Tocsogó unalom
– ha híve lennék a hangzatos címadásoknak, ez lenne eme bejegyzés
címe, de ha már eddig nem nyúltam ilyen eszközökhöz, megbocsáthatatlan
hatásvadászat lenne épp most elkezdeni. Így hát marad A római kém.
Amit egyelőre az olvasók többsége az egekig magasztal – én meg,
bevallom, halálosan untam. Kicsit frusztrálva is érzem magam miatta,
lehet hogy bennem van a baj, vagy csak rosszkor találkoztunk a könyvvel,
vagy egyszerűen nem érdekel az ókori Róma. Ami furcsa, de ha
belegondolok, nem lehetetlen. Régen szerettem tanulni róla, és persze én
is imádom a Quo Vadist, de őszintén szólva azon kívül egyetlen árva könyvet sem tudnék említeni, ami az ókori Rómában játszódik, és tetszett. A Ben Hur és a Gladiátor nyomvonalán mozgó filmeket sem szeretem, és bár a Róma sorozat tetszett, az sem elsősorban a kor, hanem az emberi játszmák miatt. Próbálkoztam én Steven Saylorral is, és bár nem volt kifejezetten rossz élmény, de az sokat mond, hogy két elolvasott könyv után a Gordianus-sorozat többi része érintetlenül hever a polcon.
Ilyen előzmények után csöppent az életembe M. C. Scott és A római kém.
Kedvenc kiadó, jó ajánlások, szép külalak, elsőre izgalmas cselekmény,
és egy varázserejű hívószó: kém – olyan rossz nem lehet, gondoltam én.
Mert Néró nem nagyon érdekel, Róma felégetése és az őrült császár
önimádata még nem elég ok ahhoz, hogy elolvassak egy könyvet, de ha
Senecáról, kémhálózatról, egy zseniális kémről és jó sok intrikáról
olvashatok, arra vevő vagyok. Sajnos elég hamar rá kellett jönnöm, hogy
ezekről esik a legkevesebb szó.
Krisztus
után 63-ban, Galliában egy fogathajtó versenyre készülődő táborban
ismerkedünk meg a szereplőkkel, akik így vagy úgy, de mind – harcos,
kém, császár – egy tízéves utcagyerek, Math körül forgolódnak. Math álma
hogy fogathajtó legyen, addig azonban tolvajként és prostituáltként
próbál boldogulni – apját megtagadja, noha múltját nem ismeri, ám a
fogathajtó Ajax és a kém Pantera elismeréséért bármit megtenne. Ajax, a
görög, a helyi fogat hajtója olyan, mint valami félisten, akiről semmit
sem tudunk, de minden mozdulata aranyat ér. Csapatuknál dolgozik
orvosként az egyiptomi Hannah, aki mintha mindenek felett állna,
gyógyítja a férfiakat, anyáskodik Math felett, ám hogy mit rejt a szíve,
senki nem tudja – mint ahogy származásának jelentőségét is csak
kevesen.
Közéjük
érkezik Seneca hívására Sebastos Pantera – a tökéletes kém, a birodalom
egykori legkiválóbbja, aki Galliában harcolva beleszeretett egy helyi
asszonyba, és feladott érte mindent; s családja elvesztése után
kénytelen visszatérni annak a birodalomnak a szolgálatába, ami
tönkretette. Az ő feladata, hogy kiderítse, mit tartalmaz a titokzatos
jóslat, mely Róma lángolását vetíti előre – s hogy megakadályozza a
pusztulást. Pantera az idealizált, tökéletes hős, aki gátlástalanul
gyilkol, múltját számtalan folt szennyezi, ám minden cselekedetét menti a
cél, amiért teszi. Mint valami ókori westernhős, úgy gázol át a
könyvön, hullahegyeket hagyva maga után, de mindvégig
megkérdőjelezhetetlenül.
A
regény középpontjában a jóslat felkutatása és a tűzvész megakadályozása
kéne álljon – azonban sajnos sokkal több figyelmet kapnak a fogathajtó
versenyek, Néró pajzán vágyai, a római légiók és a rivális kémek
kegyetlenkedései, mint maga a „nyomozás”. És bizony én ezeket untam – a
versenyek leírásai túl hosszasak és érdektelenek, a gyilkosságok meg túl
naturalisztikusak az én ízlésemnek. Scott kicsit túlságosan is szeret
dagonyázni a különböző testnedvekben és leszakadó végtagokban – ami
egészen addig nem baj, amíg nem válik öncélúvá. Nincs bajom a
naturalizmussal, ha a cselekményt szolgálja, vannak könyvek, amiknek
azzal együtt lettem rajongója, hogy még ennél is tocsogósabbak – de itt
túl sokszor éreztem azt, hogy funkciótlan a gusztustalanság. És nem is
elsősorban a vérre menő küzdelmek során, inkább az olyan kis
„közjátékokban”, mint amikor Hannah egy fekélyes sebet kezel, és
oldalakon át olvashatjuk a szagok, a sebre gyűlő legyek és a kibuggyanó
genny leírását; vagy amikor két oldalon legalább ötször van leírva, hogy
Math a többi lovászfiú izzadó hónalja alatt bújt át a versenypálya
kerítéséhez – egyszer is elég leírni, azt hiszem, mindenki el tudja
képzelni, aki volt már iskolai fiúöltözőben.
Az
igazán bosszantó az, hogy amikor viszont megjelent a színen Seneca,
vagy Simon, akkor mintha kinyitottak volna egy ajtót, a könyv hirtelen
sokkal intelligensebb lett – amikor pedig elérkeztünk Egyiptomba, és
képbe kerültek a szibillák, a hit kérdései, illetve elmélyültünk a korai
kereszténység világában, azt hittem, egy másik könyvet olvasok. Sajnos
azonban hamarosan újra egy fogathajtó versenyen találtuk magunkat, onnan
meg egyenes út vezetett Néró hálójába. A végére beleszuszakolt
szerelmi szál – mi több, egyenesen szerelmi háromszög – meg már tényleg
érthetetlen számomra.
Nagyon
érdekes egyébként Scott elképzelése Róma felgyújtásáról és mindaz, amit
a kereszténység kezdeteiről ír – erről csak azért nem írok, mert nem
tudnám gigantikus spoilerek nélkül tenni. Pedig ha valamiért, hát
ezekért a részekért érdemes elolvasni a könyvet. Sokan szeretik, és
valószínűleg sokan fogják is – a történelmi kalandregények rajongóinak
tökéletes szórakozás lehet, de én nagyon mást vártam, és ennek fényében
nagyot csalódtam. Nagyjából biztos vagyok benne, hogy a folytatást nem
fogom elolvasni, de ha egyszer kiadják, nem tartom kizártnak, hogy Scott
Boudica-sorozatával próbát tegyek.
Kiadó: Agave
Fordította: F. Nagy Piroska
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése