Egy ideje már fontolgatom eme
bejegyzés megírását, hogy épp most és épp így jelenik meg, annak viszont van
egy pici pikantériája (…). Amióta ez a blog elindult, nagyon-nagyon ritkán
fordult elő (na jó, konkrétan egyszer), hogy ugyanarról a könyvről mindketten
írtunk volna. Tegyük hozzá, jó néhány éve már, hogy az is ritkán fordul elő,
hogy egy könyvet mindketten elolvassunk – ennek több oka van, ahogy egyszer már
említettem (valamikor, valahol…), a mi kis szimbiotikus létezésünkben kialakult
egy afféle „olvastuk-érzet”: ha egyikünk olvasott egy könyvet, az olyan volt,
mintha mindketten olvastuk volna. Meg aztán, amióta van a blog, olyan szinten
elárasztanak minket is az új megjelenések, hogy időnk végessége sem nagyon
engedte, hogy ugyanazt olvassuk. Ez az utóbbi időben megváltozott, elsősorban
az Ad Astra kiadó könyveinek köszönhetően (nem, ez nem a reklám helye…), amiket
kezdetben kizárólag Zoli olvasott, aztán a lelkesedése – no és a többi bloggeré
– csak nem hagytak nyugodni, így idővel nekem is a kezembe kéretőztek. Ám mivel
már kaptak tőlünk egy-egy fantasztikus bejegyzést, nem éreztem túl sok
ingerenciát arra, hogy én is írjak róluk, beértem azzal, hogy az immáron
számomra nem létező könyves közösségi oldalon értékeltem őket. Most viszont
felébredt a kisördög, hogy ezeket az értékeléseket azért csak ki kéne menteni
magamnak, úgyhogy most megszegem a saját „szabályaim”, és röviden, leginkább
csak érzésekre, benyomásokra szorítkozva megemlékezem én is három remek
könyvről (a címek mögötti linkeken olvashatók Zoli eredeti cikkei).
Ez a könyv árnyak serege. Halottak árnya, a háború árnya, a terror árnya, a kilátástalanság
árnya. Élő vagy, vagy holt – szinte mindegy. Bolyongsz a sötétben, és nem
találod az utat hazafelé, mígnem elgondolkodsz: van-e hazaút? Van ebben a
világban bármi, amiért érdemes hazamenni, amiért érdemes folytatni, érdemes
felvenni a harcot az árnyakkal? Ha van, talán még reménytelenebb. Mert vannak
árnyak, amikkel nem lehet, bármennyire szeretnénk. Mert itt suttognak
körülöttünk, nap mint nap, a folyamatos fenyegetettség, a belénk nevelt kódok,
a rettegés valamitől, amiről fogalmunk sincs, micsoda. Terror? Szabadságharc?
Elnyomás? Gazdasági érdek? Oly mindegy… Ha eltalálnak, nem érdekel, ki dobta az
első bombát. Az áldozat mindenhol áldozat. Az üresség mindenhol üresség. Az
árnyak egyik oldalon sem nyughatnak.
Furcsa, nyugtalanító, felzaklató könyv. Olvasás közben folyamatosan peregnek a
képek a fejemben, filmek, híradások, lángoló tornyok és halott
terroristavezérek, és nem értem, miért ez az egész. Miért csinálunk rémálmot a
világunkból, újra meg újra? Miért nem tanulunk soha?
Persze nem hibátlan. Sőt… Mégis, valami olyan borzongató erő sugárzik a
lapokról, hogy nem lehet távol maradni tőle. Megérint, úgy, ahogy egy könyvnek
sem lenne szabad megérintenie. Mert egy jobb világban ez a könyv meg sem
születhetett volna. Vagy ha igen, nem lenne más, csak egy szórakoztató ponyva. És
nem szorulna össze a szívem minden alkalommal, ha Joe bolyongására gondolok.
Itó Projekt: </Harmónia>
Itó Projekt: </Harmónia>
Furcsa ez is, zavarbaejtő, nem
ritkán dühítő könyv. Egy olyan elképzelt(?) jövőt rajzol fel, ahol nem hogy nem
szeretnék élni, de még a gondolata is elriaszt és undorít annak, hogy valakik
fejében ez egyáltalán megfogalmazódik. Pedig… Voltak a történelemben és vannak
napjainkban is törekvések arra, hogy „egészségesebb társadalmat” építsenek fel,
és megmondják az embereknek, mit tehetnek és mit nem saját magukkal. Onnan,
hogy sokba kerülök a társadalombiztosításnak, ha dohányzom, vagy elhízom, vagy
nem figyelek a vérnyomásomra, csupán néhány lépés az, hogy a testem
köztulajdon, energiaforrás, és ha rombolom, az társadalomromboló magatartás…
Ijesztő és dühítő – a legenyhébb
kifejezések rá. Nekem, akinek az ember tudata a legfontosabb (elismerem, olykor
tán túlértékelt) tulajdonsága, aki mindenekfelett a gondolkodásban hisz,
bármilyen erőszakos diktatúránál ijesztőbb ez az ökotársadalom. Szeretném
hinni, hogy egy ilyen rendszerben nekem sikerülne 13 évesen a kilépés…
Sodró lendületű könyv, olvastatja
magát és a maga morbid módján szórakoztató is, de nem hibátlan – az első száz
oldalon sikítani tudtam volna a szájbarágós leírásokról, attól, hogy legalább
nyolcvan alkalommal adták tudtomra, hogy „ebben a világban a tested
köztulajdon”. Formai sajátosságai és kétségtelen ötletgazdagsága ellenére is
lehetett volna még csiszolni rajta. Szerencsére amint a regény második felében
felültünk a hullámvasútra, és a tudattal való játszadozás nyomába eredtünk,
ezen apróságok jelentőségüket vesztették.
Minden hibája ellenére okos,
gondolatébresztő, fontos kérdéseket feszegető regény, amely a sci-fik és
utópiák rajongói mellett a posztmodern kísérletező regények kedvelőinek is
érdekes lehet.
Ian McDonald: A dervisház
Ian McDonald: A dervisház
Egy gyönyörű, hosszú,
megállíthatatlan pörgés ez a könyv. Belengi a mesés kelet egzotikuma, a
fűszerek bódító illata, a mézzé lett ember borzongató édessége, a kétezer év
alatt egymásra rakódott élet-rétegek összetettsége. Isztambul, ez a mesés,
titokzatos, elbűvölő királynő és alattvalói egymásba fonódó élete egyszerre
sci-fi, kalandregény, mese, misztikum, szépirodalom. Csoda ez a regény – sokat vártam
tőle, sokáig is vártam vele, mégis minden várakozásomat felülmúlta. Valami
olyan megfoghatatlan szépség és nagyság
árad belőle, amit nagyon nehéz szavakkal kifejezni – érzések és érzékek könyve
ez. Egyszerre monumentális és meghitt – mint a mikrográfia, mellyel Isten titkos neve kiegészül. Annyira szépen
játszik az egymásba rejtett jelentésrétegekkel és az írásba rejtett írással,
hogy már-már azon kaptam magam, lesem a nyomtatott betűk közt a rejtett
mikroszkopikus betűket…
A lépten-nyomon összebogozódó hat
szál és az egymáshoz ezer szállal kötődő hat főszereplő kavalkádjából magától
értetődően rajzolódik ki egy hetedik – a város története. Isztambul, a városok
királynője, mely után fájó vágyakozás fogja el az olvasót, amint letette a
könyvet. Él a lapokon, és tündököl – olyan fénnyel, ami igazából elhomályosítja
a szereplőket is, legyenek bármily markánsak. Mindannyian elvinnének a hátukon
egy saját regényt – Ayse, a mézzé lett ember után kutató régiségkereskedő, Adnan,
az évszázad csalásán dolgozó bróker, Necdet, a dzsinneket látó ifjú drogos,
Can, a csendbe zárt „ifjú mesterdetektív”, Georgios Ferentinou, a fogadásokban
utazó közgazdász-professzor, Leyla, a hagyományok és családja szorításából
kitörni próbáló marketinges. Velük pörgünk a lapokon, fékezhetetlenül, miközben
körülöttünk forog az egész város – és az egész világ.
Első olvasásra a kedvenceim közé
került.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése