Megint sikerült felhőtlenül
szórakoznunk egy magyar filmen - és ez önmagában nem kevés. Ma reggel is
fel-felkuncogtam, ahogy eszembe jutottak a jelenetei. A korai Kádár-kor
megidézett rekamiéján egy bájosan kiszámítható, de szellemes vámpírmese
harapdálja benne a mai filmnyelvet. Megint réteges pite, kevésbé őrült és
elemelt, mint Liza, a rókatündér volt, de erősen ugyanaz az odatettség.
Képzeljük el. A korai Kádár-kor valószínűtlenebbre hangolt (miliőben még
korábbra csúsztatott) paródiájába hazajön a nyugatra szakadt hazánk fia, aki
látványosan nem hajlandó öregedni. Persze, hogy az elvtársaknak fáj a foga a
titkára, Leonyid Iljics Brezsnyev elvtárssal az élen - mennyire jól jönne egy
kis valódi halhatatlanság, hiszen ha Lenin élt, él, és élni fog, akkor nehogy
már a pártfőtitkárnak meg kelljen halnia. Úgyhogy a magyar titkosszolgálat
megkapja a feladatot: szervezze be a célszemélyt és szedje ki belőle a titkát.
Akár el is mesélhetném - nem a
sztori benne a lényeg, és nem is az adja benne az élvezet forrását. Én éltem
annak a rendszernek a fonnyadó, túlérett almára hasonlító végében, ahol egyre
kevesebben hittek benne, de a szent rutin úgy görgette tovább a gépezetet,
mintha tényleg soha nem lenne vége. Könnyű volt azonosulási pontokat találni a
paródiájában, mert a tárgyvilág, a környezet rajza a maga teljes
valószínűtlenségében megidézte. Az idióta mozgalmi gesztusoktól a beszédek
fordulataiig, a ruházattól, hajviselettől az utolsó talpas hamutartóig minden a
helyén volt benne, Bodzsár Márk és filmes csapata olyan ízzel álmodta ennek a kornak a
legvadabb túlzásait egybe, hogy önmagában ez a keret megnézni való. Hogy aztán
ebben a keretben lubickoljanak a színészek. Felsorolhatnám az összes
mellékszereplőt, színészt és vendéget - nagyon adták, mondjuk belekameózott a
mai krém, ahol csak lehetett. Akiket mindenképp ki kell emelni, Szücs Nelli és
Znamenák István a Cserkó házaspár szerepében, az ablakkeretre szerelt tükörrel
és leskelődéssel (meg amit ez házmesterileg jelent), az egész nyomorult
trikós-otthonkás, statikus kádári kisemberséggel, ami valójában egyfolytában így
nézte és élte a rendszert, a zsigereiben értve, otthonzugokból, a mákdaráló
mellől.
Nagyon kitalált volt a
szereposztás! Nagy Ervin folyamatosan a határán táncolt, hogy túltolja, de soha
nem lépte át ezt a határt - most először az izmos szépfiú paródiájának a
szerepében... Nyilvánvalóan komoly kvalitás, évek óta csodálom, most nagyon
szerettem, ahogy Kun Lacija összes szánalomra méltó gesztusát képes volt úgy
kinevettetni velünk, hogy meg is sajnáltuk közben - és a végén a vámpírvadásza
aztán feltette az i-re a pontot. Mert a foghagymagránát-hajigálásban tényleg
benne volt nemcsak az amerikai hunterek paródiája, de az orosz háborús filmek
hőseié is. A filmet mégis Walters Lili és Nagy Ervin párosa viszi a hátán -
lélegző kémia érzik köztük, és képesek voltak mind a ketten a legfinomabb
szemrezdülésekkel is játszani egy amúgy féktelen, széles gesztusokkal operáló
fekete komédiában.
Szóval ezt tényleg így kell, és
egyáltalán nem baj, hogy nem érdemes túlságosan sokkal többet belelátni. Ennek
a filmnek nincs szégyellni való, olcsó és ócska momentuma, pedig gyakorlatilag
a természetfelettivel játszadozik, számottevő CGI nélkül, ami most az ilyen
alkotások elengedhetetlen eleme. Nem volt olcsó és ócska látvány benne, csak
kíméletlenül jellemző. Vágyképek mentén... Ugyan ki ne akart volna közülünk
berongyolni egy musztánggal a vállalati buliba, és némi fajsúlyos Woodstockkal
elfojtani a mulatóst? Ki ne akart volna belógni éjjel a Szecskába? Ki ne
szerette volna egy lerohadt, értelmét veszett felirat kézügybe eső betűjével
pofán baszni a párt(fő)titkárt... Ez a filmkeret itt a kádári nosztalgia
véraláfutásos másik arca. A mese, amit beleálmodtak, pont elég. Timinek nem
kellett volna az epilógus - nekem elfért, sokat nem tett hozzá, de nem vett el
az érzésből: megint láttam egy jó magyar filmet. Nézzétek meg, megéri az árát.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése