Benedek Szabolcs Vértrilógiájának
első kötete, A vérgróf egy évvel
ezelőtti megjelenésekor üdítően hatott a vámpírtémát új megvilágításba helyező,
szórakoztató történetével; vállaltan „poros”, hangulatos miliőjével; múlt
századi kalandregénybe illő stílusával – kellemes meglepetésként emlékszem rá.
Épp ezért okozott csalódást az ősszel megjelent folytatás, A vérgrófnő, melynek legnagyobb hibája nem is a széteső
történetvezetés és a szereplők súlytalansága volt, hanem a – némiképp
kényszeredetten – behozott vámpírrománc, ami a műfaj legidegesítőbb kliséit
sorakoztatta fel egy annál sokkal többet érdemlő kötetben. Ilyen előzmények
után kíváncsian vártam, mit hoz a befejező rész, A vértanú. Vajon visszatérünk a nyitány eredetiségéhez vagy
folytatjuk a megkezdett utat a vámpírklisék irányába?
Nos, egyik sem – A vértanú ismét meglepetést okozott, nem hasonlít egyik előzménykötethez sem,
egészen új és nagyon nyugtalanító mind a stílusa, mind a története, a
végkifejletről nem is beszélve. Ráadásul a szerző ismét csak ad néhány pofont a
műfajnak – sajnos ezeket itt nem részletezhetem, hiszen sok szempontból érintik
a végkifejletet.
Az előző kötet baljós eseményei után az újságíró Szállási
Titusz és szerelme, Ágnes, a vámpírvadász dinasztia sarja Drakula és a
Vérgrófnő nyomába erednek a háború sújtotta Pesten – illetve csak erednének,
hisz a sötétség fejedelmét és kedvesét mintha a föld nyelte volna el. Még Ágnes
kifinomult vámpírvadász-ösztönével sem lelni nyomukat. Hőseink bejárják a
főváros minden zegét-zugát, Drakula nyomában ellátogatnak Visegrádra és Pécsre,
miközben egy rejtélyes könyvet keresnek, mely talán magában rejti a
halhatatlanság minden titkát. És közben ismét felbukkan az első kötetben
megismert Saint-Germain gróf és famulusa, Mihály.
Míg Titusz és Ágnes az első világháború kilátástalansága
közepette folytatják vadászatukat, a szerző beemel a könyvbe egy párhuzamos
szálat: Sárkány László, Havasalföld fejedelmének történetét, melyet Mátyás
király kancelláriájának egyik kishivatalnoka, a fejdelem mellé rendelt János
beszél el nekünk. A titokzatos János leírásában ismerhetjük meg Vlad Dracul
fiának, a trónjától megfosztott vajdának harcát, melyet Mátyás támogatásával
vívott trónja visszaszerzéséért, majd elárulásának és újbóli bukásának
históriáját. S miközben elénk tárul a nagyhatalmak között többszörösen kudarcra
ítélt vajda kanosszajárása, megláthatjuk őt magát, a sötétség fejedelmét: a
középkori Drakulát.
A két párhuzamosan futó szál eleinte furcsa és kissé zavaró
olvasmányélményt ad, ám amint hozzászokunk az évszázados ugráláshoz és a két
elbeszélő markánsan eltérő stílusához, egyre jobban élvezhetjük a két
történetszál közt kibontakozó párhuzamokat és áthallásokat. Ahogy a jelenbéli
nyomozás egyre közelebb viszi Tituszt és Ágnest céljához, úgy haladunk előre a
középkori szálon, Drakula megismerése és motivációinak feltárása felé. S a
végén a szálak annak rendje és módja szerint összeérnek – az olvasó pedig
csodálkozhat és foghatja a fejét, hogy nem jött rá a turpisságra.
Mindez azonban – a narratíva „trükközése”, a vámpírvadászat
és Drakula története – eltörpül a világháború sújtotta Magyarország lassú
haláltáncának leírása mellett. Döbbenetesen erős és mélységesen nyugtalanító
volt olvasni, ahogy „a lélekharangok
szünet nélkül zúgnak a kivérzett ország felett”, miközben Pesten tombol a
spanyolnátha, forradalmak jönnek és mennek, minden sarkon szélsőséges eszmék
kapnak lángra. Ezekben a vészterhes időkben próbálnak hőseink evickélni a
mindennapok nyomorúsága és a természetfeletti démonok okozta rettegés között –
s természetszerűen válik el, mi az, ami valóban fontos, s mi nem. Hisz ahol
néhány nap alatt elvihet minket a halálos kór, ahol elvakult fegyveresek
lázítanak az utcán, ahol nincs gyógyszer, élelem, munka és pénz, ott ugyan ki
törődik holmi éj sötétjéből előbukkanó vámpírokkal? Ha a saját életünk maga a
pokol, amiből nincs út felfelé, miért is érdekelne, hogy démonok járnak
köztünk? S vajon fel merjük-e tenni a kérdést, szembe merünk-e nézni vele, hogy
mi a veszélyesebb: a természetfeletti rejtett démonai, vagy azok a nagyon is
valós, a napfényben gátlás nélkül gyilkoló démonok, amiket mi szabadítottunk
saját magunkra?
Furcsa és nyugtalanító könyv ez, sok szempontból
szembemegy az előzmények teremtette elvárásokkal, és én magam lepődtem meg a
legjobban azon, mennyire élveztem – és mennyire elkeserített némely sora. Tán
mert túlságosan is jól rímel napjaink körülöttünk ólálkodó démonaira. Amennyire
formabontó „vámpírtörténetként” indult a trilógia A vérgróffal, épp annyira formabontó módon ér véget A vértanúval – csak az a középső rész,
csak azt tudnám feledni...
Kiadó: Libri
csak az első kötet alapján mondom, de sz'tem a szerző nem műfajnak (na jó, nem csak) osztotta a pofonokat, de főleg a szerencsétlen, és túl kíváncsi olvasóknak... aki észnél volt,és nem mazohistább a kelleténél, már ott feladta :)
VálaszTörlés