Jó ez a koncepció, akkor is, ha
olykor feszegeti a határaink. Két koncert egymás után, két teljes élmény – el
tudom képzelni, hogy akad, akinek sok ez így: hogy a jó zenével töltött lélek
egyszer csak már nem képes több örömet befogadni; nekem jól esett és pont így
esett jól, a két koncert, egymás után. Az étvágy (a zenei étvágy is) ízektől
éled, s nem kérdés: ízekből itt akadt bőven. Az Északi szél a Fonóban jóval kevésbé volt homogén, mint múltkor a Keleti – mondhatni: a fellépők sajátos
pólus-képzése más asszociációs minták mentén éledt, de így talán még erősebben
látszott, hányféleképpen lehet zenét zenébe szőni, hányféleképpen jól; s ha van
is szabály úgymond, az önként vállalt – csak egy ösvény, ahol az adott zenész,
zenészek kiteljesítik magukat, és teljesedni segítenek minket.
Mert ahogy Agócs Gergely (csodálatosan gazdag tehetségű népzenészünk, a
hagyományos szellemi kultúrák nyitott szívű gyűjtője) mondta az EastWing koncertjének elején: nincsenek
műfaji határok, s korlátok sincsenek – szabadon beszélgető hangszerek vannak,
egymásra figyelés, és a párbeszéd boldog vágya; s a zenészek meg is mutatták,
mindezt miért és hogyan gondolja. Ennyi dudást egy csárdában! Képletesen szólva
„kirúgták a Fonó oldalát” – nekem követelte volna ez a töménység a nagyobb, a
szabad teret… olykor nehezen fértek meg egymás mellett, miközben a maguk módján
beszélgettek a hangszerek. Ez az „olykor” igazából méltatás szeretne lenni –
annyian állnak egy színpadon, zenészek, akik magukban, duóban, trióban
könnyedén terelik a néző figyelmét, ahova csak akarják. Agócs Gergely mellett Eichinger Tibor és Kéri Gábor gitárral – már ez mekkora, hogy azonos terepen két ilyen
országos klasszis áll egymás mellett ugrásra készen… Frankie Látó a hegedűvel – s az ízléssel, amely úgy építi fel a
legelszálltabb improvizációt, hogy mintegy grádicson, felmászhatsz rajta. Megyaszay
István, azzal a súlyos, sokhúros basszusgitárral – valami döbbenet, ahogy a
többiek finom kíséretéből kinőve egyszer csak kicsavarodik az ő hangszeréből is
a szóló. Ezen az estén Czibere József
és Kovács Norbert felelt a
ritmusszőnyeg reptetéséért. Ha az előadás végén nem közlik velünk, én ugyan nem
feltételeztem volna magamtól, hogy helyettesítettek – a zseniális Mogyoró
Kornél játékát váltották ki ketten – annyira harmonikusan benne éltek a zenében.
Egyszer már leírtam: hallatlan,
mennyire gazdagok vagyunk meghatározó erejű kortárs zenészekben. Tényleg nem
értem, miért a fogyaszthatóság alsó szélén billegő, romlékony és illékony
konzummal etet bennünket a média, ha ennyire széles választékból
válogathatnának! Legalább a közszolgálati szerepben tetszelgő fele
kiszolgálhatná a lelkünk és fülünk ilyen igényes, mégis abszolút közönségbarát,
sodró zenékkel! Műfaji határokon könnyedén átlépő, egymással szabadon beszélgető
hangszerek dallamaival!
Emilia Amper nyckelharpán játszik
– ez egy sajátos billentyűs hegedű, nagyon egyedi hanggal: a hegedű hangszíne a
harmonika játékmódjának kipöttyözött, elkülönültükben egymáshoz simított hang-ritmusával.
Mint elmondta: a középkori, népi eredetű hangszert az utóbbi évtizedekben
fedezték újra fel, vették használatba világszerte (gyártottak saját variációt
belőle a japánok, Amerikában Nyckelharpa Szövetség is alakult – még
világbajnokságot is szerveztek…). Jó hangulatú koncertet adott a hármas – az
előző fellépőkhöz mérten szűkebb, de legalább annyira izgalmas regiszteren.
Mesterien játszottak velünk, ahogy vittek a finom dinamikákkal, ahogy a három
egymástól hangszínben alig különböző hangszer – a nyckelharpa, a harmonika és a
hegedű – ugyanúgy világot képezett, ahogy előttük a sokkal színesebb, gazdagabb
színpad.
Jövőre is lesz CAFe Budapest, jövőre
is lesz őszi fesztiválszezon – remélem lesz ennyire színes, mint az idei.
Csodálatos hetekre tette fel ez a két koncert a koronát! Köszönet a
fellépőknek, a szervezőknek, a helyeknek. Gyönyörű ősz volt, még sok ilyet
szeretnénk!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése