2019. január 9., szerda

Neil Gaiman & Michael Reaves & Mallory Reaves: Az örökkévalóság kereke


Na. Véget ért a Köztesvilág sorozat. És számomra egy időszak is, azt hiszem. Az időszak, amikor jóízűen olvastam a Young Adult világmentő kamaszhőseiről. Elég volt - és nem azért, mert nem vagyok már kamasz, hanem mert ez a három könyv számomra az összes vonatkozását (legalábbis: a bő nagyját) kinyitotta ennek a mesemódnak. A Köztesvilág kapcsán már elgondolkodtam rajta, mennyire tét nélküli játékok ezek. Mosolyogtam azon, hogy milyen, amikor a két (három) írógyerek elvan, ha játszik. Nem különösebben foglalkoztat, menyire vett részt a kedvenc,  folyvást feketében pompázó mítoszlovagom, Neil (aki miatt egyáltalán a kezembe vettem ezt a sorozatot) annak papírra hengerítésében; milyen mértékig bűnrészes benne - mondanám, ha amúgy a jóízű, könnyed olvasás élménye nem emlékeztetne: nem bűn. Se leírni, se elolvasni. Azt a kamaszálmot, ami a kiválasztottság témáját szaglássza körül. Ahol a Világot (így, nagybetűvel) az azt felemészteni akaró gonosztól megsokszorozódott önmagam kellene megmentse.

Jót nevettem, amikor az Ezüst Álom becibálta a képletbe a nőt - és a mindenféle (alti- multi- és egyéb) verzumok mellé az időutazást. Így lett teljesen rajongói játék, fanfic belőle - azzal a nem elhanyagolható hozzátétellel, hogy itt az írók a rajongásuk tárgyát is maguk találták ki. Kimondtam: a sorozat tényleg lehetne a YA állatorvosi lova - ennél szebben nem láttathatók a korlátai és (gyermek)betegségei, mint ahogy ebben a folyamban. Ez egy meztelen elégtétel-fantázia, s ami a szememben menti, hogy nem is akar többnek látszani. Hiszen valójában azok a műfaji társai tekinthetők a gyermek mentális egészségére akár veszélyforrásnak, amelyek elhitetnék: igazodási pontokká válhatnak a kamaszember számára. Holott egyfelől ugyanígy egy iparág termékei, másfelől ugyanígy valóságtalan, önkényes egyszerűsítések - minden beléjük injekciózott fantázia ellenére. Ha van kamaszodó, könyvet nem szívesen nézegető - ráadásul kissé magába fordulni hajlamos - kamasz fiatok vagy lányotok, ez a könyvsorozat ideális konzervnyitója lehet kedvnek és örömnek - írtam, s ezt most, a harmadik kötet után is tartom.

Tényleg az olvasni tudó s nem szerető gyerekek sorozata - akikre egyébként mostanában ömlik a kiválasztott-történetek özöne, filmen és interaktivitásban. Akik beleszűkülhetnek ebbe a képernyőn kivételesség-hajszolásba - hiszen a kiválasztott (az utolsó pályák nyertese) mindig kivétel. Például: kivételes képességekkel áldott-vert (hogy odaérjen az utolsó pályákig). Ebben a történetben ez a sokszorozódás-rajz a rácsodálkozó gyerekben elültetheti a csírát: ha Joey Harkernek a többi Harkert kellett megismerni, megszeretni, és (túl sokszor) meggyászolni (ahogy az elszalasztott-elengedett lehetőségeket gyászolod), akkor neki is elsősorban magával kell dűlőre jutnia. Nem egy-egy játékában, hanem abban a multiplayer üzemmódban, ahol a bárki mással találkozik. Hogy ha nem is a világot, de magát épségben menthesse át a felnőttkorba.

Tényleg az olvasni tudó, s nem szerető gyerekek sorozata. Akik aztán hamar nevetségesnek érzik majd az ennyire kiszámítható (és regény-rajzban is igen gyermeteg) fő-gonoszságot, Lord Ebekurát, Lady Indigót, meg a Professzort. Az értelmesebbje talán arra is ráérez: Lex Luthortól Thanosig az összes főgonoszunk valójában ugyanennyire nevetséges. Hogy ezek a laboratóriumi képletek folyvást akkor borulnak fel, ha észreveszed: a gonosz elpusztíthatatlanul benned lakik, a választási lehetőségeidben, a döntéseidben. Ami itt a világokat szüli és szünteti, azt valójában belül hordozzuk. A késztetéseinkben. A felemészteni akaró gonosz legnyilvánvalóbb arca a saját halálunk - hiszen a végén tényleg felemészt bennünket. Az örökkévalóság kereke. Nem tudom, e sorozat hány olvasója gondolta végig, miért ez a címe a trilógia záró kötetének...

Mert Neil Gaiman amúgy a mese kikerekítésében messzemenőkig jártas álmodó - viszont annak is nagymestere, hogy meghagyja a kerek történet körül a határtalanság, a végtelen érzetét. S bármilyen hihetetlen, ebben a szelíden bájos mókában, a társszerzőségben sem jár el másként. A Köztesvilág-trilógiában a szemünk láttára létrejön egy időhurok - köztes-világvége-hurok, vigyorogja bennem valaki -, idők minden egyéb telésétől független zárvány, ahol Joey újra és újra világot fog járni, hogy aztán a maga példaképeként láthassa is ezt a kezdetet. Az örök ismétlődésben, de a történet végén ott, ahol mindannyian véget érünk: a saját halálában. A történet végén ott, ahol amúgy valóban lennénk: hiszen nekünk ott ér véget a világ. Most veszem észre: ez a könyv ezzel a cselekményvezetési bukfenccel nemcsak állatorvosi lova a Young Adult meséknek, de releváns kritikája is. Rámutat: ezek a mesék csak a saját időhurkaikban érvényesek. Szórakozz rajtuk, tanulj belőlük. Aztán ismerd fel ezt. Aztán állj neki megismerni azt is, amiben élsz, kedves világjáró barátom. A magadét.


Kiadó: Agave
Fordította: Farkas Veronika

Nincsenek megjegyzések :

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...