Korunk
egyik legnagyobb irodalmi divatja a vámpírtéma – ifjúsági regények
tucatjai, paranormális romantikusok százai szólnak a szívdöglesztő
vámpír és a potenciális táplálékból lassan megváltó szerelmessé változó
halandó nő kapcsolatáról. Hogy ezek a könyvek mennyire távol állnak a
klasszikus vámpírmítosztól, és milyen szinten megtépázzák a vámpírokat
eredendően körüllengő mitikus atmoszférát, arról köteteket lehetne írni.
Az biztos, hogy a korszellemnek hála, ha egy regény címében,
fülszövegében, borítójában utal a vámpírokra, akkor már hajlamosak
vagyunk gondolatban feltenni egy nem túlságosan hízelgő polcra.
Bizonyos
szempontból úgy gondolom, nagy bátorság és még nagyobb magabiztosság
kell ahhoz, hogy ma egy magyar szerző úgy írjon „vámpírkönyvet”, hogy az
fényévnyire van a divatos vámpírregényektől – hogy az erre utaló cím,
fülszöveg és borító dacára a vámpír inkább csak mellékszereplőként,
afféle egzotikumként bukkanjon fel a békebeli Budapesten játszódó
szórakoztató krimi-kalandban. Benedek Szabolcs regénye ugyan felvonultat
egy vámpírt, de eme tény eltörpül a prostituáltakat gyilkoló
sorozatgyilkos rejtélye és a pesti művészvilág bemutatása mellett.
Az
1910-es évek Budapestjén sorra esnek gyilkosság áldozatául a fiatal
prostituáltak – a rendőrség tehetetlen, a nyomok eddig soha nem látott
kegyetlenségről tanúskodnak, és hihetetlen körülmények nehezítik a
nyomozást: mint egy belülről bezárt szoba, vagy a látványosan hiányzó
vér. A fiatal nyomozó, Mihucz Ervin már-már mániákusan veti magát a
nyomozásba: a távoli Londonban, a titokzatos Hasfelmetsző Jack által
elkövetett gyilkosságokkal rokonítja az esetet – ki tudja, tán még az
elkövető is ugyanaz. Miközben hírnévről és előléptetésről álmodik, saját
lelkiismeretével harcolva élvezettel nyomoz bordélyokban és leskelődik
prostituáltak után.
Mihucz
barátja a szépreményű újságíró Szállási Titusz, kinek nagy álma, hogy a
Nyugat szerzői közé tartozzon, ám addig a Budapesti Napló cseppet sem
körülrajongott újságírójaként futkos riportok után – s közben
kávéházakban tengeti napjait, szívja magába a „nagyság” levegőjét,
parolázik Molnár Ferenccel és Móricz Zsigával, s remegve várja, hogy
mikor találkozik magával a nagy Ady-val. Szállási Titusz életének
szerelme a módos polgárcsaládból származó, ám lecsúszott Tarnóczay
Etelka, aki a Vígszínház üdvöskéjéből lesz romlott erkölcsű nőszemély.
Etelka révén bepillantást nyerünk a pesti színházi világ életébe –
Ditrói Mór, Hunyadi Margit, Bródy Sándor, az akkor még gyermek Hunyadi
Sándorka között forgunk, Titusszal együtt lessük Molnár Ferenc
tanácsait, Etelkával elmélkedünk arról, milyen nagy tehetség lesz
felnőttként a kis Sándor.
Mindeközben
Pest mélyén, az Ó utcai bordélyban a megesett cselédlányból
prostituálttá vált Sárával rettegünk a gyilkostól, és a keménykezű
madámtól, Fruzsi nénitől – hogy aztán a Ferencváros sikátoraiba
menekülve segítsünk Mihucz Ervinnek megtalálni a gyilkost. S szép lassan
behajózik a történetbe Saint-Germain grófja, aki felpezsdíti a pesti
társaság életét, és valamiképp összefüggésbe hozható a gyilkosságokkal –
ám senki sem sejti, hogyan. A gróf, aki II. Rákóczi Ferenc fiának
vallja magát, vérfagyasztó, ám kifinomult figura: csupán valami
bizsergető idegenséget érzünk a közelében, ahogy a szereplők, de hogy
mi az a másság, ami miatt elhallgatnak a közelében lévők és rettegés költözik a szívekbe, azt senki sem sejti.
A
könyv igazi erőssége a hangulata: a századforduló utáni Budapest
megelevenedik a lapokon, a város, mint egy önálló, élő, lüktető entitás –
más nézőpontból: mint egy hatalmas, minden bűnt elnyelő szörny – van
jelen körülöttünk, színeivel, ízeivel, hangzavarával, éjszakai
világításával, pezsgő kávéházi életével. Ezt a környezetet népesítik be a
szereplők, akik egytől egyig remekül megrajzoltak – noha az egy szem
Saint-Germain grófot kivéve híján vannak az eredetiségnek, profin megírt
és a maguk módján kedvelhető zsánerkarakterek. Talán Tarnóczay Etelka
az, aki a leginkább kiemelkedik közülük, és az ő története a legjobban
összerakott, legérdekesebb szál.
Maga
a cselekmény kevésbé lényeges: egy remekül felépített, tizenkilencedik
századi modorban íródott nagyvárosi kalandregényt olvashatunk – többször
utalgat is a szerző a korban népszerű ponyvákra. De megidéződik itt
Hasfelmetsző Jack mellett Dr. Jekyll és Mr. Hide története és Bram
Stoker Drakulája; mindemellett számolatlanul kapjuk az irodalmi és
történelmi utalásokat, Casanovától Hermész Triszmegisztoszig, Jókaitól
Tormay Cécile-ig; és fel-feltűnnek a kor politikai eseményei és
közszereplői is.
Nagyvárosi
kalandregényt írtam – ám ez a regény jóval több annál. Szórakoztató
irodalom a javából, szépirodalmi igénnyel megírva – Benedek Szabolcs
könyve nagy meglepetés volt, első néhány fejezetével beszippantott, és
nem eresztett; s mire a végére értem, azon kaptam magam, hogy tűkön ülve
várom a folytatást. A legnagyobb ostobaság, amit elkövethetünk, ha a
divatos vámpírirodalomba soroljuk – mert ugyan szerepel benne egy
vámpír, de fényévekre van a fősodortól. Szerencsénkre.
Kiadó: Libri
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése