Gyakorlatilag attól a perctől
kezdve, hogy befejeztem Miéville Krakenjét,
arra várok, hogy valami hangulatában
hasonló könyvet olvassak. No nem mintha az azóta eltelt időben ne fordultak
volna meg a kezemben rendkívüli olvasmányok, természetesen más műfajból is,
mégis: a Kraken anno annyira elfogott magának, hogy most is ahogy ezt írom,
legszívesebben leülnék és újraolvasnám. Ezért is vártam annyira a London folyóit – és ezért (is) olvastam
nagyjából az első oldaltól kezdve üdvözült mosollyal az arcomon. Mert igen,
végre megvan – ami persze nem jelenti azt, hogy Kraken-utánérzés lenne, ezt
szögezzük le gyorsan: noha Aaronovitch vállaltan merít a kortárs angolszász
urban fantasy számos képviselőjétől, bátran nyúl a klisékhez, jóízű iróniával
idéz Harry Pottert, mindemellé működő és szellemes sajátvilágot teremt. Ami
akkor is működik, ha – sorozatindító kötetről lévén szó – egyelőre meglehetősen
kevés elemét ismerjük meg igazán. Viszont
amit igen, az szinte makulátlan.
Azt írtam, az első oldaltól
üdvözült mosollyal olvastam: és tényleg. Leginkább a hamisítatlan, nagyon angol humor miatt, ami minden
sorát átitatja. Levágott fejű hullával indítunk és egy bekezdésen belül az
edzett londoni városlakók lélektanán elmélkedünk – néha azt érzem, csak az
angolok képesek minden sznobizmusukkal és felsőbbrendűségükkel együtt is ennyi
iróniával nevetni saját emberi gyarlóságaikon és konkrét hülyeségeiken. Ebben
egyébként főhősünk, a kezdő közrendőr Peter Grant is jeleskedik. Peter épp a
küszöbén áll annak, hogy megkezdhesse munkáját, mint „igazi” rendőr – álma,
hogy a gyilkossági csoport nyomozója legyen, ám felettesei sokkal inkább „értékes”
aktatologatóként látnák. Amit azért néhány elejtett utalásból meg is érthetünk…
Tiszta szerencse, hogy az egyik
utolsó, tanoncként az utcán töltött napján összefut egy gyilkosság tanújával,
kinek kézzelfoghatósága és pláne megbízhatósága némiképp kérdéses – lévén halott.
A szellemlátás valószínűleg a legtöbb rendőrtestületnél pont megfelelő ok lenne
ahhoz, hogy az embert a legeldugottabb irattár legporosabb sarkába száműzzék,
nem úgy Aaronovitch Londonjában, ahol e képesség felkelti Nightingale felügyelő
figyelmét. Olyannyira, hogy pikkpakk maga mellé veszi Petert tanoncnak,
megszabadítva ezáltal az Ügyfeldolgozó Részlegtől és rászabadítva a mágikus
tanulmányokra. Nightingale ugyanis varázsló. Nem, nem Harry Potter, és seprűje
sincs – egyébként is, kinek kéne seprű, ha ilyen Jaguarral furikázhatna? Ő
London utolsó varázslója, aki egyszemélyes mágikus ügyosztályként a rendőrség
mellett működve felel a természetfeletti bűnözés kordában tartásáért. A
kortalannak tűnő, nagytudású és mindig makulátlanul elegáns mágus bevezeti
Petert a mágikus világ alapjaiba, és megkezdi lassú és nem mindig
fájdalommentes tanítását.
S persze közben nyomoznak is,
mégpedig egy rejtélyes gyilkosságsorozat után, melynek csupán első felvonása a
bevezetőben talált fejetlen hulla – egyre erőszakosabb és mocskosabb bűntettek
követik egymást, békés idegenek esnek egymásnak minden ok nélkül, elegáns
színházba járók kezdenek futballhuligánként tombolni. És ha ez nem lenne elég
kezdő mágusunknak, London folyói családi viszályba keverednek és rá vár, hogy
megoldja a helyzetet – ami nem könnyű, ha Temze anya és Temze apa nem tud
megegyezni a folyó felosztása felett, gyermekeik (azaz a mellékfolyók) pedig
többnyire mindent elkövetnek, hogy útjába álljanak a közeledésnek.
Nem tartom kizártnak, hogy Peter
olykor azt kívánta, bár az ügyfeldolgozókhoz került volna, ellentétben az
olvasóval, aki élvezettel lubickolhat ebben a szellemes-mágikus-gunyoros
összevisszaságban. A lendület egy percre sem csökken, a több különböző
cselekményszál és hangulat nagyon jót tesz a regénynek – Aaronovitch legnagyobb
érdeme a szememben, hogy kiválóan egyensúlyoz a krimi és az urban fantasy
között. Egyik sem megy a másik kárára, és bár „a CSI és a Harry Potter tökéletes keveréke” méltatás némiképp
túlzó, mindenképpen említésre méltó, hogy ellentétben a műfaj legtöbb
darabjával, nem mismásolja el a nyomozói munkát és nem veti be a mágikus
kártyát lépten-nyomon. Peter vérbeli rendőr, aki akkor is rendőr marad, ha
mágustanonccá válik: klasszikus módszerekkel nyomoz, a rendőrség adatbázisában
kutakodik, kihasználja a kapcsolatait és együtt iszik a többiekkel a kantinban.
Utóbbi teszi ki amúgy a munkaidő nagyobbik
részét.
Furcsa, mert én magam inkább
fantasy- mintsem krimirajongóként vettem kézbe a könyvet, mégis: ha választanom
kell, azt mondanám, a krimiszál fogott meg jobban. A mágia csak amolyan
kiegészítő volt – jó-jó, de még kell egy-két rész, hogy kiforrja magát ez a
világ. Azért persze nem tudom letagadni a Harry Potter-rajongó énemet sem: Nightingale
felügyelő alakja mégoly rövid ismeretségünk során is rabul ejtett. Sokkal
inkább, mint Peter, de hát ez az én privát kis kattanásom – a „mesterek”
általában közelebb állnak a szívemhez (de lehet, hogy csak öregszem). Ami a
többi szereplőt illeti: London folyói könnyedén ellopják a figyelmet – a
megelevenedett folyók ötlete önmagában zseniális, és az a fajta ősi, természeti
mágia, amit képviselnek, a kötet legérdekesebb része lehetne, kár, hogy
viszonylag kis teret kap. Még sincs ok panaszra, hisz kapunk egy fifikás és
borzasztóan szellemes nyomozást, egy szerethető mágustanonc-rendőrt, egy
szellemvadász kutyát és nyitott kaput egy világra, melyet nagyon szeretnénk
közelebbről megismerni. Kíváncsian várom, mit hoznak a folytatások!
Kiadó: Gabo
Fordító: Pék Zoltán
Vá, nekem is a Kraken-nosztalgia ugrott be róla.:)
VálaszTörlésSzerencsére csak nosztalgia van, a hasonlóságokkal együtt is van olyan jó és vicces, hogy olvasás közben nem hasonlítgattam;)
Törlés