Atwood nem tud hibázni. Még akkor sem,
amikor abszurdba hajló disztópiát ír, a legostobább erotikus regények modorában,
nem kevés hidegháborús kémregényparódia hangulattal, szexmániás kémfőnöknővel
(és annak csillogó harisnyába bujtatott izmos vádlijával), Elvis-imitátor
szexrobotok közt kicsempészett ellenállókkal, egy műhiba okán horgolt kék teddy
maciba beleszerelmesedő örömlánnyal, tesztelési hiba folytán túlhevülő és - hát
mit szépítsük - farkat törő szexrobottal. Még akkor sem, ha egyébként az összes
közül ez a könyve a leggyengébb minőség, és akkor sem, ha vállaltan csak egy
paródiába hajló irodalmi kísérlet az egész. Egy gátlástalan trollkodás attól az
Atwoodtól, aki, miközben világrengető disztópiáival beírta magát az irodalmi
kánon legfelső régióiba, szuperhősös képregényt ír, ujjgyakorlatként Shakespeare-t
költ újra, női szemszögből meséli újra az Odüsszeia történetét, időnként
felrobbantja a twittert, és nyolcvan felett is tüntet Trump ellen. Mondja valaki,
hogy nem ő napjaink legnagyobb irodalmi fenegyereke.
Na de ne szaladjunk ennyire előre…
Történetünk kezdetén az USA hajdan virágzó tagállamai közül jó néhány épp anarchiába
süllyedt a gazdasági világválságot követő összeomlásnak köszönhetően. Egész
államok váltak rozsdaövezetté, a csipkés függönyös, nyírt sövényes kertvárosi
házakat már rég feldúlták a fosztogatók, munkalehetőség sehol, az üzletek
zárva, csak néhány bár van még talpon – inni kell, ugyebár. Charmaine és Stan,
a valaha szép jövőt álmodó fiatal pár egyetlen megmaradt vagyontárgyukhoz, egy
ócska tragacshoz a végsőkig ragaszkodva járják az utakat, parkolókban alszanak,
rettegnek a bedrogozott huligánoktól, Charmaine alkalmi felszolgálói munkáiból
élnek, napról napra, egyre gyorsabban csúszva a lejtőn. Cél már nem is lebeg
előttük – az a néhány állam, ahol még van munka, már így is túltelített és nem
kér a menekülőkből, az egyetlen rokon, Stan testvére meg már békeidőben is
bűnöző volt, hát mi lehet most.
Aztán érkezik egy visszautasíthatatlan
ajánlat. Egy épülő város, egy kísérleti projekt, ahova csak a kiválasztott kevesek
juthatnak be, hogy újkori pionírokként építsenek egy új világot. A Pozitron
Projekt lényege, hogy egy világtól elzárt városba betelepített lakóival új
társadalmi rendet teremtsen, az egyenlőség, jóllét, közös felelősségvállalás
jegyében. A városban, Consilience-ben nincs magántulajdon. Nincs privát szféra.
Nincs szabadság és rabság. Mind osztoznak mindenben. A lakók egy hónapig a
nekik kiutalt kényelmes házat lakják, van polgári foglalkozásuk, katalógusból
válogathatják a ruhákat, lakberendezési tárgyakat, a közösség céljainak megfelelően
élhetnek, szerethetnek, szórakozhatnak, szaporodhatnak. A következő hónapban
pedig bevonulnak Consilience börtönébe, ahol egy hónapig rabként élik életüket.
Elzárva a „külvilágtól” és a társuktól, börtönbéli munkát végezve, börtönbéli
szórakozásokat űzve, börtönbéli ruhát viselve. Míg „kinti” életüket valaki más
éli. A projekt szabályai egyszerűek: semmi érintkezés a városfalon kívüli
világgal és semmi kontaktus a „váltótárssal” – ja és persze, a projekt egy életre
szól. Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel.
Természetesen az állandó menekülésnél és a
rozsdás tragacsban alvásnál ez is jobb – pláne ha vannak pihepuha, tiszta
törülközők, pezsgő az üdvözlő hétvégén, gondosan nyírt pázsitok és cuki
színkódos robogók. Egy megvalósult ötvenes évekbeli kertvárosi álom, semmi
felzaklató, semmi mocsok, semmi újítás, csak béke, nyugalom, közösségi értékek,
gondosan bondorított frizurák és virágminta. Charmaine számára, aki egész
életében csak nyugalomra, biztonságra, tisztes középosztálybeli értékekre és
kirakatba tehető szép, ízléses, de nem túl drága és hivalkodó tárgyakra
vágyott, Consilience maga az álom. Minek is kérdezne? Miért is érdekelné, mi
történik a városfalon kívül? Miért firtatná, mi zajlik a börtön falai mögött? Miért
ne adhatná át magát életében először ennek a kipárnázott nyugalomnak? Nem is
érti, az örök kétkedő, rosszkedvű, fanyar Stan miért olyan nyughatatlan. Miért
vágyik bármi másra, bármi izgalomra, bármi különlegesre?
Tényleg, miért? Miért, hogy vannak
köztünk, akik bármit és mindent feláldoznának a biztonságért, a vélt vagy valós
nyugalomért, mások meg mindent megkérdőjeleznek? Miért, hogy egyikünk tátott
szájjal nyeli a propagandát, más meg fránya tényeket kér számon rajta? Miért,
hogy van, aki a saját kényelméért simán megemészti a legnagyobb hazugságokat is
és képes akár gyilkolni, ha minden felelősséget kivesznek a kezéből és
meggyőzik arról, hogy a közösség érdeke, és végső soron a halálba segített
rendszerellenes elemnek is jobb lesz, ha végre békére lel nyughatatlan lelke? Tényleg
ennyire könnyen megvezethetőek lennénk?
Tényleg. A bugyuta, rózsaszín álomvilágban
élő Charmaine alakján keresztül Atwood tökéletesen mutatja be, hogyan hódol be
a kizárólag saját kényelmével törődő kisember az autoriter hatalomnak – hogyan épülhet
börtönállam szabad választások után és hogyan néz félre kollektíven egy fél
világ, ha emberek millióit küldik mészárszékre. Mert mindig kicsiben indul. Az
egyes emberrel, aki meggyőzi magát, hogy az az egy kis igazságtalanság nem
számít. De vajon meddig megyünk el? Meddig számít a szeretet, a hűség, a
család? Ha egy szerettedet szakítják el tőled a „közösség” érdekeinek
védelmében, akkor is szemet hunysz? Kihez kötődsz jobban, a hatalomhoz (a saját
kényelmedhez) vagy a társadhoz? Mikor válsz önállóan gondolkodó, érző emberből
fogaskerékké egy gépezetben? Észreveszed, ha azzá válsz? Lehet, hogy már mind
azok vagyunk?
Charmaine és Stan sztorija a lehető
legváratlanabb és leggroteszkebb fordulatokat veszi – a bevezetőben említett
abszurd elemek, higgyétek el, csak a jéghegy csúcsát jelentik. Atwood pedig,
miközben lubickol a nevetséges erotikus jelenetekben, az Elvis- és Marilyn- hasonmásokra
épülő szórakoztatóipari vadhajtások leírásában és a szexrobottesztelésben, szokásához
híven azért megkínál minket néhány nagyon is aktuális dilemmával. Például
azzal, hol ér véget a technikai fejlődés és hogyan viszonyulunk hozzá. Vajon az
egyre élethűbb szexrobotok elterjedése visszaszorítja a szexuális bűnözést,
vagy épp ellenkezőleg, táptalajt nyújt neki? Meddig lehet elmenni? Mi van a
robotok után? Mikor pattan ki egy megszállott fejéből a gondolat, hogy neki „élő”
szexrabszolga kell? Mennyire van messze az idegsebészet attól, hogy egy
aprócska bemetszéssel mániás vonzalmat ébresszenek valakiben, hogy aztán élete
végéig kérdés nélkül szolgálja „szerelmét”? Abszurd? Az. Biztosak lehetünk
benne, hogy nincsenek hasonló kísérletek? Hááát…
És persze ott van a legnagyobb dilemma,
ami vissza-visszaköszön Atwood minden művében, és ami sosem veszít aktualitásából,
sőt, minden újabb társadalmi-technikai változással és paradigmaváltással csak
élőbbé válik: kik is vagyunk mi és mi tesz minket azzá az emberré, akinek
hisszük magunkat? Mi is az az identitás, amit sajátunknak érzünk? A Legvégül a szív legfontosabb kérdése,
ami ötszáz oldalnyi abszurd után az utolsó oldalakon tárul elénk, bár végig ott
lappangott a történet szövete alatt: kell-e nekünk ez a saját „személyiség”?
Lehet-e valid választás az, ha valaki lemond róla? Lehet, hogy valaki valóban
úgy érzi magát jobban, úgy van a helyén a világban, hogy elhiszi, elfogadja,
sőt, óhajtja, hogy piszkáljanak az agyába és vegyék el tőle a választás, a
rossz döntés lehetőségét? És vajon mit kezd azzal, ha mégsem? Ha rájön, minden,
amit tesz, a saját választása és ő felelős a tetteiért? Szembe tud nézni vele? Hiszen
a legnagyobb, a legelső és a végső kérdés mégiscsak ez: mit kezd(t)ünk a szabad
akarattal?
Kiadó: Jelenkor
Fordító: Csonka Ágnes
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése