2018. augusztus 31., péntek

Kris Defoort (feat. Harcsa Veronika): Diving Poet Society


Ezt a CD-t Timi teljes titokban rendelte meg a belgiumi kiadótól egyenest - mert ismer, mert tudja, milyen mániákusan keresem amúgy sem eseménytelen életünkben az alkalmat, amikor Harcsa Veronikát bármilyen formációban énekelni hallhatom. Veronika Kris Defoort triójával alkotott formációja hallható volt ugyan itthon 2014-ben a Cafe Budapest koncertsorozatának keretében élőben - de az a koncert egyéb okokból kimaradt. Most már nagyon sajnálom, egyrészt mert megtanulhattam a magyar jazz-szcéna számomra egyik legbátrabb előadójának tartott Veronika koncertjeiről, hogy minden esetben teljesen egyedi és megismételhetetlen élmények (a felvételhez képest koncerten nyújtott szabadságfok tekintetében etalon, amit Gyémánt Bálinttal a duóban művelni szoktak); másrészt mert a felvételhez képest bizonyára alaposan átfogalmazta a dalokat, hogy a szaxofonos, Guillalume Orti azon az itthoni koncerten nem lépett színpadra velük.

Veronika brüsszeli tanulmányai alatt ismerkedett meg a belga jazz-élet fenegyerekével - többek közt ő is tanította. Kris Defoort pályája még abban a (miénkhez bőven fogható) gazdag, pezsgő zenei életben is meglehetősen extrém - gyakorlatilag nemcsak a dalokban (amikre kitehető a "mélyvíz, csak úszóknak" tábla) de számos esetben a következő feladat, s a partnerek kiválasztásakor is az impulzusaira hagyatkozik, nagyon bátran vállal akármilyen kihívást, legyen az cirkusz-opera a Feria Musica társulatnak, vagy régi-zenei alapokon álló jazz-oratórium. Régi-zenei tanulmányaira alapozott zenei struktúra-szemléleteket tesz ki adott esetben a legsúlyosabb, improvizatív megközelítéseknek (mint a House of the Sleeping Beauties című darabban) - valójában a free jazz és a komolyzenei pálya közös szélén egyensúlyozik, igazi határátlépőként mindkét zenei hagyomány tekintetében.

Az ének, a zongora és a szaxofon hármasa olykor ezekben a dalokban is mintha valamilyen underground környezetbe száműzött balladában bolyongana. Defoort és Orti számos esetben húzzák kétfelől kétfelé az éneket, de legalább ennyire izgalmas az együtt-repülésük is. A Peter Verhelst versek előadásmódja a szövegkántálástól (amit a zene szervezett káosza alapoz) akár a hangsúlyos helyek kitartott, támogatott, széles gesztusokkal kiénekelt teatralitásáig terjed, látszatra Veronika éneke ebben a sokszor hallatlanul esetlegesnek tűnő zenei környezetben az improvizációival együtt is egyfajta Ariadné-fonalként húzódik végig - holott nyilván a körülötte burjánzó szabadságnak jókora része valójában pontosan kigyakorolt, megbeszélt, kijátszott elemek összessége. Nagyon sok tekintetben a Márkos Alberttel közös Kassák-projekt ízeihez hasonlít, ami a The Pine and the Marching és a The Pine Three and the Fire szövegeivel a zene hatására történik...


Nincsenek benne "úgy hagyott" frázisok - s ez főleg akkor nyilvánvaló, amikor Harcsa Veronika is hangszerként használja a hangját, a Liquid Mirrors, a Diving Poets, vagy a New Sound Plaza szóló-helyein (avagy - csaknem a dalok teljesében). Egyáltalán - az énekes rajongójaként nyugodtan kijelenthetem, hogy ezen a hanghordozón található a legszélesebb spektruma annak, amit Veronika az énekben eddig megmutatott: a nagyon mélyről rezonáló, átélt énekléstől a "torokszaxofon" felszabadult használatáig. Ebbe a szélességbe belefér, hogy Kris Defoort a Heavenly Billie szerkezetében és dallamaiban Billie Holiday előtt tiszteleg - s az énekesünk mindehhez remekül hozza a konzervatívabb stílust; belefér a Verhelst-versekre szál zongora kíséretében énekelt klasszikus dal-előadás; ebbe a magasságba belefér, amikor Orti szaxofonjátékával fonódik az ének szinte növényi inda-módra - hogy aztán a zongora vitte dallamra váltva ellenpontozza saját magát (is). Öt zenei költő - így jellemzi a formációt maga Defoort - aki a búvárkodás örömét végtelen, hangokkal, színekkel és érzésekkel teli óceánból közvetíti. Én Veronikáról beszéltem, de ugyanígy bármelyik zenészt kiemelhettem volna...

A Harcsa-Gyémánt duó koncertjein nem egyszer átélhettem már, milyen hallatlanul messze távolodhat önmagától egy hangrögzítőre vett, önmagában is komplex kapcsolati pontokat bőséggel hordozó dal. Ezekkel a dalokkal ezen a felvételen ugyanezt éltem át - azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a szabadsággal gátlástalanul töltött zenei keretet előtte nem hallhattam. Ez a CD teljességgel koncert-élmény, a varázslata ez: mintha egy igencsak összetett, egymást összekacsintásokból maradéktalanul értő zenekar e zeneművét bemutató sokadik koncertjét hallanám... El sem tudom képzelni, dob, és basszus tekintetében milyen játékintelligenciát követel, hogy az attrakciók alá így kerüljön a ritmus lüktető szőnyege - tény, azóta Veronika és Bálint quartetté kiegészült duójában hallhattam élőben is Nicolas Thyst... láthattam, hogyan születik, amit nem tudok elképzelni.

Remek meglepetés volt ez a hordozó - ráadásul a W.E.R.F. kiadó volt olyan kedves, és hozzácsomagolta egy promóciós anyagát is (Contemporary jazz & beyond), ahol Kris Defoort mellett többek közt Beraad Geslagen, Christian Mendoza vagy a Ragini Trio egy-egy dalába is belekóstolhattunk. Most várom, hogy rám szakadjon a bank - legyen miből megrendelni az ő CD-jüket is...

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...