Most már nem lehetett tovább
halogatni – a Sráckor miatt, elsősorban, meg a meglepetés miatt, hogy két
rajzolt szíven ütőm is Linklater-munka, a Waking Life és a Kamera által homályosan… lassú vagyok, néha nehezen rakom össze a nyilvánvalót. Látnunk
kellett a két (akkor még) fiatal ígéret, Ethan Hawke és Julie Delpy játékát, látnunk
kellett Jesse és Celine játékos egymásra hangolódását az egyetlen bécsi
éjszakában. Az amerikai srác és a francia diáklány játékos és könnyed egymásba
csavarodását… Próbálom visszafogni magam, de ha nem láttad, minden sorommal az
élményt rombolom úgyis. Ha nem láttad, nézd meg! Aztán olvass tovább.
Linklater nagyon ügyes. Elhiteti
velünk, hogy ez a helyzet, az „egymásnak is idegenül idegenben” életfolyamból-kivettsége
önmagában őszinteséget generál. A cselekvés szintjén folyamatosan ezt építi: a
játékos, könnyed, felelőtlen helyzethez illő játékos, könnyed és felelőtlen
lépéseket az éjszakába. Őszinte lépéseket, ahova a láb visz. A tervek, a
koncepció hiányát – tehát minden hiányát, amitől úgy érezheted: tévútra
kerültél… hiszen ha nincsen célod, akkor bárhol lehet. Ezek a lépések, ez a
cselekvés tele van játékkal - mert játszani mind a ketten nagyon szeretnek.
Voltaképp a felnőttesdit is csak játsszák egymással… Jesse és Celine. Felszabadultan
játszanak - de nem a szavakkal. A társalgás szintjén sokkal árnyaltabb a kép.
Jesse mindössze egyszer bátor a lány felé: amikor lekönyörgi a vonatról, amikor
belecsalja a közösen átbeszélgetett éjszakába. Egyébként hallatlanul hajlékony,
nem vállal a lánnyal semmiféle vitahelyzetet. Celine húzza a határokat a
szavakkal, amiket a fiú rendre elfogad. A lány provokatív kijelentéseit,
ellentmondás-várásait a fiú nem vállalja - nem mond ellent, nem ragaszkodik
álláspontokhoz, a lányhoz képest szinte olyan puha, mint a vaj.
Van egyfajta akció-bátorsága.
Ahogy például bort szerez. De ezt bőven ellenpontozzák a gyáva-gyanakvó
reakciók, egyfajta hátulról nézés: a költő például biztosan előre megírta a
verset, és csak utólag illesztette bele a szavakat… A lány sokkal kíváncsibb. Tündéri
a provokációk kudarca után (hiszen ő teszi fel így, kibúvókkal együtt,
válaszként a kérdéseit) az alsó ajak beharapott biggyesztése. A sok apró
csalódás, a jól gördülő este élményében. Milyen érdekes, már itt kialakulhat az
érzés: a lány a párját keresi. A fiú viszont tényleg a pillanatot. Ő
belenyugodna ebbe a leosztásba – az egyetlen éjszakába, ami adatott – a
feltételbe, amit voltaképp a lány szabott, azért, hogy a másik áthágja… valahol
értem, persze: fürdik ebben az ajándék-időben, lubickol benne, és nem akarja
kockáztatni az ellentmondással. Ezek voltaképp a valódi, huszadik század-végi
férfi és női szerepek – illetve azok romantikus sztereotípiái: a „nő választ”,
a „beszéljük meg”, a „játsszuk azt, hogy…” - könnyed és súlytalan kapcsolat-epizódok,
terhek (a jövő terhe) nélkül. Az elképzelt és (íme!) megélhető carpe diem.
Linklater nagyon ügyes! Az
egymásra hangolódás érzete nemcsak az ellentmondás kerüléséből fakad. Ez a
megismerkedés estéje, tehát egymásnak folyamatosan a legszebb arcuk mutatják.
Az ünneplőbe öltöztetett arcuk fürdetik a másik – az idegen – tekintetében. Sőt,
mintha a város is a legszebb, legtürelmesebb, leginkább toleráns arcát mutatná.
Bécs végtelenül szolid és kulturált városnak tűnik, amely nagyon jól tűri a
turista-bolondériákat. Két fiatal, éjszakába bóklászó külföldi bolondériáit.
Semmivel nem találkoznak, ami bontaná a harmóniát – még jó, hogy egy egészséges
határon azért nem léptek túl a készítők; nem lett a filmből
várostermék-elhelyezéses Ich liebe Wien - reklámbédekker.
Szerintem ez nem szokványos
értelemben vett romantikus film. Inkább egyfajta tükre. A tündérmesét (ami
például áthatja a Római vakációt, az
egynapos szerelmi történetek – nekem legalábbis – filmes etalonját) gyönyörűen
felbontja a vége… a két szereplő külön-külön, a saját jól megérdemelt
(különböző) arckifejezésével, Bécs a „nélkülük üres” helyekkel, a képek
sugallta ellentmondás: mintha azt mondaná az úgymond romantikus filmek sugallta
értékrendről, hogy csapdába zárja a jövőt. Ez a nyitott (romantikus) vég életre
szóló zárt helyzetek egész sorát teremti… de arról, hogy a rendezés, a
színészek gesztus-játéka hogyan helyezi el ezeket a buktatókat, nem beszélhetek
- hiszen minden szavam a folytatásra mutatna, abból árulna el… arról majd
legközelebb.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése