
túlélők vadásza - Melanie hatására lesz egyre ellenszenvesebbé Vándor
számára, a lány szeretet-kötődései felülírják a túlélők „levadászásának”
szándékát. Egy ponton túl Vándor már nem tudja szigorúan elhatárolni a
maga érzéseit Melanie érzéseitől egykori társai iránt, a Melanie
emlékeiben élő testvér és szerelmes, Jamie és Jared felkutatása Vándor
számára sem vadászat, hanem valamiféle „hazatérés” lesz. Ami persze a
maroknyi emberi túlélő szemében a „parazita”, a „megszálló” újabb
kegyetlen kísérlete csak az elfogásukra – Vándor-Melanie kishíján
belehal, amikor végül „hazaér”. A valódi kaland itt kezdődik, amikor a
kiszolgáltatott keveseknek szolgáltatódik ki a hódítók egyik
képviselője. A túlélők barlangrendszere, a mese jó kétharmadának
helyszíne nyújtja azt a labirintus-szerű kulisszát, ahol minden
szereplőnek meg kell keresnie a saját előítéleteinek, fájdalmainak,
szereteteinek labirintusából kivezető utat. Mert persze szerelmi sokszög
szereplője is főhősünk, ami Meyernél nintha a kötelező írói program
része lenne.
Az
Alkonyat igazából kevésszereplős sorozat volt. Volt néhány hősünk, a
többi plakát-vékony rajzú báb, szinte a környezet, a látvány része. Ott
nem tudott az író ígazán markáns ecsetvonásokkal „odakenni valakit”
(akár ha a vámpír-családot nézem, a vérfarkas-klánt, vagy akár ha az
egyéb emberi szereplőket), hogy a rájuk eső kis terjedelem ellenére is
hús-vér alakok legyenek. A burok e tekintetben legalábbis egyfajta
előrelépés, ha nem is maradéktalan. A sajátos szerelmi „négyszögön” túl
is akadnak jól elkapott szereplők, Jamie, Jeb, Kyle, a Doki, akik által
aztán valóban közösség látszatát kelti a „maradék emberiség”. Típusok ők
is, de legalábbis kísérlet történt az „egyedítésükre”, hol több, hol
kevesebb sikerrel. Egy író nem „mesélhet el” mindenkit egy történetben,
de el kell találni azt az arányt, ahonnan az ember a saját fantáziájával
legalábbis kedvet érez arra, hogy kitöltse a kihagyásokat, hogy
„elképzelje magának” a különböző mellékalakokat. Leginkább el kell
találni azt a „látványt”, amilyennek a könyvbeli nézőpont, ez esetben
Vanda-Melanie szemszögéből látszanak.
Persze
el kell találni azt is, mennyit és hogyan mesél el valaki a
főszereplőjéről, és aztán mennyire hagyja cselekedni azt a valakit, akit
elmesélt. Nekem Meyer hőseiről furcsamód a szuperhős-képregények
alakjai ugranak be folyton. Körüllengi őket valamiféle kényszeres
különlegesség. Melanie igen markáns személyiség, ha nem hagyja „törölni”
magát, Vándor történeteiből kiderül, hogy saját fajának „szuperhőse”.
Igazi „kivétel” találkozik hát a kivételessel, hogy megszülethessen a
főhős. Mindkét komponens áldozatkészsége kivételes, odaadása
emberfeletti, toleranciája határtalan. Minden más esetben bukásra lenne
ítélve.
És
ez mindig a könnyebbik út. A kényszerek által hős-szerepbe kényszerült
kisember történetei mindig sokkal izgalmasabbak, persze nehezebb úgy
megírni őket, hogy fel is ébredjen bennünk az azonosulásvágy – tükörbe
nézni mindig kényelmetlenebb, mint szuperhősnek képzelni magunkat.
Elmerengtem
ezen a végtelenül szelíd, szinte utópisztikus békében létező
agresszor-létformán, ezen a parazita fajon, amely a regényben a saját
fajunk erőszakossága okán érzi feljogosítva magát, hogy hódítson,
pusztítson – akárhogy is, a kitörlés gyilkosság -, ezen a vértelen
alienen, amely mellkasrobbantás nélkül, szolidan, kulturáltan gyarapszik
a mi kárunkra. Elmerengtem a történet fordulatain, hogy valójában
milyen nehezen áldoz be az író hősöket, hogy mennyit dolgozik a
legártalmatlanabb megoldások kiötlésén. Meyer széplélek, a szó szoros
értelmében, egyre jobban értem, miért neki köszönhetjük a legjámborabb
vámpírokat. Hogy ennek ellenére képes legalább időnként feszültséget
kelteni és fenntartani, az valódi író-bukfenc, igazi attrakció. Mert bár
teremt és fenntart feszültséget, izgalmat, biztosak lehetünk benne, a
vége, amennyire lehet kerek lesz, szelíd, szolid, igazán
középnyugati-háziasszonyi, olyan, mint a csaknem teljesen erőszakmentes
idegen létforma, amit az író kitalált.
És
persze a szöveg könnyen emészthető, mint az Alkonyatban, ha
örvendetesen meg is szaporodtak a fordulatok a terjedelemhez képest.
Írtam, olvastatja magát – visszájáról nézve ez annyit tesz, nem igazán
igényel agymunkát. Ha borhasonlattal élek, azt mondanám, fajsúlyos
vörösből (kékoportó?) löttyintett hosszúlépés ez, egyfelől a bor istene
ellen való vétek, másfelől mégis, milyen jól esik – szóval fajsúlyos
gondolatok (tolerancia, közösségi dinamikák, környezetóvás etc.)
szódával és jéggel. Bárkinek ajánlható, kárt nemigen okoz, kíváncsiságot
viszont ébreszthet.
Kiadó: Agave
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése