Az idei hófoltos, éji fagyos márciusvég egyik visszatérő
„kísértete” – az utóbbi napokban nem egyszer hangzott el e mondat párom és
köztem: „nézzünk Holnaputánt!” Persze
nem néztünk; a rá szánt idő egyéb felhasználhatóságán túl azért, mert
körülbelül kívülről tudjuk mind a ketten, az összes beszólást, képi geget és
zúzást – annyiszor láttuk. Ami legalábbis idézőjelbe helyezi az értelmi
képességeinket – akkor is, ha soha nem állítanám: a kedvencünk ez a
katasztrófafilm-kliséhalmaz. Régen sem volt az, pedig úgy tértünk vissza
egy-egy agyzsibbasztó nap után hozzá, mint az éhségére enyhülést remélő drogos;
s csak most (hogy az időjárás adta apropó ellenére – vagy pont azért – mégse
nézzük újra) jelenthetem ki végre nyugodtan: hál’ Istennek, annak idején
sikerült túladagolni. Tartalmat is érintő elmélkedés következik tehát egy
filmről (ami lehet, hogy nem érdemli meg a feneket, amit itt, a szemetek
láttára kerítek neki), sajátos aktualitásáról és arról, hogyan lehetett
addiktív két ember számára, akik közül az egyik Tarkovszkij Stalkerét, a másik a Nem félünk a farkastólt tekinti kedvenc
filmjének.
A történet teljesen sablonos: a meg nem értett tudós, Jack
Hall, a NORAD paleoklimatológusa (klíma) katasztrófát szimatol, s hiába
ágál-kiabál, a politikai-gazdasági érdek pökik rá. Aztán bekövetkezik a baj:
szépen komponált totálok, ütemes, fantáziadús közelik illusztrálják a sokak
veszését. S a sokak között (ahol megint megkapjuk a szokott társadalmi tablót
kicsiben) tudósunk a családja, elvált neje és fia révén személyesen is
érintetté válik, mehet a hóban sarjat menteni. A dolog annyira kényelmesen
kiszámítható, hogy alig sikerül a banalitását az igen látványos képekkel
eltakarni – bár azóta Emmerich mindent elkövetett, hogy még erősebb vizuál-legyalázásokkal
rukkoljon elő, a „zúzzuk le L. A.-t és New Yorkot” rombolda itt még mértékkel
és némi szakértői figyelemmel folyik, nem lőnek túl úgy a célon, ahogy a 2012-ben például. Persze vannak így is
teljesen hiteltelen pillanatok: a „szaladunk a manhattani cunami elől” szcéna,
s főleg a „lecsapó fagy elől szaladó haverok” jelenete kifejezetten röhejes. S
ahol a rendező bátor akar lenni, ott is csak egy másik panelt halász elő: a
genya alelnök nem fagy a röpcsijébe, hanem nyilvános önvizsgálatot tart, miután
a jófej főnöke áldozatul esik (a fejemben forgó paródiában, amikor közlik vele
a hírt, magára maradva így tapsikolna: „Elnök vagyok! Elnök vagyok!”). Az igazi
bátorsághoz: mondjuk a feleség elveszejtéséhez (ami igen kézenfekvő volna)
Emmerich túlságosan iparos – vagy nem tetszett az ötlet a népnek a
tesztvetítésen…
A valamennyicske hitel annak köszönhető, hogy valóban van
néhány (egymással egyébként csak lazán kapcsolódó) klímakatasztrófa-modell,
amit a film iskolás alapossággal használ sorvezetőnek. A globális felmelegedés
provokálta „kis jégkorszak” (amely a meleg tengeri áramlatok megváltozásának
következtében erősödik fel) megalapozottabbnak tűnik, mint a
szupercella-elmélet, amely a felsőlégköri -60, -70 celsius környéki hideg
levegő hirtelen leáramlásának dermesztő lehetőségét vizionálja. A tengervíz
elsótlanodása, és a hőmérsékleti „torlóhatás” következtében kialakuló
szökőárhullám (bár valóságos jelenséget nagyítana fel) a legbizonytalanabb
elméleti alapokon álló fantáziaelem ebben a filmes egytálételben – mert ha végiggondoljuk,
pont ez a gyermetegen tálalt megalapozottság teszi igazán ijesztővé az
önmagában középszerű filmet. Valójában minden emlékezetes katasztrófafilm ettől
jó – nincs annál nagyobb veszély egy toronyházra, mintha kigyullad, a hajó is
akkor jár a legrosszabbul, ha felborul: a „ránk leső valódi veszély” képre kerülése
üti mindig a legnagyobbat…
Persze a dráma kedvéért jó feszesre húzták az események
időtartamát – ez a filmes időkezelés-trükk (persze hogy) drámafokozó elem, a
napok alatt változó klíma mindegyik modellben jóval hosszabb ideig (jelzem,
sokkal gusztustalanabb kísérő tünetekkel) agonizáltatná az emberiség mérsékelt
égövi lakosait – mondhatni: a modellek következtében beálló vesztünk nem maradna
ennyire vegytisztán a „megfagysz oszt annyi” játékterén. Mindenesetre olyan
remek mondatokat köszönhetünk a háttérmunkának, mint ez: „Az én modellem nem
előrejelzést céloz, hanem egy prehistorikus klímaváltozás rekonstrukciója.” A
magam részéről gratulálok Dennis Quaidnek, hogy el tudta mondani, nem gondoltam
volna róla. Amolyan néhány-arcú színésznek vélem, csibészes mosolyt váltogat
itt is az „összeszorított szájjal, elborult szemmel elnézek a kamera mellett,
baromi feszülten” arckifejezésével – persze ebbe a filmbe ennyi pont elég. Amit
például Ian Holm hoz kisujjból, Terry Rapson, a veterán klímakutató szerepében,
az szinte sok ide. Ez a film lőtt A listás sztárt Jake Gyllenhallból (meg
persze a Donnie Darko, de az egy
másik liga…), a többiek (vannak sokan – hiszen tabló) közül pár markáns mellékszereplő
érdemelne említést, mint Dennis, a Manchester-rajongó – meg persze Emmy Rossum,
mert olyan szép…
A sok millió hulla a film-időben reméljük, jó sokára olvad
ki csak, hogy a reményteli vég: „észre tért az alelnök, és a család is
megúszta” ne büdösödjön túl hamar össze. Meg kell mondjam, ezt rühellem a
legjobban a műfajban: amikor feloldásképp a jövőbe tekintő kiválasztott kevesek
„kezét fogva” kell előre néznem, miközben globális mennyiségű elhullott áldozat
felett álldogálok. A záró képet itt is sokáig kereshette a rendező – és nem
talált ennél kevésbé felháborítót. Sebaj, ez csak egy film. Csak egy film? Az
idei hó és egyéb helyzetek sajátos aktualitással ajándékozták meg, amit csak
fokozott, mikor egy hírportálon a klímaváltozás-kis jégkorszak témakörében
elmélkedve a naptevékenység normális voltával nyugtatta a szakértő a
kedélyeket. „Csak a nap képes befolyásolni a globális időjárást. Ellenőriztük.
A naptevékenység normális.” Hangzik el a filmben, ahogy a maga iskolás,
„Móricka elképzeli” módján elénk tárja a NORAD-beli
meteorológus-vészkonferenciát – hát ezért röhögtem fel (némileg kínomban),
mikor a napokban mindez valóságos hírként jött velem szembe.
Merthogy pont ezért néztük anno annyiszor újra. Évek során a
szaporodó időjárási anomáliák alkalmával szertartásszerűen Holnaputánt néztünk – amolyan elriasztó rítusként. Nem sikerült túl
jól az elriasztás, s ha egykor azért néztük, mert tapasztaltuk, most lehet,
hogy pont ezért nem – panellakóként igen gyorsan befagyna a seggünk, és nem
kéne ezt az ördögöt többször a falra festeni. Ezért aki babonás, ne nézze meg –
még ha a maga szakipari módján körülbelül annyi rászánt időt tényleg érdemel
azért, amennyi eltelik alatta.
Április 26. van, 30˙fok körül várható a napi maximum - pontosan egy hónapja sétáltunk Timivel, rugdosva a havat a márciusi nagyon-télben. Két és fél hét tavasz - viszlát tavasz...
VálaszTörlés