Az elmúlt napokban, amikor a
magyar nyelvű internetes oldalakat szép lassan ellepték az István, a király Alföldi-féle változatáról írott „kritikák” és
különböző diskurzusok – mely diskurzusoknak sem az iránya, sem a színvonala nem
méltó a darabhoz –, sokat gondolkodtam azon, vajon írjak-e róla én is, vagy sem
(ad absurdum: merjek-e írni róla, vagy sem). Miközben folyamatosan ezen járt az
agyam, amióta láttam – végül úgy döntöttem, nem hagyom, hogy bármi megfosszon
attól az örömtől, hogy kiírhatom a véleményem valamiről, ami nekem ennyire
fontos. Mert az István, a király nekem fontos. Gyerekkorom óta rajongok érte,
ovisként is ezt hallgattam, kisikolásként erre játszottam királylányost
(totális szerepzavarban azt illetően, hogy Réka vagy Gizella lennék-e…). Jóval
korábban rajongtam érte, mint hogy egyáltalán halvány sejtésem lehetett volna
arról, mit jelentenek a szövegei és mit jelent(ett bemutatásakor) maga a darab.
Nyilván apunak köszönhető az egész, aki emlékszem, fáradhatatlanul másolta
nekem hanglemezről kazettára, amiket aztán szép sorban elrongyoltam csodálatosan
menő NDK walkmanemen (azt a lemezt egyébként kincsként őriztem sokáig, már
akkor is, amikor megvolt CD-n, és most nem találom – picit frusztrál).
Szóval az István, a király a
személyes mitológiám része, és ma is éppúgy rajongok érte, mint anno,
függetlenül az évtizedek során rárakódott izéktől.
Ez a darab még arra is képes volt, hogy leültessen egy tévés tehetségkutató elé
(ez volt a Társulat), és természetesen nem hagyott hidegen az évfordulós
aktualizálás híre sem – bár azért voltak fenntartásaim. Iszonyú kíváncsi voltam
rá, de sajnos nem sikerült jegyet szerezni az előadásra, így kénytelen voltam
elveimet feladva lehuppanni egy kereskedelmi TV elé, és megnézni ott. Nem
haltam bele, de jobb lett volna élőben – annál is inkább, mert így a véleményem
egy óhatatlanul csonka verzióról szól (még a legjobb közvetítés is csonkít, ez
meg ráadásul nem is volt a legjobb…). Itt jegyzem meg, hogy bár megtehetném
(…), nem fogok a darab kapcsán politizálni, nem mondok ilyen jellegű véleményt,
nem vonok le következtetéseket. Amit leírok, szigorúan kulturális jellegű lesz,
és mivel színikritikus nem vagyok, leginkább csak egy megveszekedett rajongó
élménybeszámolója az új darab kapcsán, a régi tükrében.
Ami adja magát, és nem lehet
megkerülni, az az aktualizálás kérdése. Szükség van-e rá, megengedhető-e? Én
azt mondom, igen. Mert nincsenek „szent” darabok. A művészet attól művészet,
hogy hagyjuk a művészt, hogy úgy nyúljon az őt izgató dolgokhoz, ahogy akar –
és ráhagyjuk, mit hoz ki belőle. Ráadásul az István, a király valóban egy
minden időben aktuális, időtlen mondanivalójú darab (hisz eleve ennek
köszönhette a bemutatókori őrületes sikerét) – az meg külön érdekes kérdés,
hogy mindenki a királydombi előadáshoz képest nehezményezi az aktualizálást,
amitől azért a későbbi előadások jócskán eltértek sok mindenben (joggal…).
Alföldi Róbertnek egyébként nem vagyok sem rajongója, sem utálója, kevés
alkotását láttam (és kevés alakítását), a tény, hogy ő rendezi az új darabot,
leginkább az elmúlt időszak botrányai fényében volt érdekes számomra. Tegyük
hozzá, meglepődtem azon (és respektálom), hogy a szerzők, Szörényi Levente és
Bródy János hozzájárultak, hogy Alföldi újraértelmezze a művűket (olyan művészi
gesztus ez, amiből sokan tanulhatnának, azok közül is, akik most ócsárolják az
előadást). A színészválasztást illetően már azért többször szaladt fel a
szemöldököm, főleg egy szereplőt nem tudtam hova tenni (erről később).
Voltak hát kétségeim is jócskán
(főleg, mert mire a TV bemutatta, már megérkeztek az első – kivétel nélkül
mocskolódó – kritikák), ám a lelkesedésem vitt előre: nos, meg kell mondjam, az
első felvonás nagy részét értetlenkedve és itt-ott elborzadva néztem végig.
Aztán ez árnyalódott, és a végére jóleső (ismerős) borzongás fogott el, de az
egész leginkább parádés ötletek és kétségkívül nagyon érdekes és jól átgondolt
újraértelmezés felemásan sikerült megvalósításaként marad meg bennem. Mondjuk
ki: bazi nagy kihagyott lehetőségként.
Az aktualizálással tulajdonképpen
nincs baj. Bár jó néhány momentumában erőltetett és túlzó (terrorelhárítónak
kinéző hittérítők, luxusautón érkező nagyonnyugati
úrilány feleség, Luciferként a szálakat mozgató főpap, sárral összekent arcú
barbár magyar tömeg), simán belefér az én szabad értelmezésről szőtt
elképzelésembe, a többemeletes díszlet pedig (ami ugye a végén nyeri el „igazi”
értelmét) zseniális. Amivel kezdettől nem tudtam mit kezdeni, az a
színészválasztás. Nem tudom, mi lehetett mögötte, de Alföldi mintha nem tudta
volna eldönteni, hogy zenés darabot akar-e (újraértelmezett rockoperát) vagy színdarabot. Utóbbit tippelték
legtöbben, és erre enged következtetni, hogy remek prózai színészeket
válogatott kulcsszerepekre, de akkor miért egy bárminemű színészi kvalitásnak
híján lévő énekest tett meg Istvánnak? Itt valahogy szétcsúszik az egész, és
bárhogy igyekszem, nem tudom összerakni.
Annál is inkább, mert Feke Pál a
darab középpontja, ráadásul István fejlődése (szenvedése…) itt még jobban ki
van hangsúlyozva – hát, hiába. Remekül énekel (bár szerintem édeleg, ami nem
illik ehhez a szerephez, ám nem változtat azon, hogy legalább a hangi
adottságai megvannak), de olyan elveszetten téblábol ebben a szerepben, hogy
rossz nézni – és nem, ez nem István elveszettsége, ez a színészé (neki sokkal
jobban állt a „klasszikus” István). Ráadásul remek színészek veszik körül, ami kiemeli
a hiányosságait – más kérdés, hogy ők sincsenek a helyükön. Udvaros Dorottya
Saroltja méltóságteljes és erős kéne legyen, de nekem kettő momentumot
leszámítva az járt a fejemben: töröljük már le az arcáról ezt a fennhéjázó
gőgöt – és bár neki vannak a legerőteljesebb dalai a női szereplők közül,
teljesen jellegtelenül énekelt (pedig ő tud). Ha már nők: Gizella szerepének
néminemű kibővítése és árnyalása például az előadás pozitívumai közé tartozik,
és Radnay Csilla remek választás volt a szerepre – az első perctől iszonyú antipatikus
idegen libaként tekintettem erre a nőre, ami végül is helyénvaló, hogy aztán
fokozatosan „illeszkedjen be” a darabba (is).
Ami az elején rendkívül idegesítő
volt, az László Zsolt szerepeltetése Asztrikként – ő napjaink egyik legjobb
magyar színésze, és fájóan kihasználatlannak éreztem, lévén hogy énekelni aztán
nem tud, Asztriknak meg nincs nagyon más szerepe a darabban. Hah! Nincs egy
fenét. A végére László Zsolt igazi háttérből irányító szenvtelenül számító
hódító-diktátor szerepbe kerül (pusztán azzal, ahogy ott áll a felső szinten,
és szobormerev arccal nézi az események alakulását) – az egyik legjobb
átértelmezés az ő szerepéhez kötődik (és ezzel együtt nyilván a hódító
kereszténységhez, de ebbe nem megyek bele, mert hitbeli dolgokról éppúgy nem
szeretnék írni, mint politikáról). Nagyjából hasonló érzéseim voltak Blaskó
Péterrel kapcsolatban is – aki egyszerűen pazarlásnak tűnik Géza szerepére
(hisz ez a szerep kimerül abban, hogy Géza kétszer átvonul a színpadon, majd
meghal, még csak meg sem szólal), ám Krónikásként visszatérve izgalmas és
megható réteget ad a darabhoz: mintha a néhai fejdelem nézné végig a
partvonalról, mit művelnek a birodalmával.
Elérkeztünk a legvitatottabb
szerephez. A szívem mélyén én azok közé tartozom, akik úgy gondolják, egy
Koppány van, és ezt a szerepet nagyjából senkinek nem lenne szabad elénekelni
Vikidál Gyula után (tisztában vagyok vele, hogy ellentmondásba keveredtem a
szabad átértelmezésről írtakkal, nézzétek el nekem – az egyik az ész, a másik a
rajongói szív szava). Stohl András szerepeltetése azért nálam is kivágta a
biztosítékot, nem az „előélete” miatt (azt hagyjuk meg a bulvársajtónak), hanem
mert eddig nem győzött meg a színészi képességeiről (nem láttam tőle kiemelkedő
alakítást, a VV vezetését meg hadd ne tekintsem művészi teljesítménynek). Ehhez
képest meglepő volt, hogy ebben az értelmezésben még leginkább ő volt a helyén
(ami nem jelenti, hogy jó volt, de a helyén volt). Ám sajnos hangja nincs, és
mit tagadjam, én Koppánytól azért azt várom, hogy kiszakadjanak a hangfalak…
Viszont újrahallgatva az eredetit ötlött eszembe, hogy valószínűleg ez volt a
legtudatosabb rendezői döntés: egyszerűen nem hiszem el, hogy nincs olyan
énekes-színész, aki el tudta volna énekelni ezt a szerepet (vagy Tordát, ha már
itt tartunk), de a rendező direkt el akarta kerülni a hasonlítgatást, épp ezért
vitte el teljesen más irányba a dolgot. S ha már szóba került, Novák Péter
Tordája, mint piros szőrmébe burkolt, színpadon füvező, a közönséget hergelő
rocksztár félelmetesen jól el lett találva. És a nép, az istenadta nép… Itt
előtérbe kerül az, ami az István, a király előadásokon általában nincs
hangsúlyozva, hogy ugyanaz a nép állt Koppány mellé, és támadt kapával-kaszával
a hódítókra, amelyik aztán behódol Istvánnak. Jó okkal mismásolják el ezt
legtöbbször, hisz felveti a kérdést: ha legyőzik az urunkat (az ügyünket),
vígan hajtjuk a győztes igájába fejünket? Bátor és következetes rendezői döntés
kihangsúlyozni, hogy nem. Nem vígan, hanem kényszerből – a túlélésünk
érdekében, de nem hittel. Ezt nagyon jól jelenítik meg a táncosok, és nagyon
jól szolgálja a koreográfia, a kosztümök, a sárral-vérrel borított,
elkeseredett arcok.
A végére hagytam a csodás Tompos
Kátyát, aki tán az egyetlen szereplő, aki színészileg és énekhangját tekintve
is maradéktalanul teljesít Réka szerepében. Ő az ellenpont – itt valahogy
mindennek az ellenpontja. Tiszta, éteri, visszafogott, egy angyal a pogány
oldal avantgárd, véres-mocskos, beszívott kavalkádjában, de ugyanígy
ellenpontja a kosztümjeit váltogató, nőcisre hangolt Gizellának és a palota
puccának is. És egyben az egyetlen, aki nem hagyja magát megvezetni, hanem
önállóan gondolkodik – ellenpont hát a parancsszóra lelkesedő néppel szemben
is.
Bár szívesen mondanám rá, hogy
hatásvadász, nem tudom nem szeretni a lepukkant Trabival (rendszám: IK1983) a
színpadra érkező két regőst, Varga Miklóst és Nagy Ferót. Nem szeretem az ilyen
erőltetetten humoros jeleneteket, de olyan elveszetten és értetlenül
téblábolnak a színpadon nyolcvanas évekbeli ruháikban, kis magyar zászlójukkal,
hogy az valami fenomenális. És mit tagadjam, remek fricska – én is valahogy így
éreztem magam többször az előadás során: hova kerültem, hogy kerültem ide, mit
csináltak az én István, a királyommal?
Ráadásul Sarolt nagyjából egyetlen életteli megnyilvánulása, amikor
automatikusan elkezdi énekelni a regősök dalát, aztán észbe kap, hogy ez milyen
gáz, és kidobatja őket. Tükör ez, nekünk (is)…
Zavarban vagyok – nagyon sok
kritikám van, sok momentumát utálom ennek az előadásnak, sokról meg azt
gondolom, teljesen elhibázott, de vannak nagyon jól eltalált részei és a
koncepció egésze inkább tetszik, mint nem. A vége pedig sok mindent felülír
(bennem is): a szereplőkre záródó korona félelmetesen erős szimbólum – és nem
csak történelmi és politikai, hanem művészi szempontból is. Mert ez a darab
pont így záródott be a saját „koronájába” – ráhúztak egy értelmezést, egy
mítoszt, ami tán sosem volt sajátja, és megközelíthetetlenné,
megváltoztathatatlanná tették. Alföldi Róbert megmutatta, hogy egy ilyen szent
ereklyéhez is hozzá lehet nyúlni – ha vitatható is a mód, ahogy csinálta,
számomra önmagában az a fontos, hogy tán lehull a megközelíthetetlenség leple
róla.
Zárszóként: amikor két nappal a
közvetítés után betettem a CD-lejátszóba az eredetit, ugyanazzal a rajongással
hallgattam végig, mint az elmúlt huszonegynéhány év alatt bármikor. És megvolt
a végén a katarzis – ami azért hiányzott az új változatból.
Ez nagyon jó bejegyzés volt, örülök, hogy ilyet is láttam a sok asztalcsapkodó vélemény mellett.
VálaszTörlésSzerintem is bátor dolog újraértelmezni valamit.
Jó poszt, nagyrészt egyetértek a gondolataiddal, nagyon hasonlókat gondoltam én is. Bár én a felénél abbahagytam, mert eléggé csalódott voltam.
VálaszTörlésÚgyhogy a végét nem láttam, csak most olvasom, hogy rájuk borult a korona. Na, azt megnéztem volna, tetszik nagyon az ötlet.
Varga Miklósékról nekem nem a fricska jutott eszembe, de most, hogy mondod...
Ettől függetlenül én nem vállaltam volna el V. Miklós helyében, de ő tudja, úgy látszik jobb fej, mint én :D
Timi, első rangú a kritika, végre valaki értelmesen, összeszedetten írt a darabról!
VálaszTörlésMi tegnap láttuk a családdal, és mondjuk engem élőben egy kicsit jobban magával ragadott, mint - ezek szerint - Téged, de én elfogult Alföldi párti vagyok, szóval lehet, hogy csak ezért :)
Pro vagy kontra, minden esetre szerintem ez a rendezés is mérföldkő (lesz) az István, a király életében.
Nani
Köszönöm mindenkinek, tényleg sokat gondolkodtam rajta, hogy megírjam-e, jó olvasni, hogy értő fülekre talált :)
VálaszTörlésNani, kicsit irigyellek, élőben azért egészen más lehetett... A TV ugye óhatatlanul egyfajta "szerkesztett" közvetítés, meg aztán a k*cs*g retekklub reklámokkal adta, úgy meg nehéz belehelyezkedni a darabba, hogy random arcodba tolnak egy mosóporhirdetést :( :( :(
Viszont azóta is motoszkál bennem, gondolatébresztő értelmezés, az biztos :)