Talán nem túlzás azt állítani, hogy a könyves bloggerek körében a tavalyi év legkedveltebb könyve Máté Angi kisregénye, a Mamó
volt. Valahogy azt érzem, egész évben ettől volt hangos körülöttem a
blog-és molyvilág: egymás után jöttek az ötcsillagos értékelések,
méltató ajánlók, blogbejegyzések, aztán év végén a Bródy Sándor-díjjal
még inkább a figyelem középpontjába került az írónő. Én meg csak vártam,
és tologattam a könyvet magam előtt a virtuális polcaimon – féltem
tőle.
Féltem,
mert mindig félek, ha valami ennyire közkedvelt, ha ilyen osztatlan
siker övezi – mert hát mi van, ha nekem mégsem tetszik? Ráadásul
halmozottan hátrányos helyzetből indult nálam a történet – pont az a
könyv, amire kapásból rámondanám, hogy nem szeretem. Taszítanak a
szerencsétlen kisgyerek-történetek, nem szeretem az erőltetett
nosztalgiázást, a világból ki lehet kergetni a mostanában divatos
Erdély-romantikával, és bármily hihetetlen, kifejezetten utálom a nyelvi
bűvészkedést, a tájszavakat, a szóvicceket, az ízes beszédet egyaránt.
Aztán
egy este kézbe vettem a Mamót, azzal, hogy belenézek – nem akartam én
elolvasni, épp benne voltam mindenféle másban, tornyosultak a sürgős
tennivalók, amúgy sem az én világom, de tudtam, hogy másnap elkerül
innen, és hajtott a kíváncsiság. S ahogy az ilyenkor lenni szokott,
azonmód ott ragadtunk ketten a kanapén, a könyv és én, és addig fel sem
keltem, míg a végére nem értem. Hogy aztán pityergéssel elegy boldog
mosollyal tegyem le és boldog-fájó szívvel ajándékozzam el. Mert
szeretném, ha az enyém lenne, szeretném birtokolni, bármikor elővenni,
lapozgatni, ízlelgetni, erőt meríteni belőle, mégis, sokkal inkább
elajándékoznám mindenkinek, hogy olvassa, hogy melengesse meg az ő
szívét is.
Csoda
ez a könyv, az árva kislány, Angica, és a szigorú, kemény, szeretetét
kifejezni képtelen nagyanyja, Mamó története. Nincs benne semmi a klisés
árvagyerek-történetekből, nem célozza a könnycsatornáinkat, nem akar
elborzasztani, sem meghatni, egyszerűen őszinte, szeretetteli, gyermeki
és bölcs egyszerre. Nem nosztalgiáz, csak elmesél, nem úgy, ahogy
társaságban meséljük a gyerekkori sztorijainkat, hanem úgy, ahogy
magunknak meséljük, amikor otthon ülünk a sötétben egyedül, és azzal a
kérdéssel birkózunk, hogy kik vagyunk mi, honnan jöttünk, és kiknek
köszönhető, hogy ilyenek lettünk.
Nem
a romantikus, békés, képeslapra illő, igazi értékeket hordozó Erdély
bontakozik ki a lapokon, hanem a ma, innen, Budapest egy viszonylag
kényelmes szegletéből elképzelhetetlen nyomor, üresség; hideg, szürke,
barátságtalan világ, hideg és barátságtalan emberekkel. Egy világ,
amiben egy kicsi gyereknek nincs más választása, mint hogy a képzeletébe
meneküljön, és beszínezze – rikító kékek, pirosak, sárgák Angica képei,
és gömbölyűek, mosolygósak, puhák.
Mindez
a felnőtt Angi gyönyörű szavaival – amivel aztán igazán levett a
lábamról. Hogy csinálja, hogy iszom a szavait én, aki ha meghallok egy
népnyelvi kifejezést, elborzadok? Honnan jönnek belőle ezek a csodálatos
nyelvi lelemények, amik minden irodalmiaskodásnál jobban írnak le
alapvető gyerekkori élményeket? Olyan élményeket, amik aztán itt jönnek,
tolulnak fel bennem is, és az emlékek súlya szép lassan maga alá temet.
Mert
Angi nem csak a saját történetét meséli el, ő annál többet tesz –
rányitja a szemünket a saját gyerekkorunkra, előhívja az emlékeinket,
amiket gondosan eltemettünk, ki szándékosan, ki csak azért, mert a
„felnőttvilág” fontosabb dolgaival volt elfoglalva. Gyerekkori nyarakat
idéz, gondtalan, bizakodó, mindenre rácsodálkozó gyermeki énünket, azt
az ősbizalmat, amivel kicsiként a nagyszülők felé fordultunk. És
megmutatja, hogy akár puha és mosolygós, akár szikár és gondokkal
terhelt, akár ölelgetős, akár szeretetét soha ki nem mutató felmenőink
vannak-voltak, mily sokat köszönhetünk nekik.
Ahogy
becsuktam, az volt az első gondolatom, hogy ha könyvet írnék a
nagyanyámról, ilyet akarnék írni (s közben látom magam előtt, ahogy ül a
sámliján, lóg a kezéből a bagó, és közli velem, hogy jódolgomban azt se
tudom, mit csináljak) – de nem tudnék. Csodálom Angit, hogy ilyen
mélyen magába nyúlt, és elénk tárta mindezt – de ha a Mamóról írni is ilyen bensőséges, fájdalmas dolog, milyen lehetett akkor a Mamót megírni?
Kiadó: Koinónia
Korábbi kommentek:
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése