Külön, komoly és hosszas
bejegyzést érdemelne, hogy alakult a viszonyom Popper Péter életművéhez az
évek hosszú sora alatt. Amikor ha akartam, hallgathattam élőben, ha akartam, a
könyveit beszerezhettem újra, miután elajándékoztam őket - mindenkinek a neki
épp aktuálisat -, amikor különböző alkalmakkor akár kérdezhettem volna, ha lett volna hozzá bátorságom. A visszatekintésben mindenképpen ő következik – mert ugyan
kevésbé rejtett utakon (s így felszínesebben) mint a szépirodalmak, de sokat
formált rajtam a vele való rendszeres olvasói találkozás. A rácsodálkozástól az
ájult tiszteleten át a (belső) vitáig, majd az időleges elutasításig hosszú és
fáradságos utat jártunk be együtt – mostanra talán elmondhatom, egyfajta
szeretetteljes tisztelet érzésével forgatom újra, amikor valami eszembe juttatja
és a kezembe veteti valamelyik kötetét.
Bizonyos mértékig első fecske
volt, nem csoda, hogy a békesség kedvéért verébnek szeretett volna látszani. Amikor
1981-ben kijött A belső utak könyve, a
megjelenés kedvéért a szerző kínos pontossággal választotta le szeretett Keletjéről
mindazt, ami nem fért az önismeret és önfejlesztés kalickájába. A megnyilvánuló
szellemi éhséget kielégítendő kilúgozta a kötetből mindazt, ami az európai
pszichológiai irányzatok módszertanát valamilyen formában nem vette figyelembe.
Sőt, mondatokon át magyarázza, milyen veszélyeket rejthet a pszichére, ha az
(akkoriban frissen divatos) transzcendentális érdeklődés hatása alá kerülve
növekszik az európai tudományos világképhez szokott alany belső rendezetlensége.
Milyen veszélyeket rejthet a szemléleti zűrzavar, ha egy egészen más (le is
írja: primitívebb) gazdasági és kulturális alapokon álló világszemléletet és
gondolkodásmódot - az aktuális fejlődési szintünkhöz mérve mindenképpen
regressziót jelentő világnézetet - csak úgy, minden tudatos kontroll nélkül
magunkra engedünk… Ha valaki megkérdi,
mit jelentett diktatúrában élni, érdekes módon elég lehet megmutatni neki ezt a
kis ismeretterjesztő könyvecskét, és rámutatni benne a megfelelő helyekre. Mert
ez jelenti a diktatúrát: amikor csak egyféle módon szabad gondolkodni – minden más elmaradott, meghaladott, visszalépés. Az író megfutotta a kötelező köröket, s még így is vitát
generált az ingerült szakmában, hogy Popper pszichológus létére a nevét adta
ehhez a kötethez.
Holott a kötet tényleg
meglehetősen óvatosan nyúl a Kelet önismereti módszertanaihoz (direkt így
fogalmazom – hiszen tényleg csak ezt a szintet látja és láttatja), egyfelől
leszögezi: a könyv az egészségesek számára készült, semmilyen formában nem
váltható ki vele a pszichés betegségek diagnosztizálása és kezelése. Azoknak
szól, akiknek nincs diagnosztizálható bajuk, mégis rosszul érzik magukat a
bőrükben. Másfelől megmarad azon a mezsgyén, amelyen az európai önsegítő
könyvek általában járnak – úgymond hozzásegítene, hogy a magad mestere légy
(magyarán: nem alapozható rá vallás). Segíts magadon, fokozatosan növelve a
psziché tűrőképességét az alapgyakorlatok és az azokra épülő néhány elmélyülést
igénylő, alapjában nem szellemtelen, de egyszerű koncentrációs és
meditációs gyakorlat segítségével. Mai
szemmel nézve sem feltétlenül haszontalan – bár ugyanúgy hajlamos szögnek nézni
(bizonyos szempontból) mindent, mint az Agykontroll (hogy a legkirívóbb
mítoszfosztott „laikus” önfejlesztést hozzam példának), de legalább nem
egyértelműen kalapácsot ad a használója kezébe…
Első fecske volt – a tekintetben
is, hogy Tu Lung (Tu Csi Hsui) taoista szövegeit illesztette (úgymond
pihenésképpen) az önfejlesztő részek közé. (ez egyébként régebben megjelent, például Lin Ju Tang: A bölcs mosoly című művében 1939-ben - de a szocializmusban e kötet is beszerezhetetlen volt, ahogy általában a Kelet forrásirodalmai mind). Többszöri próbálkozásaim alkalmával
a legnagyobb élvezettel mindig Ming Liao Ce utazásainak történetét követtem –
aki nem érte el a Tao-t, csak szereti a Tao-t, aki otthagyta a hivatalt a
kötetlen, szemlélődő utazás és a koldustarisznya kedvéért. Ezek a finoman
válogatott részletek vezették a kezem, amikor később kinyitottam Popper Az önmagába térő ösvény című könyvét, s
még inkább, amikor Az Istennel sakkozás kockázata tanításai elragadtak – amikor hosszú évekkel később
megértettem a kötetekbe rejtett kudarcot és Popper Péter legszebb felismerését:
nem tudott nem európai lenni – s ha nem is azon a kimért-kidekázott módon,
ahogy A belső utak könyve lapjain, de
óhatatlanul a ráció szemüvegén át tekintett mindarra, amit tanítani próbáltak
neki. Végül eljutott egyfajta finom, keresztényi alapú miszticizmusig a Pilátus testamentumában - mintegy a saját kultúrája gyökérzetében
felkutatva azt az erőt, amit kétségtelenül tapasztalt a Kelet irányzataiból.
Számomra mégis elsősorban mint a „bizonytalanság guruja” maradt meg fontosnak, ő
volt az első tanítóm, aki a szemem láttára kísérelte meg tudomásul venni és
hordozni a tanítások sokféleségét – s elviselni az életében így folyvást jelen
lévő paradoxont.
Most, hogy szinte minden forrás
elérhető a maga teljes világképével együtt, nem tűnik e könyve annyira
lényegesnek – holott azért a szkeptikusoknak (mondjuk ki: a hitetleneknek) ma
is nyugodtan a kezébe nyomható volna. Bajt biztosan nem okoz…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése