„Az
felmerült már bennetek, hogy egyszerűen csak elfogadjátok? [...] Eszetekbe
jutott valaha is, hogy nem kell rögtön keresztes háborút indítanotok, valahányszor
a dolgok nem a ti szájízetek szerint alakulnak? Ti, gyermekek, meg a ti
kalandjaitok! A történetek véget érnek! Miért nem hagyjátok, hogy Fillory
tisztességgel és elegánsan elmúljon, a maga választotta időben és módon? Ki
tudja, talán elege van és menni akar.”
Figyelem!
A poszt számos spoilert tartalmaz a trilógia előző köteteire vonatkozóan – aki
nem olvasta A varázslókat és A varázslókirályt, inkább lapozzon és térjen
vissza, ha a végére ért :)
A történetek véget érnek.
Hogy mi hol tartunk, amikor a történet
véget ér, az persze előre nem megjósolható. Quentin Coldwater számára például
Fillory története sokkal hamarabb ért véget, mint szerette volna. Miután
mindent kockára tett, elhajózott a világ
végére és még tovább, megmentette a mágiát, a birodalmát, a Földet és összes
varázsvilágait (és még ki tudja, mit…) rútul kiutasították mesés királyságából,
hogy visszapattintsák az unalmas Földre, ahol ha nem is mugliként, de egyszerű
varázslóként kénytelen tengetni napjait. Semmi korona, semmi trón, semmi világmegváltó
kaland. Minden, ami maradt, néhány fájó emlék, kísértő arc, egy démonná váló
szerelem, jó pár megválaszolatlan rejtély, mérhetetlen gyász és kudarcérzés.
Mondhatni, ez a felnőtté válás.
A varázslók
zseniális felütése után A varázslókirály kalandozása pöppet távolabb maradt tőlem, ellenben A varázsló birodalma tán még az első résznél is jobban betalált –
azzal együtt is, hogy a dramaturgia itt-ott bicsaklik, és a befejezés épp egy
hangyányival lett hollywoodiasabb, mint szerettem volna. Mégis… Ez a könyv
mindaz, ami a rajongva szeretett coming-of-age történetek után jön. A világra való rácsodálkozást, a tojáshéj levetését, a
felnőttkorba való belekóstolást követő első sokkok után. Amikor rájövünk, hogy
a függetlenség ugyan buli, de ha elvágjuk a hazavezető utat anyuci
szoknyájához, akkor biza hó végén is nekünk kell összekaparni a vajaskiflire
valót. Amikor megjönnek az első igazi felnőtt-pofonok. Amikor kivet minket a
varázsvilág. Amikor szembesülünk azzal, hogy minden tettünk következményekkel
jár, és az árat bizony meg kell fizetni.
Szóval Fillory-nak annyi. Quentin kivert
kölyökkutyaként sunnyog vissza Varázskapuba, ahol életében egyedül igazán
otthon érezte magát – naná, hogy tárt karokkal fogadják, mi, elveszett
varázslók tartsunk össze, ugyebár. Nem is Quentin lenne Quentin, ha nem cseszné
el ezt is – mentségére legyen mondva, segítsége is akad egy túlokos-unatkozó-mindenlébenkanál
diák személyében. Kiköpött első részbeli Quentin. Csóró, mintha nem lenne elég
baja, még azzal is szembesülhet, hogy még az ő világméretű deprimáltsága, unalma,
tehetsége és bajkeresése sem volt olyan nagyon egyedi. Ja kérem, ez is a
felnőtté válással jár.
Szóval Varázskapunak is annyi, már
megint. Helló, nagyvilág! Ahol az állástalan mágusnak, ha ki is rúgták innen-onnan
(királyságból, egyetemről…) azért még mindig van néhány lehetősége, de persze a legrosszabbat választja – elmegy kirabolni
a legnagyobb mágikus nagyágyúk egyikét. Legalábbis a felkészülés és a
rablóbanda összetétele ezt sejteti. Naná, hogy a cuccnak, amit meg kéne
lovasítani, van némi köze Fillory-hoz, naná, hogy majd’ mindenki, aki benne
van, így-úgy-amúgy érintett, naná, hogy minden balul sül el és még nagyobb
kalamajkát indítanak el botcsinálta hőseink. Talán ez lesz a nagybetűs kaland,
amire egész életünkben vártunk?
Mindeközben Fillory-nak valóban csaknem
annyi – valamely isten jól belekavart a mágikus szószba, vagy mi. A mesevilág
kezd önmaga ellen fordulni, a királyok és királynők bármire képesek, hogy
megmentsék, még attól sem riadnak vissza, hogy egy kiutasított király segítségét
kérjék, aki közben már új mágikus hobbival játszadozik, új világokat teremt,
holtakat hívna vissza, meg az összes többi felvágós dolog, amivel az egyre
nagyobb hatalmú mágusok játszadozni szoktak. Kellenek a kihívások az életbe,
na.
Szépen szövi össze a szálakat Grossman,
még azt is megbocsátjuk neki, hogy a zárórészben hoz be új központi szereplőt
(azt már nehezebben, hogy a különböző történetszálak tempója köszönő viszonyban
sincs egymással). Minden mindennel összefügg, minden szereplő megkapja a saját
helyét a különböző világok összefüggéseiben – a valóság és Fillory pedig egyre
szebben mosódik össze. A könyv lapjain és Quentinben is. A felnőtt Quentinben,
aki a trilógia végére csak rájön néhány alapigazságra. Például, hogy teremthetünk
magunknak új világot, de amíg nem békélünk meg a régivel, addig csak annak
tükrét, vagy épp ellentétét csiszolgathatjuk – ahhoz, hogy valóban sajátvilágunk legyen, meg kell tanulnunk
hidat verni a múltunk és a jövőnk közé, ahelyett, hogy mindig a traumáink,
sértettségeink, hiányaink viszonylatában határozzuk meg magunkat. Vagy hogy nem
is biztos, hogy az volt az utunk, amire a legjobban vágytunk. Lehet, egészen
mást tartogat nekünk az élet, és igenis lehet hátat fordítani egykori álmoknak,
lehet azt mondani bármire, amit tálcán kínál az élet hogy nem, köszönöm, nekem
máshol van dolgom. Lehet felnőtt fejjel búcsút inteni a mesénknek – akkor is,
ha mi teremtettük magunknak. A mese attól még él – hisz saját élete van.
És persze lehet benne maradni a mesében –
ez is csak egy választás. Nincs jó és rossz válasz. Döntések vannak. Quentiné,
Elioté, Janeté, Plumé és az olvasóé. Vajon te, olvasó, benne maradsz a
mesédben?
Kiadó: Agave
Fordító: Dr. Sámi László
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése