Nem is olyan régen a könyvön igen jól szórakoztam - bár
valójában sosem voltam igazi kocka, azért ültem olyan mellett órákon át, aki az
életeit fogyasztotta a szemem láttára a Doom,
a Quake, vagy a (szerinte legtöbbet érő)
Thief játékmeneteiben. Sőt, gyerekként
alkalmam volt kipróbálni néhány klasszikus elektronikus játékgépet, és a dolgok
másik végletében egy picit belekóstoltam a szerepjátékok labirintus módjára
burjánzó világába is. Úgyhogy az alapréteg és a belőle kamaszálom-mintára
kibontott esetleges jövő könnyen vált otthonossá. Persze élvezetessé a
popkulturális utalások tették, a hatvanastól kilencvenes évekig sokak rajongása
tárgyává lett filmekkel, zenékkel, számítógépes játékokkal való játék. A könyv
savát-borsát az ötlet adta, hogy a történet szerint az OASIS virtuális
világában megejtett "húsvéti tojásvadászat" a játékot készítő James
Halliday egykor rajongott kedvenceinek mind mélyebb megismerése által fejthető
meg. Komolyan esélyes volna Ernest Cline könyve a legsűrűbben és
legszellemesebben belepotyogtatott utalások díjára (ha lenne ilyen...) - s ebbe
a tobzódásba klasszul csomagolta a szokásost: lúzer geek jön, nincs élete, csak
álomvilága, de abban legkisebb fiú módjára ügyes és szerencsés. Így aztán hamar barátokat
és bátorságot gyűjt a geekfarok-méregetésben, ő lesz a number one és bónuszként ölébe
hull a csaj (meg az élet).
Persze, hogy evidens volt: film
lesz belőle. Steven Spielberg-film ráadásul. Érzelmes és akció-dús látványmozi.
Vagy az egykori rajongó könyvhöz kapcsolt, erős víziója (azzal a bociszemű szeretettel,
ahogy csak ő tudja irritáció nélkül vászonról csurgatni a nyálat), vagy
leckefelmondás azzal a rutinnal, amivel az öreg álmából ébresztve is elnyomja
az ilyen alapanyagot. Inkább az utóbbi lett - bár azért gyorsan megnéztem
egymás után kétszer, hogy lubickoljak a képkockára fröcsögő utalásokban, hogy
legyen módom felfedezni a számos bájosan butított elem közt azt a néhány
fordulatot, ami nyomokban azért a könyv legjobb pillanataira emlékeztetett. Inkább
az utóbbi lett sajnos: iskolapéldája megint a mai hollywwod-i adaptációs
technikának, összes rákfenéjének: a hiteles motivációk közérthetőre
cserélésétől az elszánt, gyilkos tekintetű, nincs veszíteni-valója jellegű figurák
kulcspillanatban való hiteltelen ellágyulásáig. Sajnos azt a monológot, amit
fülébe dugott szakértő távsegítő súgásával nyom le a film-főgonosz Nolan
Sorrento (a popkultúra iránti rajongásról) Spielberg ugyanakkora joggal
előadhatná - mert ebben a munkában ő is üzletember volt, nem invenciózus
látnok.
Persze hogy áthangszerelődött ez
a játék, alaposan átrajzolták a cselekménye kottáját a film másként alapozható
közegébe. Voltak ennek az átfogalmazásnak komoly pozitívumai, a verseny az első
kulcsért (főleg a megoldása) illetve a Ragyogásban
tett túra úgy volt telitalálat, ahogy - még ha jelentősen egyszerűbb és nem
"geekek álma: tojásvadászat"-jellegű, hanem meztelen akció volt,
akkor is. De voltak erős közepes momentumai is: a Tökös Ötös két japán tagja,
Daito és Shoto körülbelül statisztaként várta a néhány mondatát (súlytalanná
válva Daito drámája nélkül) - H techno-troll avatárja, mint ötlet legalább annyi
lehetőséget be is csukott, ahányat kinyitott és kicsorbította az egyik
társadalmi élt, amit az OASIS világába eléggé húsba vágó, mégsem tolakodó módon
komponált az írója. Néhány logikátlanság is sikerrel becsúszott, például amikor
Parsifal/Wade helyett a IOI főhadiszállásán megejtett rabszolgamunka és összes
következménye Art3mis/Samantha nyakába pottyan - s ő a skacok segítségével
ügyesen bemászik Sorrento haptikus székébe (Oasis fiókjába) kémkedni kicsit...
mivel láttuk, hogy az azonosítás folyamatához arcszkennelés is tartozott, ügyes
kis kémnőnk úgy repült volna ki a székből, hogy a szemközti fal adja a
másikat...
Mindazonáltal ha csak úgy
filmként tekintem, ha elfelejtem, hogy adaptáció, megkapom a pénzemért azt a
kergetődző, látványos, bájos és vértelen marhaságot, azt a két órára szemet
remekül gyönyörködtető CGI parádét, amiért fizettem. Korántsem annyi kibontott utalással,
amennyi beférhetett volna, (vizuálisan azért fért bele néhány) korántsem olyan szépen felépített álomlogikával,
hasonlíthatatlanul vértelenebb szereplőkkel és gyermetegebb történettel. Az úgy
tűnik, kortükör, hogy a rajzolt szereplők, a hősök OASIS-beli avatárjai és a
velük eső kalandok (a mesében a vállaltan mese) mennyivel élőbbek, elevenebbek
voltak, mint a "disztópia-valóság" papírvékony alakjai; szép (avagy
karakteres), de színészkedni alig képes fiatalok által eljátszva. Ha csak úgy
filmnek tekintem, akkor ez egy vállalható (sikerre ítélt) popcorn-mozi, amit a
rendezője rutinból kirázott a kisujjából, de valójában fele annyira sem
invenciózus és ötletgazdag tálalásban, mint ahogy anno például Scott Pilgrim kalandjait filmre rántotta O'Malley képregényéből Edgar Wright.
Ha valóban rajongó volnék,
kigyógyult játékfüggő, film- és zenebuzi, őszölő halántékú egykori
szerepjátékos, aki nemcsak ült olyan mellett, aki hajnalig nyomta a Thiefet, a Quake-et, vagy a Doomot,
hanem aki valóban aktív részese volt mindennek - s aki kívülről tudja a Gyalog galoppot ugyanúgy, ahogyan az
ikonikus képregényes a-Ha-klip, a Take on me dalszövegét, akkor most igen mérges volnék, hogy
egy ilyen remek alapanyagból csak ez a tucat fért ki. Ha rajongó volnék, baszná a csőröm, hogy a játék komolyságát egy deklaráltan rajongó-alkatú rendező ennyire nem vette észre - holott a hivatkozási alapok egy részét ő maga teremtette. Hogy akármilyen sikerek és elért szintek birtokában itt tényleg egy korszak gyerekkorának lehetett volna ennél életpontokkal méltóbb emlékművet állítani. Ha valóban rajongó
volnék, olyan, akinek tényleg szívügye mindez (mint azok, akik a filmre várva
elkészítették ezeket a remek plakát-parafrázisokat, amikkel ezt a bejegyzést
illusztráltam), most állnék neki Kickstarteren gyűjteni az ellenfilmre. Illene
az egykori ellenkultúrához - még akkor is, ha időközben mainstream lett belőle,
s akkor is, ha egyre több jele van: lehet, hogy (nem Spielberg rendezte
verzióban) tényleg ilyesmi lesz a jövő.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése