„Az
az igazi bűnünk, hogy le se szarjuk az egészet. A mi generációnkról írnak mindenhol,
de még senkinek nem jutott eszébe hogy megkérdezze, mi van velünk. Érted, csak
annyit: hogy érzed magad? Hát, ha így kérdezed.
Baszki,
majdnem megerőszakoltak, és amikor két nappal később a Tanár úr megkérdezte,
elmegyek-e vele Angliába egy konferenciára, akkor csak odavágtam, hogy a „jövő
héten”? Mármint, érted, mások egy életen át dolgoznak fel ilyeneket, terápiára
járnak, jógázni, vegák lesznek, megtérnek, aztán könyvet írnak, meg faszom.
Jobban kellett volna fájnia, de csak felszívtam két csíkot Amarillával, és
feküdtünk a nappali szőnyegén. Eszembe jutott, hogy mennyi fish and chipset
fogok enni, és hogy mosnom kell, mert nincs tiszta ruhám két napra sem, nemhogy
egy hétre.”
Mucha Dorka bemutatkozó kötete generációs
regényként lett aposztrofálva – úgy tűnik, minden elsőkötetes írótól elvárás,
hogy megírja a maga generációs regényét,
ami, még ha fel is gyorsult világunk, azért valljuk be, tán nem okvetlenül
szükséges. Nem kell minden kezdő írót generációs alapélmény-rögzítésre presszionálni
– ahogy nem kell minden kezdő írónak azt gondolni magáról, hogy majd ő elmond
mindent saját generációjáról, amely - naná hogy - mindenben különbözik az
előzőektől, máshogy látja a világot, másképp él, szeret, eszik, alszik, fingik,
másképp gondolkodik, de annyira, hogy okvetlen új nyelvet és új elbeszélésmódot
kell kitalálni hozzá. Generációs próza – hát jó. Olykor úgy érzem, fényévekre
vagyok már a mai húszévesektől, tán ezért, hogy érteni értem, de nem érzem ezt
a prózát. Ugyanakkor felmerül a kérdés: minek ráhúzni mindenféle címkéket, miért
kell nehezíteni a kötet és az olvasó dolgát is mesterségesen generált
elvárásokkal? Mert Dorka jól ír. Az elbeszélés simán megáll a lábán.
Szuggesztív, sajátos hang, húsba vágó sztori(töredék), képes mélyre menni, és
képes tüskét hagyni bennünk. Annyira, hogy gyors egymásutánban kétszer kellett
elolvasnom, hogy helyre tegyem magamban az elbeszélőt. Simán működhetne ez a
kisregény önmagában – a ráaggatott sallangok és a „nagy” pályatársak várakozást
egekbe tornászó ajánlásai nélkül. E várakozások nélkül tán már elsőre is jobban
tetszett volna.
Maga a történet közhelyesebb nem is
lehetne: ez húszéves egyetemista lány beleszeret nős tanárába. Láttuk már,
ezerszer. A pasi egy gátlástalan pöcs, aki szakmányban döntögeti a szöszi
húszéveseket, miközben otthon feleség, kisgyerek, kirakatélet várja. A lány
naiv, szerelmes, közös jövőt tervez, majd ő lesz az, akiért elhagyja a
családját. No persze. Csakhogy ez a lány nem az a lány, ez a kapcsolat nem az a
kapcsolat. Valami félresiklott, nem tudjuk, hol, csak töredékeket kapunk, nem
tudjuk, mikor lett szerelem ez a szerelem – hogy lett szerelem valamiből, ahol
az egyik fél fizet minden alkalom után, még a beszélgetésért is? Miért megy
bele ebbe a játszmába az amúgy jó családból érkező, átlagon felüli körülmények
között élő elbeszélő? Miért teszi el a pénzt? Miért beszéli be magának, hogy
szereti a pasit, miközben minden randin a fürdőben bőgi ki magát? Miért
taszítja el magától a hozzá illő, fülig szerelmes srácot? Miért kerget olyan
illúziót, amiben maga sem hisz?
Semmit nem tudunk az elbeszélőről – ahogy a
többiekről sem, akiket csupán az ismeretlen és megbízhatatlan narrátor szűrőjén
át látunk. A feleség történetét csak az ő fantáziájából ismerjük – ahogy azt a
szerető elképzeli. Ki tudja, mit csinál
egy boldogtalan nő hajnali háromkor. Töredezett, megfoghatatlan
fantáziavilág egy kötődési zavarokkal küzdő pánikbeteg elbeszélésében. A mániás
számolás, az öncsonkításra való hajlam, az állandó kényszer a nyomok
eltüntetésére, a mániákus ítélkezés a legjobb barátok felett is, az
abnormalitás határát súroló ragaszkodás ahhoz, aki csak fájdalmat okoz –
egyértelmű tünetek. E tekintetben tán mégis jól ábrázolja a korszellemet:
látjuk, ahogy egyre képtelenebbek vagyunk valódi kötődésekre, ahogy megadjuk
magunkat a felszínnek, ahogy őrizzük kis magánvilágunkat, csak nehogy be
kelljen engedni valakit, aki nyomot hagyna rajta, mert akkor oda fennen
hirdetett önállóságunk.
„-
Tudod mi a bajom a bársonnyal? – Nem tudom, hogy sikerül-e, de megpróbálok neki
elmondani valamit. – Az, hogy ha hozzáérsz, akkor nyoma marad. Akármit csinálsz
benne, marad rajta egy sáv, ami arra emlékeztet, hogy ott ki ért hozzád, vagy
te mihez értél hozzá. Tényleg, még leülni sem tudsz normálisan. Nézd meg, ha
most elveszed a kezed, akkor ott marad minden ujjadnak a nyoma.
- És
ez baj?
-
Nem tudom. Mármint nem zavar, csak van bennem egy hang, ami azt mondja, hogy
azonnal simítsam el, tüntessem el, nehogy más is meglássa.”
Vajon az önállóság is illúzió? S ha igen,
meddig tart az önállóság és meddig az illúzió? Szerzője szerint a főhős önálló
nő, aki rossz döntéseket hoz – miközben az elbeszélő mindkét kapcsolatában a
teljes önfeladásig jut el, hagyja, sőt, bátorítja, hogy úgy bánjanak vele, mint
egy bábuval, hogy megszabják, mit vegyen fel, mit egyen, mit igyon, mikor hogyan
viselkedjen. Az önfeladás és az alárendelődés is lehet önálló döntés – ám mindig
ott a kérdés: miért? Mit kompenzál, mit nyom el magában ezzel? Miért, hogy
amikor ténylegesen magára marad, nem tud mást kezdeni a rászakadt szabadsággal,
mint hogy sebzi magát, újra meg újra? Mintha függő lenne – a sebzettség
állapotától függene. S ha függő, akkor beszélhetünk önállóságról? A függés is
egy döntés?
Sok a kérdés és sok az ismeretlen. Kíváncsivá
tesz, olvasnám még, érdekelne az elbeszélő múltja, érdekelne, ki a feleség
valójában, érdekelne honnan az önsorsrontásra való hajlam – ugyanakkor a szöveg
elidegenít, ezt a fragmentált, hisztérikus, nagyképű elbeszélést nem akarom
tovább olvasni. Nekem ilyen a Mucha Dorka próza, s e tekintetben tökéletes
illusztrációja az ábrázolni kívánt generációnak: bármennyire érdekelne az
ember, a történet, a trauma, a gondolatok a szájalás mögött; a stílus, a
világhoz való hozzáállás oly mértékben taszít, hogy inkább hagyom a fenébe az
egészet. Fel kéne oldanunk ezt az ellentmondást és nem csak (a legkevésbé sem)
e kisregény tekintetében.
Kiadó: 21. Század
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése