Irvin D. Yalom, a világ tán leghíresebb
pszichoterapeuta szépírója 2017-ben, nyolcvanhat évesen jelentette meg önéletírását,
szándéka szerint utolsó irodalmi művét, mely egyszerre példaértékű szembenézés,
számvetés, önanalízis és mind a pszichológia, mind az irodalom iránt
érdeklődőknek kincset érő műhelytitkok gyűjteménye. Akik ismerik Yalom írásait,
tudják, hogy őszinte múltidézésre lehet számítani – mégis, az olykor a
polgárpukkasztás határait súroló nyíltság és a minden gátlástól mentes
önanalizálás még nekünk, rajongóknak is okozhat némi meglepetést. Ami persze
nem baj. Yalom saját bevallása szerint is példát akar állítani elénk: a halál
közelségében nincs és nem is lehet helye mismásolásnak, elkendőzésnek, álságos
tetszeni vágyásnak. Az egyetlen út a teljes őszinteségé. Tegyük hozzá: egész életében
ezt vallotta, mind terápiás munkája során, mind irodalmi műveiben – hitelvesztés
nélkül nem is írhatna másképp önmagáról. Ráadásul elért már annyit saját
terepén, hogy gyakorlatilag bármit megengedhet magának – nincs az az
önfeltárás, ami csorbíthatná eredményeit és népszerűségét. Így azért könnyű –
mondhatnánk némi cinizmussal, de épp Yalom és társai pszichológiai témájú művei
segítettek rávilágítani: teljesen mindegy, van-e kockázat vagy sem, az
önfeltárás, a magunkkal szembeni őszinteség, a múlttal való szembenézés soha
nem egyszerű. Még egy látszólag tökéletes életet élő, világhírű, gazdag,
rajongott pszichoterapeutának sem.
Irvin D. Yalom 1931-ben született, bevándorló
zsidók gyermekekként, gyermekkorát Washington szegénynegyedében töltötte, a
szülők vegyesboltja feletti nyomorúságos lakásban, erőskezű anyja által halálra
féltve – egy könyvmoly zsidó fiút a bandaháborúk szabdalta fekete negyedben
volt is mitől. A kis Irvin hamar a washingtoni közkönyvtár bűvöletében találja
magát – amikor épp nem keleti parti nyári táborokba száműzik, itt tölti minden
szabadidejét, hogy így óvják az utcától. Itt kóstol bele először az irodalomba –
ám útja ekkor még az akkoriban a kiemelkedés legbiztosabb útjának számító
orvosi egyetemre vezet. Nagyon korán, tizenöt évesen ismeri meg későbbi
feleségét, Marilyn Yalomot, akivel annak 2019-es haláláig élnek együtt. A
Marilyn iránti szerelem és a kiemelkedés vágya végig kíséri az első évtizedek
krónikáját – tökéletes társak és egymás tökéletes motiválói ők, a nála is
okosabb és többre hivatott nő iránti lelkesedés hajtja Yalomot egyre magasabbra
és magasabbra, míg az egyre nagyobb sikerek csak erősítik már-már földöntúli
összetartozásukat (Marilyn Yalom a Stanford egyetem professzora, világszerte
elismert feminista genderelmélet-kutató, több nagysikerű szakkönyv szerzője
[magyarul egy sem jelent meg] és a francia irodalom doktora volt); mely összetartozásba
négy gyermekük sem igazán férhetett bele. Az első rés a pajzson, egyben
lehetséges magyarázat arra, hogy az emberi kapcsolatok szinte teljes spektrumát
módszeresen vizsgáló pszichiáter-író miért hanyagolta a szülő-gyermek kapcsolat
analizálását: készséggel elismeri, hogy lányának igaza van, amikor szemükre
veti, hogy a szülők számára mindig is fontosabb volt a másik, mint négy
gyermekük. A Yalom házaspár fél életét utazással, kutatói ösztöndíjakkal és
tudományos (majd irodalmi) munkák írásával töltötte, miközben gyermekeik nevelése
dadákra és bentlakásos iskolákra maradt.
Eme adalék is jól mutatja, hogy Yalom nem
kertel. Nem rejti véka alá azt sem, hogy többször szemére vetették, páciensek,
kollégák, közvélemény egyaránt, hogy „burokból prédikál”. Ennek legeklatánsabb
példája A magyar macska átka című novelláskötet
egyik darabjában olvasható is, melyben az Irene névre keresztelt páciens a fejére
olvassa, hogy a terapeuta élete mennyire meleg, otthonos, ártatlan, konfliktusoktól
és drámáktól mentes. Hogy vajon hogyan is tudna valódi segítséget nyújtani
krízishelyzetben lévő pácienseinek, ha ő maga soha nem tapasztalt krízist? Vajon
van-e bármi fogalma egy, a Stanford védett közegében létező
felső-középosztálybeli pszichiáternek a „való világról”?
„Egy
olyan terapeuta számára, aki egzisztenciális keretek között gondolkodik, egy ilyen
védett élet inkább teher. Sokszor vágytam rá, hogy kilépjek az egyetem
elefántcsonttornyából, és belevessem magam a való világba! Évekig tervezgettem,
hogy valamelyik hosszabb kutatói szabadságom alatt fizikai munkásként dolgozom,
mondjuk, detroiti mentőkocsisofőrként, vagy egy manhattani gyorsétterem
szakácsaként, esetleg eladóként egy szendvicsbárban. Erre azonban sohasem
került sor, mindig elcsábított valami más, ellenállhatatlan ajánlat: egy írói
elvonulás Balin, egy kolléga velencei meghívása vagy éppen egy bellagiói
ösztöndíj a Comói-tónál. Sok tekintetben el voltam szigetelve a nehézségektől.”
Micsoda problémák… Félretéve az iróniát, a
kérdés túlmutat Yalomon és az ő kihagyhatatlan világkörüli túráin: a kortárs
pszichoterápia (és a belőle kinőtt segítő szakmák) egyik legérdekesebb kérdése
épp az, hogy a terapeuta saját tapasztalata mennyiben segíti a terápiás folyamatot
– erre a kérdésre azonban már nem Yalomtól fogjuk megkapni a választ. Iróniáért
egyébként ő sem megy a szomszédba, az például, ahogy elénk tárja a
hatvanas-hetvenes évek pszichiáter közösségének drogokkal való kísérletezését (tudományos
kísérletezésre tessék gondolni, a Stanfordon egyetemi keretek közt végeztek hallgatók
és oktatók részvételével LSD-kísérleteket), illetve, hogy hogyan húzta ki
házassága egyik válságából a Rollo May-től kapott „különleges” ecstasy, több
mint vicces. Nyilván ma már senkinek nem ajánlaná e terápiákat, de hát hiába is
tagadná, hogy azokban az években a kísérletezést ők (is) magasfokon űzték. Nyilván
szigorúan a tudomány érdekében.
No de házassági válság, drogok és kényszerű
egzotikus utazások ide vagy oda, minket, irodalomrajongókat mégiscsak Yalom
irodalmi munkássága érdekel elsősorban – elképesztően érdekes volt olvasni, nem
csak a művek születési körülményeit, a regényekbe és novellákba beleszőtt valós
terápiás tapasztalatokat (és igen, még annál is jóval több valós alapja van a
legtöbb történetnek, mint hittük – de természetesen minden sztori a páciensek
beleegyezésével és elváltoztatott adatokkal került kötetbe); de magát a folyamatot
is, ahogy az akkor már egyetemi professzor és tankönyvszerző Yalom negyven
felett elkezd filozófiai kurzusokat látogatni és Heideggerrel ismerkedni. „Rendkívül sajnáltam, hogy filozófiai és
általában humán alapismereteim annyira hiányosak, ezért elhatároztam, hogy
kitöltöm ezeket a réseket. […] Lassan kiválogattam magamnak azokat a
gondolkodókat, akik leginkább relevánsnak tűntek a szakterületemen. Elmélyültem
Nietzsche, Sartre, Camus, Schopenhauer, Epikurosz és Lucretius munkásságában;
Kant, Liebniz, Husserl és Kierkegaard elképzeléseit kevésbé találtam
átültethetőnek a klinikai gyakorlatba.” A regények után nem lehet nem
széles vigyorral olvasni e sorokat (és hálát adni az égieknek amiért megkíméltek
minket egy lehetséges „Kierkegaard-terápiától”...). Innen már egyenes út
vezetett a szépirodalomhoz, és Dosztojevszkij, Tolsztoj, Beckett, Kundera,
Hesse, Mutis, Hamsun műveihez, melyek „az
emberi létezés alapvető paramétereit kutatják”. Innentől pedig nincs
megállás. Bár az első éveket még fémjelzi némi aggodalom - „vajon nem látnak-e át az igazi filozófusok tudásom vékony burkán?”
– azonban hamar megszületik az Egzisztenciális
pszichoterápia, majd követi az Amikor
Nietzsche sírt, a Terápiás hazugságok
és társaik. A többi pedig, ahogy mondani szokás, már történelem.
Kiadó: Park
Fordító: Orosz Ildikó
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése