Úgy hiszem, nyugodtan mondhatjuk,
hogy az újcirkusz, mint színpadi műfaj, szépen lassan nálunk is utat talál
magának – az elmúlt évek Trafó-beli kísérletező, alternatív előadásai és a Cirque du Soleil Arénát megtöltő
gigashow-i után úgy egy éve eljutottunk oda, hogy van már saját újcirkuszi társulatunk
és egy szezonban több neves fellépőt is idecsábít a nézői igény egy-egy
vendégszereplésre. Aminek mi, újcirkusz-rajongók nem örülhetünk eléggé.
Legutóbb például a Cirque du Soleil „kistestvérének” számító – egyébiránt a
Müpa újcirkusz-sorozatát a tavalyi évben Cirkopolis
című darabjukkal megnyitó – világhírű Cirque
Éloize társulatának előadását csodálhattuk (szó szerint) a Papp László
Budapest Arénában.
Muszáj bevallanom, hogy engem az
előzetes hírverés bizony kissé felültetett – mást vártam. Lehet, hogy a
világhír és a „másik” show-cirkuszban érdekelt együttes miatt, vagy az Aréna
miatt, vagy a látványelemekre kihegyezett video-ízelítők miatt, de meg voltam
róla győződve, hogy én itt egy agyontechnikázott, a teret és a lehetőségeket
maximálisan kihasználó, csili-vili show-t fogok látni. Ehhez képest
gyakorlatilag ugyanazt a mozgásszínházi előadást kaptuk, mint amit például a Finzi Pasca Társulat vagy
(természetesen a körítést illetően visszafogottabb formában) a Recirquel pakolt elénk a Müpában. Ami
persze korántsem jelenti azt, hogy nem volt jó, vagy hogy csalódtam – csak
másra számítottam. De ez legyen az én bajom.
Persze nehéz is pontosan belőni,
mire számítson az ember, hisz a Cirque Éloize több szempontból egyfajta
„köztes” állapotot testesít meg – már kinőtték a kis- és közepes méretű
színpadokat, de még nem igazán képesek megtölteni arénákat (sajnos itt is jó ha
félházzal ment az előadás). Már nem a „színház”, a színpadi játék, nem is az
egyéni teljesítmény az elsődleges, hanem a dinamika, az együttmozgások által
keltett hatás, az energia, a trükközés; de még nem „viszi el” a hátán az
előadást pusztán a „show”. Maga a társulat jó húsz éve, 1993-ban alakult
(illetve hát „vált ki” a Cirque du Soleil istállóból), alapítói közt az iD rendezőjével, Jeannot Painchaud-val és azzal a Julie Hamelinnel, aki később Daniele
Finzi Pasca feleségeként alapított saját együttest férjével – s hogy még
egyet csavarjunk a történeten, Finzi Pasca maga is rendezett a Cirque
Éloize-nak. Láthatjuk hát: igazából az újcirkusz „A-ligájában” nagyjából
ugyanazok a főszereplők (egyelőre), szinte mindegy, épp melyik előadást nézzük,
a vízió jó eséllyel ugyanarról a tőről fakad – leginkább csak a körítés változik.
A városi utca és a városi
történet persze a mozgásformák terén is újítást igényel: a klasszikus táncos-,
akrobatikus-, légtornász-elemek mellé breaktánc, görkorcsolyás és biciklis
trükkök, ugrókötéllel előadott elképesztő mutatványok és egy félelmetesen
látványos, konkrétan hihetetlen csoportos trambulinozás társul. Bár tán
pontosabb lenne azt mondani, utóbbiak
mellé társulnak a klasszikus elemek – az előadás gerincét adó utcai
mozgásformák dinamikáját, erejét, kirobbanó energiáját ellenpontozzák a
meg-megcsillanó líraibb, visszafogottabb betétek. Melyek azért itt-ott
újrafogalmazásra kerülnek: a lélegzetelállítóan szép és kecses légtornász-hölgy
például a rivális banda görkoris utcagyerekében lel párra – táncuk megindító
példája az ellentétek vonzásának.
Bandatáncok, break, görkori,
bicikli, ugrókötél – már a puszta felsorolásból is látszik, hogy ez azért
kicsit más, mint az eddigiek. Fel is vethető a kérdés: vajon ezen sportos
mozgásoknak helyük van a színpadon? Nekem elsőre legalábbis fura volt látni, ám
nagyon hamar elkapott a ritmus, vitt magával az előadás. S jobban belegondolva:
tán nem az újcirkusz, mint önmagában is folyamatosan kísérletező „határműfaj” a
legalkalmasabb arra, hogy ezeket a látszólag „színpadidegen” mozgásművészeti
formákat is beemelje a színpadra? Persze ezen kérdések zömmel utólag fogalmazódnak
meg, az előadás alatt leginkább csak leesett állal csodáltuk az artistákat (és
a fantasztikusan látványos vetítést a mozgó díszletre). Jó volt látni – egy
újabb, igen markáns szín került fel az újcirkusz-palettára. Kíváncsian várom, a
jövőben milyen árnyalatokkal gazdagodik még ez a paletta.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése