Van
egy végtelenül egyszerű filmes recept: legyél hiteles. Adj általuk
kimondható mondatokat a szereplőid szájába, a velük történő események
sora ne ízetlenedjen a történhető vékony valóságízén se innen, se túl.
Ügyelj figuráid minden apró gesztusára, ne játsszák, hanem éljék a
szerepüket a színészeid. Teremtsd meg a meséd színterét, találj
helyszíneket, leld meg az operatőrt, aki valódivá szűrőzi filmed színeit
– a kép kicsit mindig harsányabb, ha nem ügyeli érzékeny szem. Találd
meg a zeneszerzőt, aki nem teremteni, hanem megtalálni akarja a kép
hangulatát. Vagy csak egyszerűen mondj le a zenéről (ha néhány jelenet
erejéig is), a képi hazugság leghívebb csatlósa lett úgy is. Sorolhatnám
a recept további összetevőit – kedves olvasóm, te is nyilván hozzá
tudnád tenni a magad fűszereit -, a lényeg az, e végtelen egyszerű
filmes recept ma igen kevéssé divatos. Máshoz is kondícionáltak
bennünket, nézőket. Most, hogy Darren Aronofsky filmje kijött DVD-n,
végre aktuális lett ez a bejegyzés és végre leírhatom: A Pankrátor
ilyen, egyszerű recept szerint készült, hiteles film.
Pedig
igazán könnyen átcsúszhatott volna valami másba. A ring-történetek
mozis ösvénye veszélyes terep, elbaltázott, bénára gesztusolt
boxfilmekkel vannak tele a tékák, ráadásul ez pankráció, azaz előre
koreografált – bár ettől még ugyanúgy kemény izom-munkát igénylő –
műbalhé. Persze, rajonganak érte elegen, és talán annyira nem is baj,
hogy nem élet-halálra megy a meccs, mint egykorvolt korok gladiátorainak
arénáiban. A Pankrátor nem lett pankrátor-film – bár alapos és
majdhogynem empatikus betekintést enged a pankráció világába. Az ember
filmje lett, aki megöregedett, szinte számára észrevétlenül, és immár
nem alkalmas a számára egyedül ismert – ez esetben a pankrátori –
életformára. Lehetne akár kivénhedt halász is, tenger nélkül, tétován a
parton, vagy bármely egyéb komoly fizikai erőnlétet követelő munka immár
alkalmatlan „hőse”. A „kiöregedett sportoló” határ-helyzete könnyebben
közvetíthető – mondhatnánk, de ez valóban egy hiteles film, tehát azt a
kliséköteget is (úgyszólván) érintetlenül hagyja. A rendező érdeme:
hétköznapokat látunk, azaz hétköznapok részleteit egy ember életéből –
miért, hogy mégis torokszorító látni…
Van
néhány jelenet, amit nem tudok kiverni a fejemből. Amikor Randy „The
Ram” Robinson választott nevétől megfosztva, mondhatni lemondva az
„identitásáról” (névtábláján a „polgári” nevével) felteszi azt a vicces
zöld műtőssapkát, és roskadt vállal, kelletlenül elindul a húspult mögé,
keresztül a szupermarket hideg és személytelen folyosóin. A hátát
látjuk, s mintha a ringbe tartana, halkan megszólal a bevonulózenéje,
hallani a várakozó közönség moraját… hát kérem, tessék így használni a
zenét, a zajt! Hogy egyszerre lássuk ezt a teljesen eseménytelen és tét
nélküli, percekig tartó vonulást, és érezzük ezt a mélységes szánalmat
az ember iránt, aki már nem különleges a saját szemében sem, sem a
miénkben, aki immár pont ugyanolyan, mint mi, átlagos, és egyszerre
szánhatjuk őt is, meg (ha van hozzá szívünk) a mi „különlegességeinkbe”
vetett szánalmas kis hiteinket, azaz saját magunkat. Mintha a Randy-től
elvett „valóságot” tőlünk vették volna el – jé, ez a rendező rólunk (is)
mesél! Tessék ilyen jeleneteket csinálni, hogy egy eseménytelen másfél
perc ennyire ne tudjon kioldalogni az agyamból azóta sem! Vagy mikor a
ringbe készülve esetlen hurka-ujjaival kettétöri a pengét, s a
kézbandázsába rejti – ha már öreg a látványos mozdulatokhoz, legalább a
vér hitelesítse a létét: „The Ram” ő még mindig, a Harcos. S a lepukkant
tornaterem, miután kihunynak a fények, a székeket szedegetik, a
„menedzsere” szabadkozik, csak ennyi a gázsi, kevesen jöttek el –
ennyiért kellett vérezni itt. Egyszerű, kézikamerás képek, mégis ahogy
jelenet rakódik jelenetre, az hiteles – nem tudok rá más szót.
Pedig
Mickey Rourke – vagyis inkább az a színészi „típus”, ahová tartozik –
nekem sose volt a teteje. Az pl. Anthony Hopkins, akinek ugyanúgy
elhittem a lordot-lakájt (annyi visszafogottan angol Ivory-filmben) mint
a pszichopatát (A bárányok…). Vagy Nicholson, akinek egyetlen
szemöldökrezdülése monológokat képes mesélni. A széles spektrumú
„elhitetőkre” utazom, ha már színészet. Sokan elemezték, mennyire illett
Rourke-ra a szerep, hogy nem volt akadálya az élet-tapasztalatok
birtokában az azonosulásnak – de soha nem hittem volna, hogy így el
tudom felejteni, szinte gyermeki módon, hogy egy Mickey Rourke nevű
színészt látok, nem Randy-t, a „Kos”-t. Lehet hogy tényleg így tönkre
kell menni, hogy a tönkremenetel stációi így törjenek ránk a vászonról,
lehet, hogy tényleg egyszerű gyereknek kell lenni, hogy egy ennyire
„egyszerű gyereket” el tudjon játszani valaki. Olvasom a nyilatkozatait –
és felébred bennem a gyanú, hogy „ez” „a játék” velünk, nézőivel. Ez az
„egyszerűség”, és „élet-hitel”. Egy sebzett, intelligens „gyereké”, aki
mellesleg döbbenet jó színész, csak elcseszte. Hiszen a Sin City
Marvjaként is volt egy pillanata (a hídon, az esőben, amikor Marv
kételkedni kezd a saját elméje állapotában), amikor csak a szemei
beszéltek, azaz persze dehogy, hallottuk, amint Marv gondolatait
narrálja nekünk a színész, Mickey, de a gondolatok és a szem
„beszédének” összhangja ott is a „belelátok a fejébe” élményévé olvadt a
számomra, mit mondjak, az is színészet volt, a javából.
Ott
egy pillanat, itt egy egész film. Bár talán ríkatni nem kellett volna. A
saját hitelessége határait ott feszegette leginkább a film, a
„bűntudatos apa találkozik lányával és sírva fakad” szcénában – bár ezt
is utólag sütöttem ki, hogy végre mondjak valami kritikát is. A moziban
simán bekajáltam. A filmben, ami immár kapható, vegyétek meg, és
nézzétek meg, ha nem láttátok. Azt pedig nagyon remélem, sem Aronofsky,
sem Rourke nem él vissza a bennem e filmmel támasztott „hitelével” a
jövőben, és hogy két blockbuster között látok még ilyen emberi és
őszinte amerikai mozit!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése