Akkor ezzel az ezévi rendes YA
adagot is letudtuk… Lehetne akár ennyi is ez a poszt, mert Jandy Nelson könyve
nem érdemel sokkal többet, de mégis… Az van, hogy ez egy hatalmas kihagyott
lehetőség. Én meg öreg vagyok már a YA zsánerhez, de nagyon.
Kezdjük az elején, elvégre ha már
írunk a könyvről, írjunk rendesen. Neked adom a napot – mondja Jude az
öccsének, Noah-nak és megfejeli az ajánlatát holmi csillagokkal, fákkal,
virágokkal: mindezt egyetlen rajzért. Egy sebtiben összedobott rajzért egy
idegenről. Mely rajz aztán miszlikbe aprítva végzi egy zacskóban az ágy alatt,
gondosan őrizgetve, hátha még egyszer össze lehet ragasztani, s eltakarni vele
a múlt bűneit. Persze ez nem akármilyen rajz – Noah kivételes tehetség, aki az
új Cézanne kellett volna legyen, aki tizenhárom évesen úgy rajzol, hogy attól
táncra perdülnek a csillagok, aki képeket lát ott, ahol mások csak szürkeséget
és színekkel álmodik.
Noah valójában egy bizonytalan,
identitását kereső kissrác. Próbál kibékülni azzal, hogy meleg, próbál
megfelelni elszállt művészlélek anyja és túlságosan is földhözragadt szörfös
apja elvárásainak, de ideje legnagyobb részét azzal tölti, hogy próbál elbújni
a világ szeme elől. És rajzol. És bujkál. És rajzol. Így kerül az áhított
művészeti iskola hátsó kertjébe ahonnan épp belátni a műterembe és ahonnan
stikában lerajzolhatja a modellt, akit aztán nővérének ajándékozhat. Napért,
holdért, csillagokért cserébe. A művészeti iskolába kukucskálva, ahova be
kellett volna jutnia. Mielőtt minden szétesett.
Jude tizenhat, amikor
megismerjük. Három éve egy családi tragédia után elszakadt öccsétől és azóta
sem rajz, sem nap, sem hold, sem csillagok nem képesek közelebb sodorni őket
egymáshoz. Az egykori szörfös csinibaba fiúdiétán lévő, rejtőzködő, bűntudattól
gyötört művészeti iskolás hallgató lett, aki egyfolytában nagyanyja szellemével
társalog, míg öccse megvetett különcből körülrajongott sportoló és partiarc. De
mi történt az ikrekkel, ami ennyire megváltoztatta mindkettőjüket? Mi ez a düh,
ami munkál bennük? Miért Jude került be az iskolába és miért nem fog ceruzát
többé a kezébe Noah? Ki vagy mi töri össze rendre Jude szobrait? És mi köze
mindehhez a rejtőzködő kőszobrásznak, akihez a lány tanítványnak könyörgi
magát? S vajon sikerül Jude-nak a kőből kiszabadítania a látomását,
bocsánatkérését, vallomását mielőtt az is összetörik?
A történet jó. Családi tragédia,
egymás ellen elkövetett (részint gyerekes, részint beláthatatlan
következményekkel járó) bűnök, a szülők összetett kapcsolata, halál,
megbocsátás, identitásválság és művészi önazonosság – egyenként is hálás témák,
főleg egy fiataloknak szóló mű esetében, Jandy Nelson pedig igazán jól
egyensúlyoz köztük, anélkül, hogy elbagatellizálná bármelyiket. Ráadásul igen
érzékenyen és finoman ábrázolja, milyen felfoghatatlan és összetett a
gyászfolyamat ilyen fiatalon. Remek érzékkel ír rajzokról, festményekről,
szobrokról – annyira érzékletes, hogy látjuk magunk előtt Guillermo fájdalomból
faragott szobrait és Noah szerelmes rajzait. Gyönyörűek a fiú látomásai és
szinte sajnálom, hogy nem kaptuk meg illusztrációként a rajzokat.
De! Sajnos meg kellett
állapítanom, hogy bármennyi művészeti hablattyal öntik is nyakon, nekem egy
tizenhárom éves vekengése már nagyon, de nagyon idegen. Borzasztóan
idegesített, semmi fogódzót nem találtam benne, semmi kapcsolódási pontot,
egyszerűen egy nyafogó kis hülyegyerekként tekintettem rá, aki bár inkább
rajzolt volna, mint hogy narráljon itt nekem. Nem tudom, vajon Nelson
írásmódjában van-e a hiba vagy az én készülékemben, rég nem olvastam ennyire
fiatal főhőssel ennyire fiataloknak íródott regényt, és jó ideig nem is áll
szándékomban. A tizenhat éves Jude elbeszélése már fél fokkal elviselhetőbb
volt, a lány bűntudata, érési folyamata, művészetére való rátalálása milliószor
érdekesebb volt, mint a szomszéd srácba fülig szerelmes Noah sorai; de sajnos
Jude szálát meg alaposan tönkrevágta a nagymama szelleme. Ez a fajta „misztikus
is meg nem is”, „vicces is meg nem is” szósz nekem sosem szokott ízleni, a
szellemek ijesztgetésre valók, azt meg nem szeretem, köszi; azt pedig már
Fredrik Backman kapcsán is leírtam, hogy a kényszeresen „jófejnagymamák” az
idegeimre mennek.
A váltott nézőpontú és idősíkú
elbeszélés aranyos ötlet, nyilván egy tizenhárom éves, aki még nem olvasta
csömörig magát posztmodernnel, agyát dobja tőle, azt viszont nagyon erőltetettnek
tartottam, ahogy kihúzta a nagy ráismeréseket a legvégéig Nelson – hogy aztán
bántóan egyszerűen elrendezzen minden konfliktust. Sokkal hitelesebb és
számomra élvezhetőbb is lett volna, ha korábban összefűzi a szálakat, ezzel
leleplezve, amit le kell (bár nem krimit olvasunk, szóval ez a titkolózás is…)
és hosszabb időt hagy a valódi kibeszélésre, feldolgozásra, megbocsátásra. Ez a
rétege kimondottan gyerekesen lett tálalva, ami viszont baromira nincs
összhangban a felvetett problémákkal.
Nem mondom, hogy égetnivalóan
rossz könyv, mert nem az. Mint a mellékelt ábra mutatja, akad benne
kibeszélnivaló is. Ha lenne egy tizenhárom éves lányom, lehet, a kezébe is
adnám. De nekem ennél több kell. (Amúgy
az egészből legjobban az anya és a szobrász története érdekelt volna… Azt
hiszem, ez jól jelzi, hogy köztem és a könyv között leginkább generációs
konfliktus van…)
Kiadó: Libri
Fordító: Komáromy Rudolf
Annyi érdekesnek tűnő YA jelent meg az utóbbi időkben (nem a nyálas, már a földönkívüli szexi fiúnál tartó rétegre gondolok), hogy még engem is meglegyintett a szele, de félő, hogy csalódás a vége.
VálaszTörlésEbbe beleolvastam egy könyvesboltban, de furának találtam a szövegét. Nem mondom, hogy nem vigyorogtam el magam néha az írásodon.:)
Örülök hogy legalább az írás szórakoztató lett :)
TörlésMilyen YA keltette fel az érdeklődésed? Nekem a Papírmágus volt még olyan hogy hááátha... de aztán úgy döntöttem túl lagymatag az én ízlésemhez.
Tegnap konkrétan ez, Teetee értékelése miatt:
Törléshttps://moly.hu/ertekelesek/2385059
A papírmágus engem is piszkál valamennyire, meg az Egy sötétebb mágia. Az Eleanor és Park jut még hirtelen eszembe, a szerző egy másik könyvével jól elvoltam, bár fényévekre vagyok már az olyan problémáktól, hogy meg merem-e kérdezni, merre van az ebédlő.:D