Ahogy azt már a Harry Potterről írt összefoglaló kritikámban is
írtam, az összes könyv közül a hatodik rész, a Harry Potter és a Félvér
Herceg a kedvencem. Sok rajongó ezt szereti a legkevésbé, sokan
egyenesen feleslegesnek tartják, vagy csupán felvezetésnek a drámai
végkifejlethez. Én részben épp azért szeretem, mert kicsit megszakítja a
történet fonalát, elkalandozik más irányba, felfed olyan múltbeli
szálakat, amik aztán megkapják a maguk jelentőségét a hetedik részben.
És pesze ezt a részt tartom a sorozat drámai csúcspontjának, ez a
legsötétebb, legkilátástalanabb az összes közül.
Mivel
ez a kedvencem, mondhatni, kétszer akkora kíváncsisággal ültem be a
moziba, mint az előző epizódok esetében. Az elvárásaimat azonban
igyekeztem a minimumra csökkenteni, és jól is tettem. A végeredmény
felemás. Mint adaptáció, iszonyú gyenge a film, viszont meg kell
mondjam, egyik részen sem szórakoztam ilyen jól, mint ezen. Az előbbi
nem meglepő, a hatodik rész talán a legnehezebben adaptálható filmre.
Nincs egységes cselekménye, nincs benne túl sok akció, van viszont
rengeteg ide-oda ugrálás az időben, jó sok duma, pszichologizálás, és a
végén egy nagyszabású nyitott befejezés. Nem volt könnyű dolga a
forgatókönyvírónak, ettől függetlenül sikerülhetett volna jobban is.
Ám
végignézve az előző öt filmet, azt hiszem, egyvalamit megtanulhattak a
keményvonalas Harry Potter rajongók. Gyakorlatilag mindegy, ki rendezi,
adaptációs hűséget várni egy Potter-filmtől nem lehet. Eddig minden
részből kihagytak ezt-azt, hozzátettek ezt-azt, hol a korhatárbesorolás,
hol a rendező kreatív látásmódja, hol a cselekmény rövidítése miatt.
Ebből a szempontból a hatodik film sem rosszabb a többinél. Ami a
stílust illeti, a Főnix Rendjét is rendező David Yates továbbra is úgy
tűnik, azt tűzte ki legfőbb feladatául, hogy az Azkabani Fogolyt rendező
Alfonso Cuarón stílusát próbálja utánozni.
Cuarón
annak idején földcsuszamlásszerű változást jelentett a Harry Potter
sorozatban. Az első két részt rendező Chris Columbus családi
vígjátékokat idéző stílusa, gyermeki látásmódja és Disneylandbe illő
Roxfortja (amit azért, valljuk be, tátott szájjal bámultunk) után Cuarón
sötét, borzongató fantáziavilága és rendezői bravúrjai új szintre
emelték a sorozatot. Azóta sem volt olyan jó rendezője a sorozatnak,
mint Cuarón, és önálló filmként egyik rész sem ér az Azkabani Fogoly
nyomába. A negyedik részt, a Tűz Serlegét jegyző Mike Newell sokat vett
át Cuarón stílusából, de nem másolta szolgaian, rajtahagyta a saját
kézjegyét a filmen, összefogott, fogyasztható kalandfilmet hagyott maga
után. Az ötödik rész, a Főnix Rendje meglepő módon az addig csak
tévéfilmek rendezőjeként ismert David Yates kezébe került. Nem volt
könnyű dolga, az ötödik könyv a sorozat leggyengébb darabjai közé
tartozik, túl hosszú, vontatott, kevés benne az akció, és itt a
legidegesítőbb a főszereplő. Nem is sikerült valami fényesen a film, a
sorozat producerei valami rejtélyes okból mégis úgy döntöttek,
megtartják a rendezőt, nem csak a hatodik, hanem a befejező két részre
is.
Érdekes
kérdés ez az állandó rendezőcsere. Izgalmas lenne megnézni, hogy több
különböző rendező mit tudna még kihozni a filmekből, én mégsem bánom,
hogy Yates kezében maradt a sorozat. Ugyan nem a legjobb rendező,
viszont azt gondolom, a filmek sorozatjellegének jót tesz, ha van
valamiféle egységes koncepció, egy egységes stílus, egy bejáratott
munkamódszer. És mivel a Potter filmeket nem lehet teljesen különálló
alkotásokként kezelni, kell, hogy legyen sorozatjelleg. Vagy mégsem?
Hiszen épp azt írtam fentebb, hogy Cuarón filmje a legjobb az összes
közül, és épp ő az egyetlen, aki önállóan is élvezhető és értelmezhető
filmet tett le az asztalra. Végső soron mindkét irányba elindulhatnának a
filmkészítők, én pedig mind a kettőt szívesen megnézném. El tudnék
képzelni hét teljesen különböző Potter epizódot hét teljesen különböző
látásmódú művész rendezésében, és el tudnék képzelni egy egységes
stílusú Potter sorozatot is. Most a kettő keveréke valósul meg, de ki
tudja, mit hoz a jövő.
Visszatérve
a Félvér Hercegre, a rendező ezúttal kétségkívül jobban teljesített,
mint az előző filmnél. Azt mindenképpen a javára kell írni, hogy nagyon
látványos, az akciójeleneteknél valóban vászonszaggató filmet varázsolt
elénk. A látvány, a hangulat, a zene, a Roxfort atmoszférája tényleg
sikeresen idézi meg a harmadik részt, és talán most áll a legközelebb a
Rowling által elénk rajzolt Roxforthoz. A hatodik könyvön végigvonuló
árnyak, a baljós világvége-hangulat, a sötét jövő azonban valahogy
elsikkad a filmben. A könyv legnagyobb erénye az a folyamatos építkezés,
ahogy Harry és Dumbledore Voldemort múltjába tett kirándulásaival
párhuzamosan kibomlik a halálfalók tombolása a külvilágban, és Harry-t
beszippantja a félvér herceg rejtélye. A filmben épp csak néhány
múltbeli jelenet kapott helyet, ezek is csak a legszükségesebb
magyarázattal szolgálnak a horcruxokról, de hol van ez ahhoz a
borzongató történethez képest, ami a könyvbeli emlékekből bomlik ki
Voldemort ifjúságáról és fiatalkori gyilkosságairól? Dumbledore alig
valamit magyaráz el Harry-nek, szegénykém, ha ennyi információra kéne
hagyatkoznia, amennyi a filmben elhangzik, egyetlen nyomot sem találna a
hetedik-nyolcadik részben, nemhogy horcruxokat.
Sötét,
drámai fantasy helyett valójában egy tinivígjátékot kapunk, ugyanis ami
időt megspóroltak a drámai részek kigyomlálásával, azt mind a tizenhét
éves főszereplők szerelmi csatározásaira fordították. Először csak
lestem, hogy mégis hogy kerültek a Roxfortba ezek a hormonvezérelt
tinik, akiknek máson se jár az eszük, mint hogy kivel-hogy-merre
kavarjanak, és jobban izgatják őket a szerelmi bájitalok, mint a
halálfalók gaztettei, aztán rá kellett jönnöm, hogy a könyv is
hemzsegett a szerelmi csetepatéktól, csak valószínűleg annyira
idegesítettek ezek a részek, hogy a jótékony feledés homályát borítottam
rájuk, vagy egyszerűen kevésbé tartottam fontosnak őket, mint a drámát.
De így, hogy a film felidézte, már pontosan emlékszem, hogy Von-Von és
Lavender párosáról olvasni mekkora röhögőgörccsel vegyített kínszenvedés
volt. Viszont el kell ismernem, a film alatt jól szórakoztam rajtuk.
Furcsa,
és számomra elég megdöbbentő, de ezen a filmen, amitől azt vártam, hogy
a legdrámaibb lesz, nevettem a legtöbbet. Hőseink keresztbe-kasul
kavarnak a Roxfortban, szerelmi bájitalokkal próbálkoznak, Hermione
féltékenységében vérszomjas verebeket uszít Ronra, miközben alig tud
lekoptatni egy csúcskategóriás bájgúnárt, Harry a szerencsefőzettől
konkrétan beszív, a néző meg kiesik a székből a röhögéstől, és addig se
kritizál. Minden negatív kritikám ellenére nagyon tetszett a film, és
megpróbálok nagyvonalúan túllépni azon, hogy mekkora csalódás a könyvhöz
képest.
Ami
viszont továbbra sem okoz csalódást, az az elsőrangú színészgárda. A
megszokott arcok mellé ezúttal is társult egy új nagyágyú, az
Oscar-díjas Jim Broadbent Lumpsluck professzor szerepében. Részről
részre az az érzésem, hogy már mindenki aki él és mozog Angliában,
szerepelt a Potter filmekben, aztán mindig meglepnek. Szegény
gyerekszínészeinknek viszont nem tett jót, hogy felnőttek, és már nem
lavírozhatnak filmről filmre csupán a gyermeki bájukra építve. Ez bizony
már dráma, ráadásul iszonyú nagy színészekkel körítve, úgyhogy a fiatal
színészek tehetségtelenségét nehéz leplezni. Ismerve a hetedik könyvet,
előre rettegek, hogy fog Dan Radcliffe szenvedni a végén.
Addig
persze még várunk, és a hatodik rész felemás moziélménye után nincs más
választásunk, mint reménykedni, hogy David Yates képes még tanulni és
fejlődni, és persze tartja magát a jól bevált stílushoz. Ha már Cuarón
nem tér vissza.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése