Nyolc elolvasott kötet, azaz nagyjából
hetven novella (hisz a nyolcból egy regény, a többi novelláskötet, átlag tíz
írással) után nem hittem volna, hogy a Nobel-díjas Alice Munro még meg tud lepni – soha rosszabb meglepetést! Gyakran
mondják Munrora, nem is teljesen alaptalanul, hogy mindig ugyanarról ír: a
kanadai kisváros, a lefojtott miliőből elvágyódó tehetséges, többre vágyó
fiatal hősnő, az emberi kapcsolatok kibogozhatatlansága, az őrülettől való
lappangó félelem, a vágyaink beteljesítése nyomán óhatatlanul fellépő
bizonytalanság, nosztalgia, a lehetőségek kihasználására való képtelenség
mind-mind visszatérő témák – ám olyan témák, melyekről a szó szoros értelmében
nem lehet eleget írni. Munro soha nem un rá az emberi lélek összetettségének és
rejtett sötétségeinek boncolgatásra, mi pedig soha nem ununk rá Munro
sallangmentes, emberi, kifinomult írásaira. Mégis: amikor váratlanul akkorát
üt, mint a kötetcímadó „A kolduslány” novellával, akkor láthatjuk igazán, miért
is a díjeső – akkor szólnak a fanfárok és érezzük: valami kivételesen nagyszerű
alkotást olvashattunk. Bár Munro a novellairodalom kortárs királynője, eddig
nem tudtam volna megnevezni egy „legjobb” novellát az életműből, melynek ott a
helye a mindenkori „legjobbak” között – mostanáig.
A
kolduslány
kötet tíz írása tíz felvillantott életkép Rose, a kanadai kisvárosból menekülő
újságírónő életéből. Tehetséges kislányként ismerjük meg, amint zsarnoki
mostohaanyja, izgága féltestvére és beteg apja mellett próbál túlélni egy
fojtogató, poros, alpári közegben, az isten háta mögötti kisváros
mélyszegénységében, rothadó iskolapadok, erőszakos iskolatársak, zaklatások,
verések, szeretetlenség közepette. A kislány, aki csodálattal vegyes félelemmel
tekint a nagyváros felé, hamar megtapasztalja, hogy a csillogó felszín olykor
nagyobb fertőt leplez, mint a tisztes szegénység, és hogy elviselhetetlen
mostohájának bizony igaza volt a lányokra leselkedő számos veszélyt illetően.
Ám megtapasztal mást is: kultúrát, kifinomultságot, jóindulatot – mindez oly
éles ellentétben áll addigi közegével, hogy nem csoda, hogy az első felé
nyújtott kézbe belecsimpaszkodik, ahogy az sem, hogy eme egyenlőtlen kapcsolat
vége a legkeservesebb csalódás lesz.
„Megnézte
a festményt a könyvtárban. Egy művészeti albumban találta meg. Hosszan
tanulmányozta a kolduslány alázatos, mégis érzéki alakját, szemérmesen halovány
lábfejét. Azt a tejfehér behódolást, tehetetlenséget, hálát. Ilyennek látja őt
Patrick? Hát tud ő ilyen lenni? Tudna, ha lenne olyan királya, olyan megkapóan
tiszta, barna bőrű, mint a képen, szenvedélyességében is okos, szép barbár. Ő
kellene neki, hogy vad vágyával pocsolyává olvassza. Neki nem mentegetőzne,
tőle nem rettenne vissza, benne nem inogna meg a hite, mint történik
minduntalan Patrickkel.”
Edmund Leighton "The King and the Beggar-maid" című festménye - a kolduslány és az őt a mocsokból kiemelő király |
Patrick egy személyben testesíti meg a
világot, amihez a koszos kis Rose tartozni akar. Gazdag, finom, művelt, okos,
világlátott. Olyan férfi, aki mellett a „kis kolduslány” nagyvilági nővé
érhetne. Aki segíthetne neki kibontakoztatni a benne rejlő tehetséget. Aki
megadhatná mindazt, amit olyannyira hiányolt gyerekkori közegéből. Ám
Patricknek nem a nagyvilági nő kell, akivé Rose válhatna – neki a kolduslány
kell, aki mellett királynak érezheti magát. Rose újabb szerepbe kényszerül, amiben
fuldokol, amit újra csak maga mögött akar hagyni, épp úgy, ahogy az „engedetlen
mostohalányt”, a kisvárost szűknek érző örökké elégedetlen, „hálátlan lányt”,
az egyetemen elveszetten kóválygó „falusi lányt”. Szerepek, melyeket annyira
vágyunk magunk mögött hagyni, hogy aztán ők lesznek legfontosabb
meghatározóink: szerepeink, melyek ellenében próbáljuk kiteljesíteni
önmagunkat. Hogy bebizonyítsuk, hogy már nem az a hálátlan, engedetlen, falusi,
elégedetlen, ilyen-olyan lány vagyunk.
„Megértette,
hogy Patrick igyekszik előkelőbb származással felruházni őt, olyan otthonnal,
amely szegény barátai környezetét idézi: néhány könyv, egy teatálca, foltozott
fehérnemű, viseltes jó ízlés; büszke, fáradt, tanult emberek. Milyen gyáva,
gondolta Rose, mérgesen, de tudta, hogy ő maga a gyáva, hiszen képtelen jól
érezni magát az övéivel, a konyhában vagy bárhol. Az elkövetkező években majd
megtanulja, hogyan elevenítse fel vacsoraasztaloknál gyerekkori otthona
egyik-másik részletét józan gondolkodású polgárok szórakoztatásra vagy
elijesztésére. Egyelőre felkavarta, meggyötörte mindez.
Ám
hűsége ekkor kezdett szárba szökkenni. Most, hogy biztosan tudta, máshol lesz a
jövője, minden emléke köré - az üzlet, a város, a lapos, itt-ott bozótos,
érdektelen táj köré - erős védőréteg épült hűségből. Titokban ezt vetette be
Patrick hegyei, óceánja, a favázas kőpalota ellen. Ragaszkodása sokkal büszkébb
és konokabb volt, mint Patrické.”
Igenám, de egyszer eljön a pont, ahol el
kell engednünk a szerepeinkhez és a szerepeink ellenében való ragaszkodást
is. A pont, ahol le kell zárnunk a múltat, és már nem az egykorvolt szegény
falusi lányka ellenében meghatározni önmagunkat – akkor van esélyünk arra, hogy
megtaláljuk azt, aki valójában lenni szeretnénk. És akkor, csak akkor van
esélyünk arra, hogy visszanézve meglássuk a jót is, a szerethetőt, azt, amire
építkezni lehet. Hogy vissza tudjunk menni gyerekkorunk színhelyére, hamis
nosztalgia és sértett büszkeség nélkül; hogy képesek legyünk, ha szeretettel
nem is, legalább elfogadással tekinteni a múltunkat megkeserítőkre, hogy
önmagunk előtt is vállaljuk, honnan jöttünk és mivé lettünk. Hogy a múlt többé
ne legyen szégyellnivaló titok és ne váljon hamis önérzet talapzatává sem –
egyszerűen az legyen, ami: múlt.
Rose útja az önelfogadáshoz, a múltja
elfogadásához, a tanulási folyamata megértéséhez rossz és még rosszabb
kapcsolatokon, csalódásokon, szexuális kicsapongásokon, pályamódosításokon és
meghiúsult menekülési kísérleteken keresztül vezet: hogy aztán visszakanyarodjon
oda, ahonnan elindult. Munro mesterien ábrázolja e fejlődés ívét: a koszos kis
kolduslány gyönyörű nővé érik, majd sebzett fúria lesz, hogy aztán ő maga
sebezzen, tépjen, gyilkoljon a felszabadulás útján, végül megbékéljen és képes
legyen szeretetet adni és elfogadni. Hogy képes legyen elfogadni önmagát –
hibáival, kudarcaival, sérüléseivel együtt. S hogy képes legyen végre valóban megélni az életet, anélkül, hogy minden
momentumára ráaggatná a súlyt, hogy mind távolabb kell vinnie a kolduslánytól.
Akit valójában már oly régen maga mögött hagyott…
Kiadó: Park
Fordító: Lukács Laura
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése