Doris
Lessing első könyve, A fű dalol egyszerű történetnek ígérkezik. Egy
rejtélyesnek éppen nem mondható gyilkossággal kezdődik a regény, egy
fehér nőt, Mary Turnert egy reggelen holtan találják a verandáján, a
tettes minden kétséget kizáróan fekete szolgája, Moses. Mindez az
1940-es évek Rhodesiájában. Az okok és a reakciók is egyértelműek, nincs
nyomozás, különösebben senkit sem érdekel sem a nő, sem a szolga sorsa.
A fajgyűlölet tombolásának idején járunk, a feketéket emberszámba sem
veszik, a Turnerékhez hasonló elszegényedett telepeseket pedig sajnálják
ugyan, de megvetik. A gyilkosság nem zavar több vizet, mintha egy
megbokrosodott ló taposta volna agyon gazdáját.
Azonban
Lessing nem egyszerű történetet ír. Miután már a könyv elején
megtudjuk, mi történt, elénk tárja mindazt, ami idáig vezetett, és a
látszólag egyszerű történetből egy tökéletesen megírt, felkavaró
pszichológiai dráma lesz.
Megismerjük
Mary Turnert, aki egy tanyán töltötte gyerekkorát alkoholista apja és
szenvedő, halott gyermekeit gyászoló anyja mellett, megalázó
szegénységben, majd miután felnőve a nagyvárosba költözött,
kétségbeesetten próbált magának új életet teremteni. Új életet, új
személyiséget, új minőséget. Egy olyan Mary-t, aki sosem tér vissza a
tanyákra, aki sosem érzi többé a minden életet elrohasztó, őrjítő
afrikai forróságot, aki soha nem megy férjhez, mert irtózik a
testiségtől, irtózik attól az élettől, amibe saját anyja belerokkant.
Újjáteremti magát, és korlátolt boldogságban élhetne, ha nem érnék utól a
társadalom elvárásai. A negyvenes években járunk, egy nőnek férjhez
kell mennie, egy harmincas már vénlány, Mary-t pedig szárnyára kapja a
városi pletyka. Elkeseredésében hozzámegy az első szembejövőhöz, Dick
Turnerhez.
Turner
szegény, idealista, életképtelen telepes. Kicsi, lerobbant, bádogtetős
háza van egy tanya közepén, termel mindenfélét, de bármibe kezd, nem hoz
hasznot. Semmi érzéke az üzlethez, semmi érzéke a természethez, csak él
napról napra. Mary egy rossz döntésnek köszönhetően pontosan ott
találja magát, amitől a leginkább szabadulni akart. Egy isten háta
mögötti tanyán, nyomorban, egy teszetosza gazda feleségeként. Hirtelen
házasságuk mindkettőjük részéről egy illúzióba való kapaszkodás csupán.
Első találkozásukkor Dick valamiféle földöntúli angyalként látja az
amúgy jelentéktelen Mary-t, aki majd fényt visz az ő sekélyes kis
életébe, Mary pedig azzal áltatja magát, hogy Dick más, mint az apja
volt, hogy ők ketten felül tudnak emelkedni a sorsukon. Mikor
ráébrednek, hogy a másik mennyire különbözik az illúzióiktól, már késő
változtatni.
Mary
eleinte próbál élhető körülményeket teremteni magának és férjének,
kicsinosítja a házat, próbál otthont teremteni a semmi közepén, és
reménykedik, hogy Dick kicserélteti a tetőt, hogy megnagyobbítják a
házat, hogy valamelyik termény végre hasznot hoz. Aztán belefásul, és
ahogy évről évre fogy a remény, hogy megtalálja Dicket a szerencse, úgy
épül le szép lassan Mary, és őrül bele a tehetetlenségbe, a forróságba,
saját kudarcába. Annyira nyugtalanítóan tárja elénk Lessing a nő
fokozatos megőrülését, amilyet utoljára Woolfnál olvastam. Ahogy
olvastam, szinte éreztem, hogy átragad rám a feszültség, éreztem a
forróságot, amitől szinte felforr az emberek agya, éreztem Mary
kétségbeesett dühét.
Dühét,
mely egy napon odáig vezet, hogy megüt egy fekete szolgát. Nem nagy
dolog, a fehérek úgy kezelik a feketéket, mint az állatokat, senki sem
törődne vele, hogy egyszer-kétszer odacsap egy munkásnak, Mary-ben mégis
elpattan valami. Mikor a megütött szolga, Moses a házába kerül, az
amúgy is az őrület határán álló Mary valami megmagyarázhatatlan módon
kötődni kezd hozzá. Lelkifurdalása van, mert megütötte, ugyanakkor
szégyelli a lelkifurdalását, hisz Moses alig több, mint egy állat
számára, közben pedig szép lassan elkezd a szolgára támaszkodni. Arra a
szolgára, aki már puszta létével is szálka a fehérek szemében, hisz
missziós iskolába járt, tud írni-olvasni, van esze, és ezzel teret
követel magának az emberek közt, amit a fehér telepesek legtöbbje nem
tud elfogadni.
Ahogy
Mary alól kezd kicsúszni a talaj, Moses veszi át az irányítást a
házban, gondoskodik gazdáiról, ha kell eteti, öltözteti a nőt, ápolja a
beteg férjet, akik így kénytelenek emberszámba venni őt, ezzel viszont
olyan mélyen gyökerező tabukat törnek meg, amiket egyikük sem tud
felfogni. Amikor végül külső nyomásra elbocsátják Mosest, és készülnek
elutazni, elkerülhetetlenné válik a tragédia. Mary tisztában van saját
sorsával, szinte önként megy a halála elébe. Azzal, hogy kötődés alakult
ki közte és Moses közt, hogy függött tőle, hogy egy fekete kezébe adta
magát, ő már meghalt a társadalom és saját maga számára. Amúgy is
szétcsúszó elméje akkor bomlik meg végleg, amikor szembe kell néznie
azzal, hogy nincs visszaút, már nem tud állatként tekinteni Mosesra.
Saját élete kudarca után megkérdőjeleződik a legalapvetőbb tudás, amit
beléneveltek.
Lessing
életének alapvető élménye lehetett a fajgyűlölettel való szembesülés,
hiszen Rhodesiában nőtt fel, ahonnan aztán az apartheid elleni
tiltakozása miatt utasították ki. Érezni minden során, hogy nem a
levegőbe beszél, hogy saját tapasztalatból ír, és ettől csak még
émelyítőbb lesz, hogy emberek úgy bántak embertársaikkal, mint az
állatokkal. A telepesek megvetik Mary-t, amiért emberszámba vette fekete
szolgáját, és mikor meggyilkolják, egyöntetű véleményük, hogy azt
kapta, amit megérdemelt.
Valóban
nem volt más kiút. Mary képtelen volt elfogadni saját sorsát, amit
részben saját rossz döntéseinek köszönhetett, ahhoz viszont gyenge volt,
hogy szembemenjen vele. Nem erős, cselekvőképes hős ő, aki szembenéz a
társadalom igazságtalanságával, és kiáll a feketékért, vagy akár kiáll
saját jogáért az önálló, neki tetsző élethez. Gyenge, tragikus hős,
akinek nem is juthatott más, mint a lassú megőrülés és a halál. Lessing
tűpontos képet fest elénk, története nyugtalanító, felkavaró, sokáig nem
engedi el az embert. A legjobb regények közt van, amiket valaha
olvastam.
Kiadó: Ulpius
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése