Borzasztóan érdekes élmény A hit hatalma – Simone de Beauvoir első,
1937-ben íródott, ám franciául is csupán 1979-ben megjelent regényének
befogadását óhatatlanul befolyásolja a korszakos jelentőségű író-filozófus későbbi
munkáinak ismerete. Könnyen azon kaphatjuk magunkat, olvasva a szerző előszavát
és ismerve a mű megjelenésének történetét, hogy valamiféle elnéző mosollyal
forgatjuk a könyvet: egy később zseniálissá érő gondolkodó fiatalkori
zsengéjeként. Pedig nem szorul rá semmiféle elnézésre, ahogy a későbbi sikerek
védőhálójára sem. A hit hatalma
önmagában is megállja a helyét, s hogy korában nem jelenhetett meg ilyen
formában, az inkább a kornak, semmint
a szerzőnek vagy a műnek köszönhető.
A lazán kapcsolódó öt novella –
máig vitás, hogy a mű vajon a novellafüzér vagy a regény kategóriájába
tartozik-e, én magam az előbbihez húzok – öt fiatal nő története, akik az
1920-as évek Franciaországának lassan változó, lehetőségekkel, eszmékkel,
vágyakkal teli, ám ezer meg ezer béklyóval a múlthoz láncoló légkörében
próbálnak felnőtté válni, és saját
életet élni. Függetlenül a társadalom, az anyák, a testvérek, az egyház, az
iskolák és tanítók elvárásaitól. Mind az öten húszas éveikben járó, polgári
családból származó, tanult, művelt, nyitott ifjú hölgyek, akik egy-egy
ideológia fogságában vergődnek, vagy épp abból szabadulnának – kisebb-nagyobb
mértékben mindannyiukban ott rejtezik a fiatal Beauvoir tapasztalata.
Marcelle, az érzékeny,
tehetséges, jobbító szándékú művészlélek miután sikertelenül próbálja a város
fiatal szegényeit tanítani és egyfajta „intellektuális tartással” ellátni, egy
léha semmirekellő „megmentésére” áldozza az életét – szenvedélyes és hirtelen
szerelme az iszákos, szoknyavadász költővel természetszerűen kérdőjelezi meg
ideáit. Az ő alakja tán a legerősebb, és az ő sorsa az egyik legérdekesebb.
Mindenképpen érdekesebb, mint a vidéki lányiskolában tanító Chantalé, aki nem
győzi hangoztatni, mennyire távolodna az előző generációk értékrendjétől, és minden
erejével azon van, hogy világias dámának állítsa be magát, mégis:
krízishelyzetben kiderül, mennyire konvencionális valójában. Eszmények
fogságában vergődik, akárcsak Lisa, aki egy katolikus lányiskola fojtogató
légköréből keres kiutat egy elképzelt szerelem ideáján keresztül – tán ő a
legkiforratlanabb a szereplők közül.
A legtragikusabb és
legérzékenyebben megrajzolt Anne – ami, ismerve az írónő életrajzát, nem
véletlen. Anne a belé nevelt keresztény erkölcs és a szabad önmegvalósítás
között vergődő fiatal nő, kinek tragédiája mintegy kiáltvány a Beauvoir által
olyannyira megvetett és megtagadott spiritualizmussal szemben. Ahogy a
bevezetőben írja: „Lázadoztam az engem
oly sokáig elnyomásban tartó spiritualizmus ellen, és az azzal szembeni
undoromat olyan, általam ismert fiatal hölgyek történetén keresztül akartam
kifejezni, akik többé-kevésbé önként váltak a spiritualizmus áldozataivá. Nagy
hangsúlyt fektettem a rosszhiszeműségre, ami e jelenségtől elválaszthatatlannak
tűnt – és tűnik még ma is – számomra. Így jutottam el ahhoz a nehéz feladathoz,
hogy megpróbáljam hallhatóvá tenni a hazugság hangjait – és csendjeit”.
Valami ilyesmivel próbálkozik
Marguerite is, aki vállaltan a legtöbb önéletrajzi vonást kapta – az ő szavain
keresztül mond értékítéletet Beauvoir a másik négy felett. Marguerite az, aki a
többiek kudarcai, képmutatásai, kisszerűsége felett érzett kiábrándultságában
végre maga mögött tudja hagyni ezt a patetikus álmokból szőtt világot és
ahelyett, hogy újabb meg újabb „spirituális fordulattal” távolodna a tagadni
vágyott múlttól (ekképp belekonzerválva magát annak középszerűségébe), mindent
levetve a cselekvés felé fordul. Beleveti magát az életbe, kíváncsian, új
impulzusokra nyitottan, hogy aztán saját élményei, érzései, tapasztalatai nyomán
alakítsa ki a saját gondolatiságát – ahelyett, hogy magára húzna egy sokadik
„készen kapott” ideológiát.
Tán ez a novellafüzér kulcsa, és
a félreérthetetlen kapocs Beauvoir későbbi műveivel: minden kész válaszokat
kínáló filozófia és vallás helyett a saját kérdések,
saját tapasztalatok és saját válaszok keresése. Persze ez még messze
nem az ötvenes-hatvanas évek gondolatvilága, e korai novellákban a filozófus
még nem nyomja el a szépírót – A hit
hatalma könnyen olvasható, gördülékeny, érzelemgazdag, gunyoros próza.
Szatirikus hangja pedig az életmű ismeretében kifejezetten bájosnak mondható;
ahogy frissessége, kísérletező kedve és időnkénti „lányos zavara” is. Azt
sajnos nem tudom, a szatíra, ami a szerző szerint „bár jól érzékelhető, mégis félénk maradt”, mennyire üt át a
sorokon azon olvasóknak, akik nem ismerik a későbbi műveket – ezzel együtt is
jó szívvel ajánlom Beauvoir írásaival való ismerkedésre.
Kiadó: Jaffa
Fordító: Takács M. József
Nem fogjátok elhinni, de most, hogy röviden Pesten voltam, betértem egy antikváriumba, felnyúltam egy polcra, és itt volt az Amerikai szerelem.....
VálaszTörlés:) jó kezed van...
VálaszTörlés