Mason 6 éves, mindjárt Houstonba
költözik a nagymamájához - anyjával, aki egyedül neveli és nővérével, aki blöe.
Az apja mindjárt hazajön Alaszkából, lehet, hogy dalszövegeket ír, lehet, hogy
dolgozott halászhajón, de nem látott jegesmedvét, ami gáz. Mason 8 éves, ki nem
állhatja anyja új pasiját – persze az is nyíltan utálja őt. Ahogy az alkoholt –
bár Masont biztosan nem szereti annyira titokban. Mason az iskolában, otthon, a
barátaival, mostohatestvérével, a nővérével, aki egészen jó fej (a közös
ellenség... ugye). Mason 12 éves, az apjával egyre jobb a viszonya, az anyjával
egyre kevésbe, bár az anyja új pasija veterán létére legalább nem egy agresszív
barom. Mason szerelmes, bár nem abba, akivel lóg – és nem tudja, hogy abba,
akivel lóg. Bekamuzza magának a tapasztalatot, de mit tehetne mást: ezt várják
tőle. Mason 14 éves, érdekli a fotózás, a lányok, a sötétkamra, a lányok, a
lányok (leginkább Sheena). A foci nem érdekli. Nem arra néz a kamerával. Mason
18 éves, az apjával egészen haverok, a nővére főiskolába jár, Mason is oda
készül. Nyaranta mosogat – lehetne rosszabb. Vagy jobb. Hiszen szeret és
szeretik, aztán szeret és elhagyják. A pillanatban, amikor elidőzik rajta a
kamera.
Richard Linklater teljesen
normális dolgot művelt a filmjével. 12 nyáron át kivárta az idejét. Nem
gondoltam volna, de tényleg hallatlan hitelt ad a valóban láthatóan eltelt idő,
amikor a színész önmagát adja, nem pedig eljátssza az idősebb önmagát. Persze,
ki tudja – lehet, ez a nehezebb: hosszú szünetek után visszahelyezkedni a
szerepbe, vagy ilyen hosszú időn át tétlenül is éltetni a figurát. Nem tudom,
nem vagyok színész… ami látható, és nem kérdés: megoldják. A sztárok is, a
gyerekek is – nem tudom, kinek volt a könnyebb. Linklater teljesen normális
filmet forgatott a teljesen (annyi, amennyi) normális életekről. Engem ezzel
vett le a lábamról: hogy egy pillanatra sem csöpögteti a hírértékűt a szereplői
életébe. Ez sok apró, egymás mellé helyezkedő hétköznapi élet, a felnövekvő
Masonnal a fókuszban olyan mértékig hiteles, hogy szinte nem is értem, mit
keresek a fotelben, amikor vége – egy történetben ültem eddig, és nagyon
sajnálom, hogy nem ülhetek benne tovább.
Nagyon komoly mélységű bátorság
kell az ilyen mélységű klisékerüléshez. Ezek valóban a mi drámáink, szétesett
családok korában növekvő nemzedékeké. Amikor nem dönthető el, ki mennyire
hibás, hogy így cseperedik az ember, szinte dudvamód; pedig figyelni próbáló
anya és voltaképp jófej apa különélésében, mostohák jobb-rosszabb figyelmében
él. Mégis: ezt a magára hagyottságot volt a legnehezebb látnom, mert hangsúlyok
eltolódásaival ezt egykori nyakbankulcsos panelgyerekként én is, saját
tapasztalatokból ismerem. A dudvamódra növést a társadalomban, amely valójában
minden hamis szólama, álságos figyelme ellenére magára hagy. A néhány
önmegnyugtató kérdéssel útra bocsátó felnőttet, aki pontosan tudja, az idő
hiányában milyen szülő, milyen tanár, milyen felnőtt – s hogy mennyire nem a
szándékain múlik, ilyen felnőtt lesz majd a gyerek. Aki ebben a rászakadt,
korántsem korláttalan szabadságban teljesen értelemszerűen követi az ellesett
példát – a felnőttét, aki nem figyel.
Két felidézett pillanattal
szeretném megmutatni, miben rejlik a teljesen szenzáció-mentes filmnyelv
zsenialitása. Mason a sötétkamrában, a vörös fényben, az előhívásban… bejön a
tanára, és egy teljesen elfogadható monológot nyom le a társadalom
feladatrendszerébe, jutalmazó mechanizmusaiba való beilleszkedés
szükségességéről; egyszerűen megmutatja a járható utat, a kitaposott ösvényt.
Abban a minden szót átfényező vörösben… Ahol Mason közönye és aprócska
lázadása, a művészkedés, az „előhívás” egyszerre az adható egyetlen reakció –
ahogy nem ugrik a szóra, ahogy nem köszöni meg a feladatot, amit kap, a
lehetőséget; hiszen neki nem az. A társadalom lehetősége… a választás
lehetősége… abban a minden szót átfényező vörösben.
Tegyük mellé a záró képsor
alkonyatát. A felismerést a természetes vörösbe hajló arcokon: csak arra van
lehetőségünk, hogy megéljük a következő pillanatot. Amely megajándékoz
egymással. Azzal, akit melléd sodort. Van választásod, ahogy neki is. Lehet,
lesz majd egy fiad, ahogy lehet neki is. Akár tőled is lehet, csak ragadd meg.
A tekintetét, a pillanatot. Lehet, együtt nevelitek, lehet, hogy a felelősség
elől te is Alaszkába szöksz, mint az apád. A világ ott terül előtted. Ezt
tanulja felnövekedtében Mason. Hogy ezek a valódi választásaink. Nem stratégiák
kellenek, hanem a jelenlét.
És ezt tanítaná. Azzal is, hogy
miközben nézed ezt az annyiféleképpen ismerős történetet, pont az érintkező
felületek sokaságában te is jelen lehetsz benne. A filmben és általa jobban az
életedben. Nagy ajándék ez a film, mert tényleg rólunk szól. Rólunk és nekünk.
IGEN!
VálaszTörlés:)) Majd ha lesz mód, végre megnézem a nap járását Linklater-módra... szégyen, nem szégyen, kimaradtak. Eddig is eszembe jutott olykor, hogy meg kellene nézni - most már kénytelen leszek, mert ezt a szelíden kíméletlen kamerát még látni szeretném.
VálaszTörlésLesz mód, nemsokára itthon lesz mind a három :)
VálaszTörlés