Évek
óta szép ütemesen jönnek ki a 3D-s mozifilmek, időről időre egy újabb
horror, vagy mese, vagy kalandfilm, mind meg is kapja az őt megillető
figyelmet, hírverést, minden egyes alkalommal megjelennek a 3D-t éltető
és a mozi új diadalát prognosztizáló kritikák, vagy épp a filmművészetet
temető írások. Én sokáig, nagyon sokáig távol tartottam magam a 3D-től,
mert úgy vélem, egy filmnek nem csak és nem elsősorban a látványról
kell szólnia. A 3D vagy akármilyen technikai újítás számomra semmit sem
ér történet, épkézláb dialógusok, erős rendezői koncepció, és jó
szereplők nélkül. Persze fontos része a filmművészetnek a látvány, de
csak egy része, tisztelem és becsülöm azoknak az embereknek a
megfeszített munkáját, akik többezer óra bűvészkedés után létrehoznak
olyan, akár digitális látványvilágokat, amiket aztán tátott szájjal
csodálunk a mozikban, de a film nem ettől film.
Amikor
megérkezett az Avatar, én is, mint szerintem mindenki, kíváncsi voltam,
hogy vajon miben más, miben több ez, mint az, amit eddig láttunk. Hogy
valóban megtörténik-e az a digitális forradalom, amit Cameron
ígérgetett, és eztán már mindent csak 3D-ben akarunk majd látni? Úgy
alakult, hogy a filmet előbb láttam hagyományos vetítésen, és csak jóval
később IMAX 3D-ben, ami azért nagyon jó, mert így külön tudok véleményt
alkotni az Avatarról, mint filmről, és az Avatarról, mint 3D-s
„alkotásról” és nagyjából van egy képem arról, hogy mennyit tesz hozzá
az élményhez a technika. Mert hogy tesz hozzá, nem is keveset, az
biztos. De azért nem is annyira sokat, hogy kiugorjak a bőrömből tőle,
és követeljem, hogy eztán mindent IMAX-ben láthassak…
Azt
el kell ismerni, hogy az Avatar már hagyományos vásznon is lenyűgöző
látványvilágú alkotás. Nem nagyon láttam még ilyen elképesztő
fantáziavilágot megelevenedni a vásznon. Giccses? Igen, mint egy
fantasy-festmény, de azokat is megnézzük, és elámulunk rajtuk. A Pandora
élővilága, lenyűgöző természeti képződményei még a legkőszívűbb
kritikusokat is székbe szögezik, és nem egyszer bizony eláll a
lélegzetünk az éjszakai erdőben világító növényektől, a Lelkek fájától, a
lebegő szikláktól. Mindehhez jönnek még a na’vik, akikhez fogható
CGI-teremtmények még tényleg nem mászkáltak a vásznon. Azt hiszem,
Gollam óta tényleg most történt meg a legnagyobb lépés afelé, hogy a
digitális szereplők a hús-vér színészekkel egyenrengú alakítást
nyújtsanak. Ebben a tekintetben abszolút meggyőzött, azt hiszem, nincs
ember, akit ne bűvölt volna el a csodaszép Neytiri, akinek alakítása
simán kenterbe veri néhány humán szereplőét. De azt nem hiszem, hogy ki
lehetne hagyni a képletből a színészt, aki lelket ad a karakternek.
Fejleszthetik a motion capture-t, ahova csak akarják, mindig ott lesz a
színész, aki előjátssza a szerepet, vagy csak a mimikáját adja hozzá,
vagy akár csak a tekintetét.
A
látvány tehát lenyűgöző, a technikai újítások megérték a beléjük
fektetett dollárokat, ám mi van a csilivili külső mögött? Ezerszer
látott kliséhalmaz az idilli „új világról”, amit a csúnya hódítók -
fehér emberek - gyarmatosítók - kizsákmányoló gyárosok le akarnak
rombolni, megfosztani természeti kincseitől, kiirtani őslakóit. Ahogy
azt már előttem többen megírták szerte a neten, nyilvánvaló, hogy
Cameron nem a forgatókönyv csiszolgatásával töltötte a Titanic óta
eltelt több mint tíz évet. Szinte minden szereplőt, minden konfliktust,
minden fordulatot láttunk már, mégis működik. Annak ellenére, hogy
kiszámítható, végtelenül hatásvadász, nem egyszer giccsbe hajló, mégis
megkajáljuk. Cameront már a Titanic kapcsán is sokat szidták, mert a
világ egyik legnagyobb port kavaró hajókatasztrófájából képes volt
monstre giccsparádét csinálni, de akkor is mesterien egyensúlyozott a
dráma és a giccs, a szórakoztatás és a művészkedés között, ez most sincs
másképp. Eszméletlen fantáziával, mesélőkedvvel, lelkesedéssel épít fel
egy világot, és nagyon ért hozzá, hogy ezt a lelkesedést ránk is
átragassza, minket is beszippantson a saját fantáziavilágába, ahol már
elnézzük neki, bármit is tuszkol le a torkunkon. Nagyon profin csinálja.
Hatalmas
várakozással ültem be a 3D-s vetítésre, reméltem, hogy majd minden
kritikámat seperc alatt elfújja a még lenyűgözőbb látvány, titkon talán
azt is, hogy gyökeresen más filmet látok majd. Nos, gondolom, nem árulok
el nagy titkot azzal, hogy az Avatar 3D-ben is ugyanaz a film, mint
2D-ben. Nem lett jobb film pusztán attól, hogy még egy dimenzióval
többet kapunk, noha azt el kell ismerni, hogy még szebb, még jobb, még
nagyobb a látvány, de a hiányosságokat ez sem feledteti. Vagy csak
belőlem hiányzik valami, de én még mindig nem gondolom, hogy pusztán a
látvány, legyen az akármilyen gyönyörű, akármilyen nagy vásznon,
akármilyen technikával, önmagában elvihet egy filmet. Persze „elviszi”,
mert tényleg lenyűgöző, tényleg úgy érzi az ember, hogy ott van
karnyújtásnyira tőle a Pandora őserdeje, tényleg egynek érzi magát a
természettel, és tényleg repül az ikran hátán Jake-kel együtt, de mégis…
Ellentmondásos
érzéseim vannak, azt hiszem, ez látszik az eddigiekből is. Hiába a
lenyűgöző látványvilág, az elképesztő Pandora, a kecses na’vi harcosok, a
csodaszép állat- és növényvilág, a fantázia szárnyalása, és mindaz,
amit a 3D még pluszban hozzátesz az élményhez, nekem valami hiányzik.
Amit az Avatar ad, az a mozi varázslata, nekem viszont hiányzik a film művészete. De ez is csak utólag, mert amíg néztem, hagytam magam elvarázsolódni én is…
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése