Néha az embert egyszerűen elkapja a vágy,
hogy nézzen valami igazi vászonszaggató nyári blockbustert, amin nem kell sokat
gondolkodni, és pont megfelelő „kíséret” a két liter popcorn meg a kóla mellé.
Így voltam ezzel nemrég én is, és mivel az űrhajók, szuperhősök, fantázialények
egyre kevésbé az én világom, rajzfilmekhez már a saját szememben is öreg
vagyok, a másnaposságból kigyógyulni képtelen idiótákat meg elsőre is csak
hellyel-közzel találtam viccesnek, adta magát, hogy a nyárvégi kínálatból
a Szemfényvesztőket válasszam. Annál inkább, mert a bűvészes
filmeket mindig is szerettem – ami önmagában érdekes, mert a bűvésztrükköket
viszont nem (míg a cirkusz például simán el tud varázsolni, a bűvészet kapcsán
mindig ott villog az agyam egy hátsó zugában a hatásvadászat szócska). Filmen
viszont minden más. Főleg, ha olyan hatásosra (hmmm… és nem nagyon hatásvadászra)
sikerül a beharangozója, mint a Szemfényvesztőké.
A film hosszúra nyúló felütésében képet
kapunk hőseink többé-kevésbé viszontagságos „bűvészkarrierjének” alakulásáról:
ügyeskezű utcai tolvaj (Dave Franco) éppúgy akad köztük, mint lecsúszott
mentalista (Woody Harrelson), sikeres utcai bűvész (Jesse Eisenberg) és csini
szabadulóművész (Isla Fisher). Egymástól függetlenül trükközgetnek, míg egy
titokzatos idegen össze nem trombitálja őket, hogy egy lerobbant New York-i
lakásban elrejtett kulcsok és rejtélyes utalások nyomán kirajzolódjon előttük
életük legnagyobb trükkje, mellyel bevonulhatnak a bűvészek történelemkönyvébe
(s nem mellesleg felvételt nyerhetnek egy titkos társaságba, mely évszázadok
óta őrzi a valódi mágiát – szerencsénkre ez a mágikus szál nem kap túl
nagy jelentőséget).
Ők négyen
lesznek a Négy Lovas, akik első igazán monumentális show-műsoruk során Las
Vegasból Párizsba teleportálnak egy gyanútlan nézőt, hogy segítségével
kirabolják egy párizsi bank széfjét – az ellopott pénzt pedig modern Robin Hood
módjára szétosztják a közönség soraiban ülők közt. A siker garantált, a
világhír a küszöbön, mindenki a Négy Lovasra kíváncsi – nem kivétel ez alól az
FBI és az Interpol sem, bár őket nem kimondottan a show érdekli, sokkal inkább
a bankrablás. Ami – show ide, Robin Hood oda – mégis csak bűncselekmény. Ám
bizonyíték hiányában csak egy helyben toporognak és varázslatot emlegetnek – s
mint tudjuk, az nem igazán az FBI meg az Interpol asztala. Így aztán a Négy
Lovas utáni hajszába a neurotikus FBI-ügynök (Mark Ruffalo) és az Interpol
bűbájosan tapasztalatlan képviselője (Melanie Laurent) mellé csatlakozik az
immáron bűvésztrükkök leleplezéséből élő egykori sikertelen bűvész (Morgan
Freeman).
És kezdetét
veszi a hajsza, minek során hőseink még két, nem kevésbé nagyszabású és sikeres
show-val borzolják az őket üldözők idegeit – miközben fokozatosan
körvonalazódik előttünk (és a nyomozók előtt is) hogy az egész felhajtás mögött
valami más, valami nagyobb, valami még trükkösebb rejlik. De vajon mi? Egy
újabb nagy dobás, egy még nagyobb rablás, valami ördögi sötét mágia, vagy
egyszerűen kicsinyes bosszú? És vajon ki a titokzatos kapucnis idegen, aki az
egészet kitervelte?
Eszméletlenül
jól összerakott, szórakoztató őrültség ez a film, ami egy percre sem akar
többnek látszani annál, ami – nem váltja meg a világot, nincs semmi mögöttes
tartalma, különösebben még csak nem is okos, de kikapcsol. Úgy, hogy közben
észre sem vesszük, itt bizony istenesen átvertek bennünket – ami, valljuk be,
mostanság, amikor a blockbusterek nagy része faék-egyszerűségű forgatókönyvvel
rendelkezik, üdítő meglepetés tud lenni. Persze vannak hibái, hogyne lennének:
leginkább az, hogy nem mindenben tud megfelelni a saját maga keltette
várakozásoknak. Az előzetesben is látható – és tegyük hozzá: baromi jól
megcsinált – bankrablás után a másik két „gigatrükk” nem tűnik annyira nagy
durranásnak, a Négy Lovas nem igazán tudja felülmúlni önmagát. Persze a
történet dinamikájának kellett az erős kezdés, de a forgatókönyvírók helyében
én a végére hagytam volna a leghatásosabb trükköt.
Ezt leszámítva
minden a helyén van – a hangulat elsőrangú, a díszletek, a zene, az üldözések
és a látványos show-k afféle régivágású mozivarázslatot idéző módon ragadnak
magukkal, és nem eresztik a figyelmet (na, ez tipikusan olyan film, ami
nagyvásznon mutat jól, a laptop kis képernyőjén soha nem lesz ugyanaz az élmény).
A színészgárda elsőrangú, és láthatóan mindenki lubickol a szerepében – kicsit
az Ocean’s Elevenre hajazó heist movie kerekedik a végére, ahol
mindenki mindenkinek jó haverja, és ez látszik a színészi játékon is.
Lefogadnám, hogy nagyon jól szórakoztak forgatás közben.
Ha már bűvészfilm, adja magát az összehasonlítás A
tökéletes trükk-kel – nos, ez azért messze nem olyan okos és nem is olyan
érzelemgazdag, mint Christopher Nolan zseniális agymenése, de a maga
kategóriájában nem érheti túl sok kritika. Tökéletes kikapcsolódás – nem csak
egy estére.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése