Megint
egy vámpíros sorozat, és megint csak úgy kell kezdenem, hogy eleinte
nagyon idegenkedtem tőle. Kivételesen konkrét okom is volt rá, nem csak
az általános „elegem van már ebből a vámpírhajcihőből” érzés.
Természetesen hallottam az HBO iszonyú sikeres és népszerű és kult
sorozatáról, a True Bloodról. Kíváncsi is voltam rá, főleg a
forgatókönyvíró Alan Ball miatt (Sírhant művek, Amerikai szépség, stb.).
Mikor megjelent a könyv, én fogalmam sincs, miért, de meg voltam róla
győződve, hogy ez a sorozat alapján íródott, rókabőr kategóriába eső
könyvváltozat. Olyat meg elvből nem olvasunk. Aztán megjelentek az első
netes kritikák, mindenki lelkesedett érte, én meg a padlóról kapkodtam
fel az állam, amikor megtudtam, hogy nem hogy nem a sorozat alapján
összehozott könyvről van szó, hanem egy igen sikeres sorozatról, ami még
jóval a Twilight keltette hiszti előtt íródott. Több se kellett,
gyorsan belevágtam.
És
igen, azt kell mondjam, a mai vámpíros kínálatból ez az egyetlen olyan
sorozat, ami nálam megközelíti az Anita Blake sorozatot. Okos,
szellemes, jól van megírva, tele jó karakterekkel, értelmes
párbeszédekkel, és „normális” vámpírokkal. Nem übermacsó szex- és
technikaőrültekkel, nem is a napfényben szikrázó szépfiúkkal, hanem
igazi halottakkal, akik csak éjszaka „élnek”, vért isznak, erősek,
agresszívek, néha félelmetesek.
A
helyszín az amerikai dél, aminél szokatlanabb helyszínt én el se tudnék
képzelni egy vámpírtörténethez, de nagyon jól illik hozzá. A fülledt
Luisiana már önmagában is rejtélyes, misztikummal teli hely, a tipikus
unalmas amerikai kisváros, Bon Temps életét pedig néha igen bizarr
történések fűszerezik. Itt van mindjárt főhősünk, Sookie, aki a városka
„dilis lánya”, furcsán viselkedik, kerüli az embereket, nincs igazi
barátja, nem jár társaságba, amire jó oka van. Sookie képes meghallani
az emberek gondolatait, ami időnként azért elég kellemetlen lehet. Hogy
ehhez képest miért épp pincérnőként dolgozik, az nekem kicsit magas,
hisz egy kocsmában azért jócskán hall ezt-azt, de feltételezem, hogy nem
talált más állást… Sookie egyébként iszonyú szimpi kis karakter. Ő a
tipikus szomszéd lány, kedves, hétköznapi, nem túl okos, nem járt
egyetemre, de megvan a magához való esze, talpraesett, megvédi magát és
mást is, ha kell. Nem egy feminista tökös csaj, mint Anita Blake, de nem
is egy elveszett, picsogó kis nebáncsvirág.
Sookie
minden vágya, hogy egyszer találkozzon egy vámpírral, ami nem
lehetetlen, hiszen a vámpírok immár legálisan is az emberek közt
élhetnek, hála a japánok (ki mások?) által kifejlesztett szintetikus
vérnek, de azért az isten háta mögötti kisvárosban elég kicsi az esélye.
Egy szép este mégis besétál az étterembe Bill, a vámpír. Egy furcsán
kicsavart szituációban Sookie megmenti Bill életét, aztán Bill is
megmenti Sookie-ét, mígnem szép lassan összemelegednek. A többi
vámpírsorozat folyamatos, oldalak százain át tartó vad szexeléseihez
képest Harris szinte prűdnek tűnik. Na jó, persze van szex, Bill kétszáz
év tapasztalatával azért elég jó szerető, Sookie meg egészen új
dolgokat fedez fel magában, de végre nem csak arról szól a fél könyv,
hogy dugjanak ájulásig, az erotika ízlésesen van tálalva és van
funkciója a történetben.
Miközben
Sookie és Bill egymásra találnak, bizarr gyilkosságok borzolják fel a
kedélyeket, az áldozatokon harapásnyomokkal, Bill természetesen gyanúba
keveredik, Sookie pedig megpróbálja tisztázni kedvesét és megoldani a
rejtélyt. Elkerülhetetlen, hogy személyesen is érintetté váljon, a
végére pedig ő maga lesz a gyilkos célpontja. A krimiszál nekem eléggé
egyszerű és kiszámítható volt, de hát, nem is ezért olvassuk ezt a
könyvet.
A
második rész, az Élőhalottak Dallasban az első kötet vége után néhány
hónappal folytatja a történetet. Sookie és Bill továbbra is
találkozgatnak, próbálnak viszonylag normális kapcsolatot fenntartani,
ami kicsit nehéz a finoman szólva eltérő időbeosztásuk miatt. Néha
civakodnak is, nem csak rózsaszín ködbe burkolózva léteznek. Egy
veszekedés után Sookie-t furcsa baleset éri. Megtámadja az erdőben egy
bacchánsnő, aki így akar üzenni a körzet vámpírurának, Ericnek. Na most,
itt egy kicsit azért felvontam a szemölködöm. Az már az első részben
kiderült, hogy nem a vámpírok az egyedüli furcsa teremtmények Bon Temps
körül, van néhány alakváltónk is, de a bacchánsnő azért kicsit túlzás.
És nagyon, nagyon remélem, hogy nem megy el ilyen Hamiltonos irányba, és
nem kezdenek el itt gyülekezni a mindenféle vérizék, sellők, nimfák,
szirének, kígyóistenek, a jó ég tudja, még mik. Maradjunk meg a
vámpíroknál.
Sookie
gyógyulásáért cserébe adósa lesz Ericnek, aki nem sokat vár azzal, hogy
kihasználja a lány különleges képességét. Dallasba küldi, hogy segítsen
az ottani közösségnek felkutatni egy eltűnt vámpírt. Itt aztán Sookie
egy ronda ideológiai harc közepén találja magát, vámpírellenes
egyházzal, showműsorszerű vámpírégetéssel, bűntudattól szenvedő,
megsemmisülést választó többszáz éves vámpírral. Érdekes ez az egyházas
szál, gondolom, a további kötetekben hallunk még róluk és rendkívül
emberséges akcióikról.
Miközben
Dallasban vallási fanatikusokkal csapnak össze a vámpírok, Bon
Temps-ben újabb gyilkosság veri fel az állóvizet. Sookie saját
szakállára nyomozni kezd barátja halála ügyében, és közben belekeveredik
ebbe-abba. Kicsit furcsa volt a tisztes kisváros lakóit ilyen érdekes
helyzetekben látni, de hát Twin Peaks óta már semmin sem lepődünk meg.
Nem is kellenek vámpírok, alakváltók, egyéb természetfeletti lények, a
perverzió, meg az őrület legtöbbször simán ott kopogtat a szomszédban.
Az
első rész nagyon tetszett, friss volt, eredeti, nagyon jó hangulattal,
szerethető hellyel, karakterekkel, humorral. A másodikat kicsit
gyengébbnek éreztem, nekem felesleges és erőltetett volt az a sok
bonyodalom, amit belevitt, igazából jobban tetszene, ha továbbra is
olyan egyszerű kis kisvárosi történet lenne, mint az elején. De nyilván
ahhoz, hogy eladjon kilenc kötetet akció is kell. Kár, de remélem azért
nem fajul el nagyon. Az biztos, hogy olvasni fogom, és mindenképpen
teszek egy próbát a sorozattal is.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése