Az
idős milliárdos, Henrik Vanger immár negyven éve minden egyes
születésnapján egy különleges bekeretezett virágot kap egy ismeretlen
feladótól. Ugyanolyat, mint amilyet tizenéves unokahúga ajándékozott
neki éveken át. Csakhogy a lány negyven éve nyomtalanul eltűnt, s az
idős férfit azóta sem hagyja nyugodni a kérdés, hogy mi történt az
imádott Harriettel. Amikor már minden nyomozás kudarcot vallott, és
körülötte mindenki elfeledte a történteket, felbérel egy oknyomozó
újságírót, hogy még egyszer, utoljára járjon utána a történetnek.
Mikael
Blomkvist épp elvesztett egy sajtópert Svédország egyik leggazdagabb
gyárosa ellen, amivel szakmailag hitelét vesztette, újságját, a
Millenniumot pedig a csőd szélére juttatta. Bár nem lelkesedik az
ajánlatért, hogy egy negyven éve történt esemény után nyomozzon, és nem
hiszi, hogy bármilyen új nyomra bukkanna, tudja, a legjobb amit tehet
magával, az, hogy száműzi magát az újságírás területéről, így hát
elfogadja a megszállott öregember ajánlatát.
Persze
mielőtt betekintést nyújt neki családja legbizalmasabb titkaiba, és a
nyomozást leplezendő megbízza egy nagyívű családregény megírásával,
Henrik Vanger lenyomoztatja az újságírót. Egy magánnyomozó iroda fiatal
munkatársa, Lisbeth Salander áll rá az ügyre, és felkelti a figyelmét
valami, ami új megvilágításba helyezi a sajtópert, Mikael személyét, és
saját nyomozásra indítja a nőt.
Ők
hárman a főszereplői A tetovált lánynak, Stieg Larsson politikai
felhangokkal teli, társadalomkritikus krimijének. A három szál
külön-külön is megérne egy-egy regényt, azonban ahogy Larsson
összefésüli őket, és egymásba bonyolítja a szálakat, az zseniális.
Blomkvist nyomozása Harriet Vanger eltűnése után adná a történet
gerincét, de meg kell mondjam, nekem éppen ez a krimiszál volt a
legkevésbé érdekes. Hogy mi történt Harriettel, azt szerintem nem nehéz
kitalálni, ami igazán meglepő tud lenni, az, hogy ki és miként volt
okozója a történteknek. A nyomozás eredményénél sokkal érdekesebb volt
számomra az út, ahogy odáig elérkeztünk.
Blomkvist
a családregény megírásának idejére maga mögött hagyja stockholmi
életét, és beköltözik az oroszlán fészkébe, a Vanger család birtokára,
Hedestadtba. A szétágazó iparmágnás család számtalan titkot rejteget,
tagjai közt bőven találunk őrülteket, idős nácikat, korrupt
politikusokat és gátlástalan üzletembereket is. Mind egytől egyig nagyon
jól megrajzolt karakterek, Larsson nem dolgozik papírmasé
mellékszereplőkkel. És persze mindannyian gyanúsak. Az eldugott kisváros
nyugodt, vidékies élete és az intrikákkal teli família egyszerre
szippantja be az újságírót. Kimondva-kimondatlanul mindenki sejti, miért
van ott, miért faggatózik a múltról, és mindenkinek megvan a saját
elképzelése a történtekről. De senki egy percig sem hiszi, hogy Mikael
Blomkvist valóban talál bármi nyomot, ami új irányt adhatna a
történetnek. Talán őt lepi meg a legjobban, amikor mégis.
Lisbeth
Salander, aki addig csak távoli mellékszereplője volt a történetnek,
ekkor kapcsolódik be Mikael nyomozásába. Lisbeth-nek is megvannak a maga
titkai, többszörösen sérült, terhelt személyiség, nem is kicsit
szociopata, viszont nagyon jó kutató és zseniális hacker. Amiben Mikaelt
visszatartja az újságírói etika, azt Lisbeth gátlástalanul meglépi, és
hamarosan személyes ügyévé válik a nyomozás. Általában Lisbeth Salandert
tekintik a regény igazi főszereplőjének, ő a tetovált lány, a legtöbb
olvasónak ő lett a kedvence, én viszont nem szerettem annyira. Hozzám
közelebb férkőzött Blomkvist a maga tűnődő, néhol elesett, apró
részletekben előrehaladó módján, mint az úthengertermészetű Salander.
Érdekes
vonása a könyvnek, hogy bár nagyon jól kidolgozott szereplői vannak, a
legtöbbjüket jó újságíróhoz méltón becsülettel körülírja, kevesen
maradnak homályban, igazán senki nem tud közel férkőzni hozzánk.
Larssonból mintha hiányozna az a fajta írói attitűd, hogy szimpi
karaktereket fessen, hogy az olvasók szeressék őket. Inkább
karcosan-realistán mutatja be a szereplőit, azok hétköznapi kis
piszkálódásaival, áskálódásaival, hisztijeivel. Mikael, Lisbeth, Henrik
Vanger, Erika Berger, az összes Vanger rokon, mind megkapják a magukét.
És mire a könyv végére érünk, mindannyian elkövetnek olyan dolgokat,
amik miatt megkérdőjelezhtővé válik a viselkedésük. Az egyik átveri a
másikat, és valójában semmit sem ad abból, amit ígért, a másik
elhallgatja az információkat a nyilvánosság elől, a harmadik meg… nos,
ez a legérdekesebbb. Vajon ha másként dönt, másként alakulnak az
események?
Azt
írtam, nem a krimiszálat tartom a legfontosabbnak a könyvben. Sokkal
fontosabb szerintem az a nagyon összetett, nagyon jól körülírt
társadalomkritika, amit Larsson megfogalmaz. Sokszor pufogtatott frázis,
hogy lerántja a leplet a Svédországról kialakult idilli képről, de
szerintem nem kell ahhoz oda menni, hogy az ember szembesüljön mindazzal
a borzalommal, amit a regény ábrázol. Játszódhatna bárhol a világon. A
lappangó idegengyűlölet, fasizmus, a nőkkel szembeni erőszak, a
szadizmus éppúgy ott van a világ minden szegletében, mint a korrupció, a
gazdasági machinációk. Nem szokványos témák egy alapvetően populáris
regényben, de Larssonnak sikerült úgy belefűznie mindezt a történetébe,
hogy nem vált tőle nehézkessé, olvashatatlanná.
Szeretem
az ilyen könyveket, amik a könnyed fogyaszthatóság felszíne alatt
nagyon is mély mondanivalóval rendelkeznek, igazi agytornára hívják az
olvasót, elgondolkodtatnak. Régen nagyon sok ehhez hasonló
társadalomkritikát, politikai, gazdasági, történelmi témájú könyvet
olvastam, aztán ezt jól elnyomtam, és beszippantott a szépirodalom. Most
ez a könyv felélesztette a régi lelkesedésem a kicsit komolyabb témák
iránt. Kíváncsian várom, mit tesz hozzá mindehhez a két folytatásban.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése