Hogy meséljem el? Olyan zenészek ülnek a színpadon, egymással hallatlanul nyíltan beszélgetve, egymástól varázslódva, mint Lantos Zoltán,
azzal a csodálatos kétnyakú hangszerrel, a hegedűs, aki talán a
legszebben fűzi, borzongatóan izgalmas, nem várt helyeken a többi
játékába a magáét. Mint Juhász Gábor, a „szerénytelenül
teremtő és újrateremtő” gitárfenomén – érésében (olyan ide nem illőnek
érezném az öregedést…) talán a legintelligensebb húrsimogató, akit
játszani hallottam (s akinek köpönyegéből olyan ifjú titánok bújtak elő,
mint Gyémánt Bálint). Mint Szalai Péter, akit lassan
tényleg nem érdemes méricskélni, csak hallgatni tátott szájjal, ahogy a
tablán (vagy bármin, ami megütögethető) kipörgeti azokat a belénk
lüktető ritmusokat… Mint Nyusztai Iván, aki rég
levetette már a tanítvány státuszát a másik három mellett, régóta saját
jogon visz a ritmussal, ahova akar. Hogyan meséljem el, mennyire
pótolhatatlan élmény az életben legalább egyszer meghallgatni a Samsara Quartetet élőben?
Hogy meséljem ezt a Shakti-szintű fúziót; az eltérő skálák és
ritmusképek, a jazz és az indiai klasszikus muzsika éneklő
szerelemgyerekét – amibe annyi minden belefér még a játékosok
kénye-kedve szerint? Azt tudom csak elmesélni, hogy elvittek arra az
emlékekből szőtt októberi, hulló levelektől járás-puha ösvényre, ahol
egyszer láttam a telő időt, és nem zavart. Azt tudom csak mesélni, hogy a
hangokkal együtt könnyezve meggyászolhattam az édesapámat – amikor
felsírt bennük szelíden valami egyetemes veszteség. Csak azt mesélhetem,
hogyan nevettettek meg; és hogyan nem zökkentettek ki semmivel:
mennyire jó volt látni azt az európai színpadokon annyira nem jellemző,
laza és közvetlen odatettséget, amely nyugodtan kiint a legátéltebb
pillanatából is a hangmesternek, ha más tónust szeretne – hiszen
egyszerre laza és koncentrált, és a mindent akarná adni, nem csak a jót.
Hogyan meséljem el, milyen várakozással tekintettem a szünet utánra, amikor Jyotsna Srikanth hozott nekünk a hegedűjével, meg a tablás R. N. Prakash
egy tömény, édes szelet Dél-Indiát? Egy szinte koncertbe illesztett
workshoppal, ügyesen belevonva a közönséget is a játékba. Már pusztán a
fogható vágyával lenyűgözött, amennyire láthatóan szerette volna, ha
szeretjük a zenét, ami az élete. Hogyan meséljem Prakash jókedvű
magyarázatait, ahogy feltárta a játék ábécéjét – akár a bűvész a
trükköt: a végén ébresztve rá bennünket, hogy a magyarázat maga is egy
remek trükk. Valahol meg kellene tanulni itt, Európában is ezt a
hallatlanul közvetlen kapcsolatot a közönséggel…
Egy biztos. Szoknunk kell ezt a töménységet, mert ez az ősz durva lesz.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése