Ez
is egy olyan könyv, ami évek óta hevert itthon a polcon, gyakran
megfogdostam, nézegettem, próbáltam megbarátkozni vele, de eddig nem
ment. Nem igazán tudtam, mit várjak tőle. Joanne Harrist én elkönyveltem
magamban mint a színvonalas, ámde könnyed romantikus gasztro-regények
íróját, és nem tudtam elképzelni, mit hozhat ki egy fiúiskolában
játszódó történetből. Hát, mondhatni, leesett az állam. Sürgősen felül
kell vizsgálnom a Joanne Harrisről alkotott elképzeléseimet, egyrészt,
mert úgy tűnik, igencsak különböző műfajokban is tud színvonalasat
alkotni, másrészt, mert ez a könyv nemhogy nem könnyed, de kifejezetten
súlyos olvasmány, mind témáját, mind formáját, mind írói megoldásait
tekintve.
Amit
olvasunk, talán krimi, de még inkább egy kőkemény pszicho-thrillerre
hajaz. Egy elit fiúgimnázium zárt közegében játszódik, ami sajátos
hangulatot ad a regénynek, bennem pedig az első oldalaktól kezdve
megalapoz egy kissé klausztrofóbiás hangulatot. Az ilyen zárt közegek, a
meghatározott társadalmi érintkezésekkel, hagyományokkal, rejtett
szobákkal, sötét zugokkal, kísértetekkel, szekrényben rejtegetett
csontvázakkal mindig megrémítenek. Az ilyen helyeken mindig történik
valami. A St. Oswald gimnáziumnak is megvannak a maga kísértetei, és nem
egy csontvázat rejtegetnek a szekrényekben, tanárok és diákok egyaránt.
Harris előző regényeinek is egyik legnagyobb erőssége volt az
atmoszférateremtés, ez itt is zseniális. A kimért, elitista, vagy épp a
lepukkant, proli környezet tapinthatóan elevenedik meg előttünk, az ódon
gimnáziumi épület pedig a jó kis horrorisztikus hagyományoknak
megfelelően szinte életre kel. Már várja az ember, mikor dől le egy
torony, vagy mászik arrébb egy lépcső, vagy elevenedik meg egy tanterem.
Ez
az atmoszféra, az épület és a köré épített misztikus légkör, az
elérhetetlenség bűvölete ragadja magával a St. Oswald kapusának
tizenéves fiát is, aki társadalmi helyzete miatt sosem lehet tagja az
elitiskolának, mégis minden vágya, hogy az iskola befogadja, vagy
inkább, hogy ő birtokba vegye azt. Esze, önmaga kivételességébe vetett
hite és becsvágya arra predesztinálná, hogy a legjobbak közé kerüljön,
ám kénytelen egy proligimnáziumba járni, ahol nap mint nap el kell
viselnie társai megalázásait. A sok sérelem csak gyűlik és gyűlik benne,
miközben egyre beljebb merészkedve a tiltott területre szép lassan
birtokba veszi a St. Oswald épületét. Apja kulcsai segítségével bárhová
eljut, felfedezi az épület minden zugát, minden tantermet, minden
rejtett folyosót, minden kijáratot. És persze nem csak az épület, hanem
lakóinak titkai sem maradnak rejtve előtte. Hamarosan jobban ismeri a
gimnáziumot, mint azok, akik oda járnak. Része immár a St. Oswaldnak, de
kicsinyes csínytevéseken kívül nem hagyhat nyomot benne, nem kerülhet
be az évkönyvekbe, nem kerülhet fel a dicsőségtáblára. A titokban
élvezett dicsőség csak újabb bizonyítási vágyat szül, egyre messzebbre
megy, és hamarosan barátot is szerez a St. Oswald tanulói közül, aki
előtt az iskola diákjának adja ki magát.
A
tilosban járó, sehova sem tartozó, mindenhol észrevétlen kis szélhámos
és az iskola lázadója közti barátság egyre kegyetlenebb és veszélyesebb
tréfákhoz vezet, mígnem elkerülhetetlenül sodródnak valami tragédia
felé. Egy tragédia felé, ami még tizenöt év múltán sem hagyja nyugodni
az idős latintanárt, Roy Straitley-t, aki maga is mintha a St. Oswald
egyik öreg bútordarabja lenne. Harminhárom éve tanít az iskolában, élete
egybeforrt a diákokéval, a klasszika-filológia tanszék tölti ki
mindennapjait. Az ő szemén át ismerjük meg a tanárok és diákok
mindennapjait. Mindenkiről megvan a véleménye, mindenkit beskatulyáz,
osztályoz, megítél. Az iskola legélesebb elméje, és ennek megfelelően
tökéletesen sznob, a klasszikus műveltséget mindennél előbbre valónak
tartja, cinikusan fogadja az új tanerőket. Szarkasztikus humorával
nagyon szerethető figura, Harris mintha az ő szerepébe írta volna bele
saját több mint tízéves gimnáziumi tanári élményeit. Kollégái szemében
Straitley hol tiszteletreméltó, hol idegesítő relikviája a múltnak, aki
mintha már puszta létével is akadályozná a folyamatosan sürgetett
modernizálást. Mintha ő maga lenne az iskola szelleme. Ismeri minden
titkát, ismeri minden kollégáját és minden diákját, csak egy titok nem
hagyja nyugodni tizenöt évig, hogy ki volt az a rejtélyes fiatal fiú,
aki az iskola diákjának adta ki magát és akit egy végzetes éjszakán
egyedül ő látott?
Tizenöt
évvel az események után kénytelen emlékezni. Kénytelen, mert valaki,
aki jól ismeri a St. Oswald minden titkát, aki képes bárhová bejutni,
bármit elcsenni, bárkinek a bizalmába beférkőzni, bármilyen titkot
megtudni, egyre nagyobb káoszba sodorja az iskolát. Előbb csak kisebb
felfordulások, néhány tárgy eltűnése, néhány félreértés, aztán néhány
gyalázkodó újságcikk, botrányok, letartóztatások, eltűnések, gyilkosság.
Mintha valaki módszeresen arra törekedne, hogy végső romlásba sodorja
az iskolát, és ennek érdekében hajlandó bárkit és bármit feláldozni. Nem
nehéz összefűzni a szálakat, és rájönni, ki is a rejtélyes bajkeverő,
gondoltam én úgy félúton, aztán a végén jó nagyot koppant az állam. Mert
Harris végig, az első oldaltól az utolsóig mesterien vezet félre
minket, biztosra vesszük, hogy tudjuk, kicsoda Snyde/Pinchbeck, aztán
kiderül, hogy valami egész más lappang itt. Az első gondolatom az volt,
mikor befejeztem, hogy gyorsan elolvasom újra, hátha találok valami
utalást, valami jelet, de nem volt ilyen.
Egészen
ijesztő, ahogy Harris belemászik egy pszichopata gyilkos fejébe, és
bemutatja gondolkodását, mozgatórugóit, azt az elmebajt, ahol teljesen
természetes, hogy feláldoz valaki egy-két embert a célja érdekében.
Amikor pedig konkrétan egy brutális gyilkosság leírására kerül sor,
komolyan elgondolkodtam, hogy ez ugyanaz a nő-e, aki a Csokoládét és a
Szederbort írta? Bár az első oldalaktól igazából antipatikusnak mutatja
be Snyde-ot, nem tudunk nem azonosulni vele. Tán azért, mert tényleg
átérezhető, milyen iszonyú frusztráltságot okoz egy gyereknek, ha nem
tartozhat oda, ahova akar, hogy mindent, de tényleg mindent megtenne
érte, hogy befogadják, elismerjék. Mert minden kamasz ilyen. Mindenki
szeretné, ha a társaság, az iskola, a haverok elfogadnák, elismernék, ha
megmutathatná, ki ő, ha bosszút állhatna azokon, akik megbántják. A
többség kinövi. És van, aki pszichopata gyilkos lesz.
A
szálak persze összeérnek, a legtöbb rejtélyre fény derül, de a történet
végén nincs feloldás. A fantom, aki újra meg újra felforgatta az iskola
életét, újra eltűnik, de biztosra vehetjük, hogy nem örökre, az iskola
élete pedig, ha változásokkal is, de megy tovább. Mert a St. Oswald
életét ugyan fel lehet forgatni, botrányba lehet fullasztani egy
tanévre, de ettől még nem adja fel. Túlélte azt a régi botrányt is,
túléli ezt az újat is, és biztosan túlél még néhányat. A könyv
főszereplője tulajdonképpen a St. Oswald gimnázium. Múltjával,
hagyományaival, kísérteteivel. És persze az olyan öreg bútordarabokkal,
mint Roy Straitley, akit persze nem tud eltávolítani semmilyen botrány.
Hatalmas meglepetés volt ez a könyv, szívesen ajánlom bárkinek. Igényes, szórakoztató, izgalmas és elgondolkodtató.
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése