A
nagy összefüggések feltárása utáni intermezzók, lélegzetvételek,
beiktatott betétmesék, elkalandozások végigkísérik a Sandman-t –
ráadásul nem minden funkció nélkül: a következő, füzeteken áthúzódó,
gazdag cselekményű füzéreknek minden alkalommal e kitérők alkalmával
ágyaz meg az író. Ahogyan Neil Gaiman fogalmaz a gyűjtemény harmadik
kötetébe szerkesztett képregény szkriptben: Most négy-öt különálló,
novellaszerű történeten dolgozunk… egyrészt, mert folyamatosan jöttek az
újabb, meg újabb ötletek, amiket sehogy sem tudtam beleszőni a
történetbe; másrészt szerettem volna megcsinálni néhány különálló
sztorit, ami belefér huszonnégy oldalba. A Sandman, az álmok fejedelme - Álomország kötetbe végül négy ilyen novellisztikus történet került.
Nagyon
szívesen olvasnék többet Gaiman viszonyáról a rajzolókkal – érdekelne,
végül is miért alakult úgy, hogy - e kötetben is, de a későbbi
kötetekben főleg - a grafikusok szinte füzetenként adják egymásnak a
rajzceruza stafétabotját. Akár koncepció is húzódhatott e mögött, hiszen
az Álomúr – néhány állandó ismertetőjegyét leszámítva – úgymond
mindenkinek más álom-köntöst ölt fel, más arcot viselve mindenki
álmaiban – nos, a rajzolók e sajátos szabadság mentén értelmezve újra a
címszereplő figuráját, számos emlékezetes Morpheust alkottak nekünk.
Persze gyakorlati oka is lehetett a folyamatos cseréknek, hiszen a
sorozat nagyjából ezen időszakában vált a kultikus státusz mellett
sikeressé is – nem tartom lehetetlennek, hogy a DC sztár-rajzolóitól
egészen a holdudvarig egyszerre csak jóval többen szerettek volna részt
venni a projektben - döngték körül, mint húst a legyek – a sztároknak
egyre inkább megtisztelő felkérés, az aspiránsoknak pedig kiugrási
kísérlet lehetett a sorozat.
Mert ha átlapozzuk a kötetbe szerkesztett képregény-forgatókönyvet, a Kalliopé
„vázát”, és vesszük a fáradságot, hogy kockáról kockára kövessük akár
egyetlen oldal képbe kerülését, akkor látnunk kell, hogy Gaiman
meglehetős szabadságot adott a rajzolóinak (többet, mint mondjuk Alan
Moore); a részletes iránymutatásoktól nem egyszer tér el a rajzoló és
általában jól teszi, hogy eltér – ezzel erősebb vizuális élményeket
teremtve. Volt értelme e gyűjteményes kiadásba beszerkeszteni ezt az érdekességet még ha valójában a kényszer okán került be; hogy a
következő kötet, a Párák évszaka összefüggő meséjét ne
törje meg a gyűjteménybe rendezés. A forgatókönyv olyasmit sugall, hogy
nem az író összeférhetetlensége miatt maradt a borítókat alkotó Dave
McKean – és a beíró Todd Klein - a sorozattal a legtovább. S valóban
betekintést enged a füzetek létrejöttének folyamatába: hogyan vált képpé
Álomúr az írói vízióból. Mondom ezt annak ellenére, hogy valójában nem
vagyok oda Kelley Jones Sandman-figurájáért a Kalliopé-ban.
Bár a rajzoló nem egy sajátos paneljét ennek ellenére szeretem; és szeretem szintén tőle az Ezer macska álma
összes kockáját. A Kelley Jones és Malcolm Jones III alkotta páros e
mesében alkot igazán emlékezeteset, minden beállításuk a „macskasághoz”
való ragaszkodás, a felvett nézőpont tartásának iskolapéldája. Azt
számos történetéből tudhatjuk, hogy az író nagy macskabarát – a történet
tehát szintén ihletett. Ha csak e kötetet nézem, akkor vita nélkül ez a
történet a kedvencem; a Szentivánéji álom minden gyönyörűen egymásra pakolt rétege és rajzi leleménye ellenére csak a második a macskák után – bár tény, a Babaház-kötet betéttörténete, az Egyszer fenn, egyszer lenn
mellé rakva, együtt látva e két, a sorozat egészétől jellegében
alaposan különböző történetet, azért másképp értékelnék. Példaszerű, e
történetek által hogyan kapja meg Morpheus azt a távlatot, azt a tág
történelmi levegőt, ami által mintegy hitelt nyer a „végtelensége”. Nem
beszélve arról, milyen hallatlan finomságú rajzokkal építette körül e
mesét Charles Vess… Az Álarc meglehetősen egyszerű
történetének – ahol Álom helyett Halál hugi képviseli a végtelenséget –
megszületését és kötetbe kerülését értem, de a korábbiak fényében ez a
történet óhatatlanul halovány – olyan jó középszer; és sajnos nem sokat
emel rajta az epizód rajzolója, Colleen Doran konzervatív képregényes
stílusa sem.
Mégis, az Álomország négy
epizódja minden közjáték-jellege ellenére hozzátesz a nagy egészhez. A
továbbiakban kicsit részletesebben is beszélnék róluk, ide csak az
kövessen, akit nem zavar, ha mesélem a történetet is.
Mert
igen nehéz lenne egyébként arról a hallatlanul fontos írói gesztusról
beszélni, amely Gaiman talán legfőbb trükkje a figyelmünk elrablására, s
annak a homályos érzetnek az olvasóba applikálására, hogy zsáneren
messze túlmutatót – egyszerűen szólva „valami fontosat” – olvas. Gaiman
isteni-félisteni teremtményei minden esetben komplex módon ágyazódnak a
legfontosabb emberi motivációk hálójába; az író mégis általunk jobbára
elfeledett minták mentén mesél. Mindig szinte a klasszikus epikai minták
nyomán, a mítoszi minták nyomán gyűri az író szerzett tapasztalatait
történetekbe, s e mesélői valőr tágabb horizontot teremt, mintha pusztán
lélektanilag, társadalomrajzban, akár társas voltunk következményeiben
lenne következetes.
Kalliopé
A
megkötözött múzsa felszabadításának története az alkotás története. S
az első dolog, amit a maga mítoszi keretei közt közöl: minden alkotás
gyökereiben erőszak-gesztus. A „rabul ejtett” teremti a lehetőséget,
hogy magunkon túl mutassunk – azaz létrehozzunk valamit, ami addig nem
létezett. Csakhogy minden alkotás az alkotót magát is rabul ejti.
Oneirosz egy kettős rabságot bont fel, s közben az alkotó ember álmainak stációit meséli: alkotói válságról, az ötlet hiányának és
túlcsordulásának állapotáról, a magunkra vett átok természetéről. A
történet maga valójában borzasztóan közhelyes – a mítoszi keretekkel
való játéktól nyeri a hitelesítő távlatot. Kalliopé számára az „Egy aki
három”, a vészbanyák: a Szűz, az Anya s a Banya a három „eredeti” múzsa
képében tűnik fel. Kalliopé számára (s így a mi számunkra is) Aoidé,
Meleté és Mnémé ők, akiktől az ifjabb múzsa ered – Gaiman rámutat egy
mitologémára, és biztos kézzel hozza kapcsolatba egy gyökeresen
másikkal. Így lehet Sandman Oneirosszá, a „képzetek formálójává” s lehet
apja (Apollón helyett) Orpheusznak - mert a mítosz így is mesélhető; valójában nincsen kánonja. Miközben egy ezerszer elmesélt
történetet olvasunk alkotói válságról és alkotás-delíriumról, megint nem
a „mit mesél”, hanem a „hogyan meséli” a lényeges.
Kelley
Jones a közelképekben és a félközelikben a legerősebb - karöltve az
általam többször is agyondicsért Malcolm Jones III szokásosan inpulzív
tushasználatával időnként portrészintű képeket alkotnak. Mindenféle extrém panelkezelés nélkül, voltaképp egyszerű eszközökkel, kívülről mesélnek el egy belső történetet. Ha a két Jones Sandman-je nem is
túl szimpatikus nekem – némileg Joker-szerű karikatúrája az általam
szeretett, kőből faragott karakternek. De macskát például pompásan mutat be a páros, a
Tízezer macska álma
minden
rajza igazi macska-karaktertanulmány – csennek az ábrázolásba
személyiséget, támogatják meg a macskagondolatok szöveg-buborékait könnyed kézzel, s finom iróniával képesek bemutatni az „egér-pozícióba”
szorult emberiséget is. A temetői szeánsz nyitó-totáljától a sötétből
kékellő kifejező szemekig, a hold fényében csillanó fogsorig rajzban
igazi orgia ez a füzet.
Bár
igazán erőssé a gondolatisága teszi. Gaiman ebben a történetben jut el a
saját álom-értelmezésének nyílt vállalásáig: az álom egyedi birodalmai
és a valóság közt csak annyi a különbség, hogy a valóság mindannyiunk
közös delíriuma. Az Álomország maga a valóságunk, amit „ezer ember”
hajlandó közösen álmodni, s itt a szám valódi értéke a „sok”, avagy még
inkább a „pont elég”. Annak idején Rose Walker örvény-voltának elemzése
mentén fejtegettem már a Gaiman-i álomfelfogást, miszerint azért nem
álmodható mindenki számára ugyanaz (azaz lesz a pusztulás záloga), mert
az egyetlen közös álom a valóság. Sandman a valóságunkért nem felel, ő a személyes álmok kiterjedt, sokbirodalmú univerzumának ura – de íme,
látjuk a „macskák Álomurát", aki egy másik dimenzió, másik „személyes álombirodalom”
uraként egy másik közös delíriumra is emlékszik, sőt, elérhetőnek festi
le, ha egyszer „pont elég” macska álmodja ugyanazt. Elgondolkodtató
távlat…
Szentivánéji álom
Akárcsak
Shakespeare vígjátékának távlatba helyezése – miért ne rendelhetne
darabot a Képzetek Formálója a tehetségért cserébe attól, akit
megajándékozott azzal? Miért ne szolgálhatna e megrendelt darab
ajándékul azoknak, akik egykor oly sokkal ajándékozták a Képzetek Formálóját? S miért ne adhatnák elő a színészek mindazt, mit a nagy
tehetségű bárd álmodott tisztelgés gyanánt épp azoknak, akiknek az
ajándék szól? S végül miért ne szólhatna róluk, a megajándékozottakról
az ajándék – az álom azoknak, akikről az álom szól?
Gaiman
következetesen húzza tovább a Shakespeare megkezdte ívet, de arra nem
vállalkoznék, hogy ezt minden elemében feltárjam itt. Az tény, nem
véletlenül kapta a World Fantasy-díjat épp ez a történet. Csak arra a
finom összefüggésre mutatnék rá, amely a kötet legelső történetével
mintegy összefűzi ezt: amíg Erasmus Fry és Richard Madoc elrabolják, foglyul ejtik a
múzsát – azaz a vágyuk hogy íróvá legyenek a „formálható képzet”, az
ötlet meglététől függ, addig Shakespeare tele van ötletekkel, minden
beindítja a fantáziáját, amit csak lát, vagy hall, neki Morpheusszal
azért kell üzletet kötnie, mert (ebben a mitológiában, itt) magának a formálásnak nincs a
birtokában. Az egyiket tilos, a másikat nem. Bár mind a kettőnek megvan
az ára – ahogy Sandman fogalmaz: …annak az ára, hogy megkapd, amit
akarsz, pont az, hogy megkapod, amit akartál. Sokak szerint ez a
történet a sorozat igazi csúcspontja – s ki vagyok én, hogy vitatkozzak
velük…
Álarc
Annak
ellenére, hogy a klasszikus DC szereplő: Urania Blackwell története nem
épp a kedvencem, érteni vélem, miféle logika követelte ezt a
történetet, és miért pont ide. E kötet epizódjai
komplementer-történetek, és akármennyire nem tűnik fel először, Rainie
története is ilyen. A halandók „végtelenné” válásának Hob Gadling, a
halált elutasító cimbora mellett Raine a másik arca: a metamorph, aki
szeretne, de nem tud meghalni. Amíg az Egyszer fenn, egyszer lenn
hőse elutasítja a halált „és a halál elmene tőle”, addig az anyag
különböző állapotaival kényszeresen azonosuló, állapota miatt nyugdíjazott szuperhős hiába "hívá" a halált. Amíg az meg nem sajnálja. S itt megint egy
tüneményes játék: Halál nem viheti el Rainie-t, nincs hatalmában, hiszen
a lány egy másik mitológia istenének hatalmában van, azért nem viheti el, mert kívül esik a hatókörén…
Azért a magam részéről sokkal jobban szeretem a Babaház
többszörösre huzagolt őrületét, vagy a Párák évszaka sötét-beteg
humorát – de erről legközelebb ömlengek majd. Búcsúzóul egy poszter,
amit a San Diego Comics Conra rajzoltak a DC jelenleg is aktív és
egykori rajzolói, főleg a sorozat egykori munkatársai – sajnos nem
mindenki, Malcolm Jones III, nyugodj békében…
Kiadó: Cartaphilus
Fordította: Totth Benedek
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése