Az embereknek szükségük van történelemre.
A történelemnek pedig hősökre –
ám mivel a modern korban már kénytelenek vagyunk hősök nélkül élni, be kell
érnünk az ideálokkal. Az egyik legnagyobb amerikai ideál a tragikusan fiatalon
és máig felderítetlenül meggyilkolt JFK. Az elnök, aki alig három évet töltött
a Fehér Házban, objektíven nézve túl sok jelentős tettet nem vitt végbe (még ha
„le is tette a labdát” néhány későbbi nagy dobáshoz…), minimum ellentmondásos
személyiség volt és cuki családjánál csak a nőügyeiről volt híresebb. Mégis a
meggyilkolása óta eltelt fél évszázadban csak Lincolnéhoz mérhető kultusz
alakult ki körülötte.
Nem annyira közismert tény, hogy
ez a kultusz nagymértékben az özvegye, a legnépszerűbb First Lady, Jackie Kennedy
tevékenykedésének köszönhető. A női magazinok és a kertévék vasárnap délutáni
filmjei által előszeretettel a század legtragikusabb sorsú híres asszonyai
között bemutatott Jackie semmivel sem volt kevésbé ellentmondásos személyiség,
mint férje; törtető, hamis arisztokrata múlttal kérkedő család szép és okos
lánykájaként elég korán elhatározta, hogy ő biza a lehető legjobb partit fogja
ki és mindent meg is tett érte. Házassága balul sikerült, az elnökválasztás előtt már épp
válni akart, de azért a Fehér Ház lehetősége csábítóbb volt. Sosem volt annyira
elemében, mint First Lady-ként, mondhatni, erre a szerepre született, és ezt ki
is aknázta. Ő volt az első, aki beengedte a médiát az elnöki család otthonába,
iszonyatos összegeket költött a Ház felújítására, dokumentumfilmet forgatott
róla, társasági és kulturális rendezvények otthonává tette. Mindent megtett,
hogy megajándékozza Amerikát egyfajta „királyi palota” kultusszal az addigi ködös
kép helyett, ami az elnök hivataláról és munkahelyéről élt. Sikerrel. Ő volt az
első First Lady, aki használta és kihasználta a médiát – bizonyos szempontból
az első, aki celebként viselkedett az addig megközelíthetetlen
politikusfeleségek között.
Mindezt pedig félelmetesen
ügyesen állította a saját céljai szolgálatába a férje meggyilkolása után. Nem
is olyan régen írtam itt zászlólengető narratívákról és a hőseinkről szóló
kiszámítható filmalkotásokról – hát Pablo Larraín filmje a legkevésbé sem az! Megkockáztatom,
az egyik legjobb életrajzi film, amit valaha láttam. Úgy, hogy nem is életrajzi
film. Sokkal inkább portré, egy kiragadott epizód alapján felrajzolt portré –
mégis benne van nem csupán az egész élet, hanem úgy nagyjából minden, amit
gyászról, emlékezésről, történelemcsinálásról el lehet mondani.
Larraín a megszokott életrajzi
klisék helyett fogja Jackie életének legnehezebb két hetét, az elnök
meggyilkolásától a család Fehér Házból való kiköltözéséig, beletolja a kamerát
az amúgy félelmetesen átlényegülő Natalie Portman arcába, zaklatott,
horrorfilmbe illő zenét kever alá és hagyja, hogy hasson ránk amikor a
legváratlanabb pillanatokban bevágja a merénylet részleteit. Igen, látjuk,
ahogy az elnök feje szétcsattan és a feleség arcát beteríti a vér. Mégsem ez
marad meg, hanem az a hosszan kitartott jelenet, amikor az elnöki gép
mosdójában próbálja lemosni az arcáról a vért hogy részt vehessen az új elnök
felesketésén. Amikor sosem tapasztalt magányban ül a férje koporsója mellett a
vérfoltos rózsaszín kosztümben. Amikor részeg önkívületben táncol át a Fehér
Ház szobáin és siratja a szerepét, amit a férjével együtt elvettek tőle. Ahogy
a sárban caplat előre Arlingtonban, minden méltóságot sutba dobva, hogy
megtalálja a legalkalmasabb sírhelyet az
elnöknek.
Lehetne egyébként egy remek
filmet forgatni Jackie Kennedy-ről, az emberről is, félresikerült házasságáról,
arról, hogyan lett a törtető lányból a nemzet özvegye; majd hogyan menekült el
Amerikából Bobby Kennedy meggyilkolása után – de ez nem az a film. Ez a Jackie
Kennedy a szemünk előtt dönt úgy, hogy háttérbe tolja a gyászát, az
ellentmondásos érzelmeit, a félelmét, saját magát – hogy helyet adjon a
legendának. Mert az amerikai népnek hősökre van szüksége, tündérmesére, véres
kosztümre és cuki gyászoló kisgyerekekre a tévé képernyőjén. Vajon hányan
tudnak felidézni bármi konkrétumot JFK elnöki munkásságából? És hányan
emlékeznek a véres rózsaszín kosztümre vagy az apja koporsójánál tisztelgő
hároméves John Kennedy képére? Bobby Kennedy mondja a filmben, hogy úgy fognak
emlékezni rájuk, mint a legszebb emberekre akik a Fehér Házban laktak. Jackie
valószínűleg már itt látja a lényeget: tök mindegy, hogy emlékeznek rájuk, a
lényeg hogy emlékezzenek.
De Larraín nem áll meg itt.
Gátlás nélkül megmutatja azt is, hogy nem csak „az amerikai népnek” van
szüksége hősökre, tündérmesére, évtizedek múltán is emlegetett fotókra, hanem
főszereplőjének is – meg meri mutatni a pillanatot, amikor az addig önmagát
mintha háttérbe toló, a férje legendájának mindent alárendelő Jackie megteremti
új önmagát, a nemzet özvegyét is. Mert neki is szüksége van tündérmesére. Hogy
ne csupán egy fiatalon megözvegyült ex First Lady legyen, aki szépen mosolygott
és méltósággal viselte gyászát, hanem a mesebeli Camelot királynője. Akihez
fogható nem lesz még egy.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése