Napjaink folyamatosan (olykor túl gyorsan) változó, állandóan
az újat, eddig nem látottat-hallottat, nagyobbat, szenzációsabbat hajszoló,
hullócsillagokkal bőven teleszórt szórakoztatóiparában is akadnak olyan
előadók, akik időről időre bebizonyítják, hogy a tehetség, a minőség és a
stílus akkor is képes sikereket hozni, ha az illető nem „folyik a csapból”. A
kilencvenes évek legsikeresebb brit énekesnői közé tartozó Dido Florian Cloud
de Bounevialle O’Malley Armstrong (maradjunk csak a Dido-nál) nem vádolható azzal, hogy szakmányban gyártja a lemezeket.
Első albuma, az 1999-es, hatalmas kritikai- és közönségsikert hozó (nem
mellesleg eladási rekordokat döntögető) No
Angel után négy évet kellett várni a következő, Life for Rent címet viselő albumra, amit öt évvel később követett a
Safe Trip Home. Azóta újabb öt év
telt el, ideje volt hát egy újabb Dido-lemeznek, ami tavasszal meg is jelent, s
tán túlzás nélkül állíthatjuk, hogy jött, látott és győzött.
Aki ismeri Dido korábbi albumait, tudja, hogy az énekesnő
azzal sem vádolható igazán, hogy folyamatosan új hangzásvilággal, új irányokkal
kísérletezne. Mondhatni, bevált recepten nem változtat – s minek is tenné… Az
új lemez sem hoz sok újdonságot, „épp olyan, mint egy Dido-lemez” – kellemes,
hangulatos, fülbemászó elektro-pop. Talán annyiban új, hogy valamivel
könnyedebb, legalábbis nincsenek rajta olyan „érfelvágósba hajló” számok, mint
az első két lemezen. Ami tán szintén nem véletlen – Dido az elmúlt öt évet a
zeneipartól némileg eltávolodva, családalapításra koncentrálva töltötte. Na jó,
azért időközben rögzített két filmzenedalt – a Szex és New York 2
soundtrack-jén helyet kapó „Everything
To Lose” közönségsikert, a 127 óra zeneszerzőjével, az indiai A.
R. Rahmannal közösen készített „If
I Rise” pedig Oscar-jelölést eredményezett. A fókuszban mégsem a zenélés
volt. Ahogy az énekesnő maga fogalmaz, az új album „az utóbbi néhány
évemet foglalja össze: kicsit visszavonulni, és átélni a családalapítással járó
kalandokat; készíteni egy olyan albumot, amelyre büszke vagyok”.
Azt hiszem, szerencsém volt, hogy az albumról elsőként a „No
Freedom” című kislemezdalt hallottam – ez a korai Dido-slágereket idéző
hangulatvilágú, bársonyos, könnyed, mégis kissé szomorú és elmélázó dal pont
azt hozza, amit vártam. Szerencsém volt, mert ha az egyébként elsőként debütáló
kislemezdalt, a Kendrick Lamar közreműködésével készült „Let Us Move On”-t
hallom először, lehet, hogy elmegy a kedvem az egésztől. Hiába remek az ének,
és izgalmasak a dallammenetek, azok közé tartozom, akik még mindig értetlenül
állnak azelőtt, miért kell egy ilyen kiváló énekesnőnek rapbetétekhez
folyamodni. Egy fülbemászó számot tett számomra élvezhetetlenné ez a felállás –
ami persze nem jelent semmit, hisz a dal sikeres, a közönség nagy része
szereti, én meg bármikor továbbléptethetem a CD-t, ha szeretném.
Erre egyébként ezt az egy kivételt leszámítva valószínűleg
nem sűrűn kerül sor – a többi szám (így a lemez összhatása is) szinte hibátlan.
Egy számra sem lehet azt mondani, hogy nem állná meg a helyét önmagában – a címadó
„Girl Who Got Away” nagyszabású, már-már romantikus kinyilatkoztatása, a „Sitting
On The Roof Of The World” gyönyörű „egyszálgitáros” balladája, a „Love To Blame”
vagányabb, dinamikusabb hangzása és a „Loveless Hearts” összetett hangzásvilága
egyaránt remek. Bár az irány a régi, azért a műfaj határain belül akadnak
kísérletezgetésre utaló nyomok – itt egy kis country beütés, ott egy kis progresszív
rock-ot idéző eklektika. Hamisítatlan poplemez, a legigényesebb fajtából – nem feszíti
szét a műfaj határait, de kihozza belőle, amit lehet. Ráadásul a dalszövegek is
a megszokott igényességgel lettek megírva – kedvesek, intelligensek, olykor
filozofikusak, ami manapság már szinte ajándékszámba megy, főleg ebben a
műfajban.
Az album egylemezes és deluxe változatban is kapható –
utóbbi második korongján négy új szám, valamint az „Everything To Lose” és a „Let Us Move On” remixe kapott helyet.
A hírek szerint az iTunes-verzión megtalálható a „No Freedom” Benny Benassi
remixe is – na, ha valamit, ezt egyáltalán nem hiányolom a CD-változatról (most komolyan: miért kell mindenből remixeket csinálni?). Az
énekesnő nyilatkozatai alapján Dido az új lemez boltokba kerülése után ismét a
családjára koncentrál, nem készül turnéra, és valószínűsíthetően nem sieti el a
következő korong felvételét sem. Egyik szemem sír, a másik nevet, ha arra
gondolok, hogy tán újabb öt évet kell várni egy újabb lemezre – Dido mindig
hiányzik, ha épp nincs „porondon”, de legalább tudom, hogy megéri várni, és nem
kell attól tartanom, hogy valami sebtében összedobott, kétes minőségű „gyorslemezt”
kapok a pénzemért.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése