„Minden
szar, meg el van fuserálva, de közben rendben is van. Ilyen az élet. Csak az
arányok változnak. Általában maguktól. És amikor az ember azt gondolja: ennyi,
most már ez marad örökre, megint megváltozik minden.
És tényleg ez volt az élet, és ez is maradt még három évig. Csak az arányok változtak: szar volt, aztán teljesen rendben, vakáció, egy csöpögő csap, új ágynemű, boldog születésnapot, kilenc és három közt jön a szerelő, berepült egy madár az ablakon, meg akarok halni, légyszi, nem kapok levegőt, egy ebédmeghívás, szeretlek, nem bírom tovább – és úgy hittük mindketten, hogy most már ez marad, örökké.”
Martha, a közepesen sikeres negyvenes
gasztroújságíró épp élete legmélyebb válsága felé caplat – karrierje megfeneklett,
családjának nagyjából minden tagját vérig sértette, őt rajongásig szerető férje
pedig válni akar. Pedig nem is olyan régen még minden idillinek tűnt… Mi
történhetett?
Ezzel az alaphelyzettel indít Meg Mason,
aztán nagyon gyorsan rájövünk - a szaggatott elbeszélésből, a vissza-visszatérő
szorongásból, a megbízhatatlan emlékezetből - hogy Martha körül valószínűleg jó
régóta nem volt semmi idilli. Hogy a karrier, a csalódást keltő első házasságot
követő csodás második az érte kamaszkora óta rajongó Patrickkel, a minden
helyzetben bevetett szarkasztikus humor, a húg gyermekeire vetített összes
szeretet mögött egy gigantikus hiány van – egy fekete lyuk, ami beszippant
mindent, ami mellett képtelenség a normalitás látszatát hosszú távon megőrizni.
Martha kamaszkora óta küzd valamiféle mentális betegséggel – akkor,
érettségi előtt érezte először, hogy az agyában
mintha bomba robbant volna. Depressziós tünetei sokáig - túl sokáig -
maradnak biztos diagnózis nélkül, pszichiáterek hada diagnosztizálja félre, ad
neki többé-kevésbé hatásos gyógyszereket, vagy zavarja el azzal, hogy nincs is
semmi baja. Egyvalamiben értenek egyet: ilyen tünetekkel és bármelyik szedett
gyógyszerrel nem ajánlatos gyermeket vállalnia. Martha pedig - hisz mi mást is
tehetne, ha nem csak a saját agya, a betegségét komolyan nem vevő környezete,
hanem az orvostudomány is cserben hagyja - kovácsol magának egy páncélt: egy
örökké cinikus, a túl szoros kötődéstől ódzkodó, mindent egészséges távolságtartással
szemlélő, gyermeket tudatosan nem akaró nőét, aki tudja, hogy valami nincs
rendben a fejében, de sem szavai, sem eszközei nem lévén ennek kezelésére,
hagyja magát belesüppedni a szenvedésbe.
Jó napjain szuper nagynéni, aki őszintén
örül húga újabb és újabb terhességének, szerető feleség, jó fej barát – rossz napjain
maga a megtestesült halálvágy. És egy idő után csak rossz és rosszabb napok
vannak. Egy idő után még a leginkább támogató társak is felemésztődnek. Egy idő
után Martha képtelensége arra, hogy összeszedje magát, mindent magába nyel
körülötte. És a felszínen nem marad más, mint egy hisztis picsa, aki jódolgában
azt se tudja, mit csináljon; aki elmar maga mellől mindenkit; aki saját
gyermektelensége felett érzett kudarcát az őt imádó húgán veri le; aki
tönkreteszi a csodálatos férjet; aki élhetetlen, évek óta nem írt semmit, nem
viszi semmire, csak egy nagy rakás semmi, semmi, semmi.
Mert ez a társadalmi diagnózis a mentális
betegségekkel küzdőkről, ugye? Ez csak hiszti. Megint nyűgös vagy? Rossz napod
van? Front van. Szedd össze magad. Kezdj el csinálni valamit. Másnak is vannak
rossz napjai. Gondolj arra, mi mindened van. Miért nem tudsz örülni semminek?
Mason tökéletesen ábrázolja nem csak
Martha depressziós állapotait, de a „támogató” környezet reakcióit,
képtelenségét eme állapotok kezelésére és az össztársadalmi hozzáállást is.
Szaggatott narrációjával, Martha csapongásával, rövid, anekdotikus fejezeteivel
behúz a szétcsúszott elme mélyére – nem olyan kifinomult, mint a
depresszió-irodalom nagy klasszikusai, de hitelesebb: ahogy már többször
leírtam, ezek az elbeszélések sokszor ott véreznek el, hogy aki épp benne van,
az nem elemzi a saját depresszióját. Az örül, ha levegőt vesz. Ezt az állapotot
tökéletesen idézik meg Martha hol röhejes, hol siralmas, hol szeretnivaló gondolatfoszlányai,
melyekből kirajzolódik ez a groteszk szétcsúszás-történet.
Persze nem csak Martha van – ordas nagy
közhely, de az ember valójában soha nincs egyedül a betegségben, akkor sem, ha
végső soron mind egyedül vagyunk saját magunkkal. Mert persze, küzdeni a világ
legmagányosabb feladata, és nincs az a támogatás, ami segítene, ha te nem
boldogulsz a saját agyaddal, de tény, egyvalaki betegsége számtalan másik
emberre lesz hatással – és vica versa. Könnyű a regényt onnan szemlélni, hogy
szegény Patrick, szegény Ingrid (a húg), szegény szülők – hány áldozatos
támogató életét nehezíti meg Martha betegsége. Csakhogy! És ez itt egy
irtózatos nagy csakhogy! Miért is kéne elhallgatnunk a szülők felelősségét
abban, hogy nem vizsgáltatták ki az akkor még kamasz Martha betegségét? Ad
absurdum, ha tudták, hogy örökletes mentális betegség van a családban, miért is
nem beszéltek róla? Mi ment fel egy anyát, aki ahelyett, hogy segítene mentális
beteg lányán, a saját „alkotói karrierjébe” menekül? Hogy is mondhatja egy
szülő azt, hogy ő nem tud megbirkózni ezzel, ezért magára hagyja gyerekét a
bajban? És hogy lehet, hogy a tökéletes, a csodás, az idealizált Patrick, aki
amúgy orvos, sosem jött rá, mivel küzd a felesége? Vagy ha rájött, miért nem vitte
el a megfelelő szakemberhez?
A válasz pofonegyszerű: mert mindig
könnyebb homokba dugni a fejünket. Legyen szó akár a saját, akár a szerettünk,
akár az újságban látott akárki állapotáról. Egyszerűbb hisztinek, nyűgösségnek,
frontnak, fejfájásnak bélyegezni. Mert azt hisszük, ha nem veszünk tudomást a
sarokban csücsülő hatalmas fekete fenevadról, akkor nincs is ott. Csak amikor
már beteríti az egész szobát és nem látunk tőle az orrunkig sem, akkor kénytelenek
vagyunk szembenézni vele, hogy nem megy el. Magától nem. Meg kell tanulni
együtt élni vele – betegnek, társnak, családnak, közösségnek. És akkor egyszer talán megszelídíthető lesz. De ahhoz
előbb az kell, hogy hajlandóak legyünk felismerni, orvoshoz menni, beszedni a
gyógyszert. És nem elbújni mögé, nem is letagadni, hanem sérülékenységünk
teljes tudatában, de nem megtörve kimondani: Martha vagyok, gyógyulóban lévő
mentális beteg.
Kiadó: 21. Század Kiadó
És tényleg ez volt az élet, és ez is maradt még három évig. Csak az arányok változtak: szar volt, aztán teljesen rendben, vakáció, egy csöpögő csap, új ágynemű, boldog születésnapot, kilenc és három közt jön a szerelő, berepült egy madár az ablakon, meg akarok halni, légyszi, nem kapok levegőt, egy ebédmeghívás, szeretlek, nem bírom tovább – és úgy hittük mindketten, hogy most már ez marad, örökké.”
Kiadó: 21. Század Kiadó
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése