„Szépen evezünk a Testamentumok felé. Még nyitva a lehetőség, hogy
sikerüljön az utolsó évadban olyan hullámokra lelni, amelyek visszavisznek
Atwood szellemiségéhez. Ez bőven több, mint amit a harmadik-negyedik évad
legnagyobb részében elmondhattunk.”
Bő két éve ezekkel a szavakkal zártam A
Szolgálólány meséje ötödik évadáról írt posztom, és
annyira jólesne most azt írni, hogy a készítők tudtak élni a lehetőséggel, és
sikerült Atwood szellemiségéhez, csodálatosan eleven meséihez méltón lezárni a
közelmúlt egyik legfontosabb sorozatát – de nem. Túl azon, hogy a hatodik évad
végére ugyan borzasztó kényszeredetten, de megoldották, hogy mindenki ráleljen
a Testamentumok
felé vezető útra, ez a tíz rész van annyira erőltetett és semmitmondó, mint a
sorozat mélypontját jelentő harmadik évad (és a negyedik első fele).
Gondolkodtam is rajta, érdemes-e posztot vesztegetni rá, de ha már ilyen szépen
végigkövettem a sorozat útját, zárjuk le, meg aztán, így legalább kipuffogom
magamból a dühömet. Ami leginkább arra irányul, hogy ennyire nem voltak képesek
felérni napjaink egyik legfontosabb kortárs szerzőjének munkásságához, aki
pedig még nyolcvan felett is csodálatos dolgokat tud kiengedni a kezei közül –
ahogy azt az egyébként teljesen véletlenül az évad nézésével párhuzamosan
olvasott legújabb novelláskötete is bizonyítja. Komolyan, egész Hollywood
elbújhat egy bohém, madárbolond idős hölgy mellett.
Ott hagytuk abba két éve, hogy June és
Serena valószerűtlen párosa vállvetve száguld egy ki tudja hova tartó vonaton
két pelenkás kisdeddel – előbbi a gileádi menekülteket üldöző kanadaiak és a
gileádi merénylők elől fut, utóbbi a múltja elől. Nyilván utálják egymást és
nyilván okkal, de véd- és dacszövetségük együtt tartja őket. Aztán persze jön a
dráma, Serenát felismerik, a menekült nők meg akarják lincselni, ennek se lesz
jó vége… Újrajátsszuk a negyedik évadban June által játszottakat, csak épp
Serenával: sehol se tud elbújni, mindenhol rátalálnak, mindenhol meg akarják
bosszulni rajta a múltját. A sorozat leggyűlöletesebb karaktere, de amikor pár
hónapos kisbabájával menekül az ismeretlenbe, akkor nem nehéz megsajnálni és
drukkolni neki.
Ügyesen manipulálnak a készítők – tulajdonképpen az évad legjobb részei közé tartozik, hogy végig lebegtetik, vajon Serena megváltozott-e, valóban megbánta-e bűneit vagy sem. Mert nyilván - ha már hat évada a két nő dinamikája élteti a sorozatot - nem hagyják őt parlagon heverni egy menekülttáborban. Gileád megtalálja, Lawrence parancsnok visszacsábítja, hogy legyen a „nyitás” arca, legyen ő, aki az „új Gileád” hírét viszi a nagyvilágba. Ő pedig visszamegy, nyilván visszamegy – hatalomért, pénzért, kényelemért. Aztán hogy-hogynem, beleszeret egy még nagyobb hatalmú parancsnok, aki mellett újra ő lehetne egész Gileád királynője, a legfontosabb és legcsodáltabb feleség. Részről részre alakul, hogy elhisszük-e, Serena már nem ugyanaz, mint hat évaddal ezelőtt – én megmondom őszintén, egészen az utolsó előtti részig nem hittem. Amikor June az esküvőre tervezett terrorakció kapcsán azt mondta: Serena hiúsága egy nemzetet már romba döntött, most romba dönt még egyet, csak helyeselni tudtam. Mert ez a nő maga az ördög. Aztán megtette, amit nem hittünk volna – nem volt hajlandó még egyszer szolgálólányt fogadni a házába, inkább hátat fordított újdonsült férjnek, társadalmi státusznak, vagyonnak, minthogy újra részt vegyen egy másik nő módszeres megerőszakolásában. Ez volt a fordulópont, a végső tette Gileád ellen csak hab a tortán – az egyetlen szépen végigvitt jellemfejlődés a sorozatban, aminek végén, ha megbocsátani nem is tudunk neki, legalább szorítunk, hogy találjon valahol békét a kisfiával.
Kár, hogy annak, akinek valójában sokkal fontosabb lett volna jól felépíteni a pálfordulását, nem sikerült. Hisz itt minden a Testamentumok felé vezet, annak a könyvnek az abszolút főszereplője, a bábjátékos, aki Gileád belső ellenállását irányítja a színfalak mögött, pedig nem más, mint Lydia néni. A kegyetlen kiképző, Gileád női társadalmának abszolút irányítója, akitől még a parancsnokok is rettegtek, aki nem csak nőtársait szolgálta fel tálcán az arra éheseknek, de bármikor bitóra juttathatta a legfontosabbakat is. Hogy belőle hogyan lesz a rendszer legveszélyesebb ellensége – ha valamit, ezt kihívás lett volna jól megírni. Megérdemelte volna. Atwood a Testamentumokban bőven hagyott is hozzá kapaszkodót… Ehhez képest a legostobább és legelkapkodottabb szál lett. Lydia az egyik pillanatban még kivégzéssel fenyegeti a lázadó szolgálólány-növendékeket, másik pillanatban meg elengedi őket, mert June a lelkére beszélt – és hopp, hirtelen felismeri, hogy ezek a mocskos férfiak végig csak kihasználták az ő nagy becsben tartott lányait (hát, jó reggelt…) és önként megy a bitóra a szolgálólányokkal. WTF?
És akkor persze June… Aki ismét csak
visszaszédeleg Gileádba, noha egy óriási neonfelirat villoghatna folyamatosan a
képernyőn, hogy BÁRMIT CSINÁLHATSZ, CSAK NE MENJ VISSZA GILEÁDBA. Mindig
visszamegy. Ott persze jönnek a szokásosak: lázadást szít, gyilkol, lelkesítő
beszédet tart, lebukik, megmentik, elárulják, megint bemegy, megint lebukik,
felkötik, sós kútba vetik, élve eltemetik… Már három évaddal ezelőtt is azt
írtam, hogy uncsi is, hihetetlen is és a gileádi törvények logikájából
kiindulva hiteltelen is, hogy ez a nő ennyi minden túléljen – hát ez azóta csak
rosszabb lett. Felküldhették volna arra a repülőre a bombával őt – tuti még a
robbanást is túlélné.
Na de túl azon, hogy van három erős nőalakunk, akiknek a sztoriját vagy le kellett zárni, vagy irányba állítani a Testamentumok felé, miről is szólt ez az évad? Hátööö…
Jó, ennyire ne legyünk gonoszak. A lázadók
lázadnak, vannak egész komoly terveik, June eddig elég bénának ábrázolt férje
végre megtalálja a helyét és a szerepét a lázadók közt és rájön, hogy a
legnagyobb szabadságharcos támogató férje helyett menőbb dolog a lázadás egyik
vezéralakjának lenni; előkerül June anyja, ami jó, mert valakire rá lehet
hagyni a kis Nichole-t, amíg a szülők szabadságharcolnak; Nick pedig újabb sok
résznyi szenvedés után végre dönt hogy June-hoz vagy a feleségéhez és Gileádhoz
legyen hű – hát, nyilván rosszul. Az utolsó két részben kapunk egy jóféle
forradalmat, Bostont visszahódítja az USA, Gileádra elég komoly csapást mérnek,
de a háborút még nem nyerik meg – ahhoz még nagyon-nagyon sok munka kell. Ha még
nem írtam volna le elégszer: nyitva kell hagyni az utat a Testamentumok sorozatváltozatának…
Ami a legfájdalmasabb, hogy ebben a sztoriban még most is annyi minden van, amit el lehetett volna mesélni, de nem tették. És annyi emberi dilemma van, amit fel lehetett volna tárni, de nem tették. Atwood hősei rendre ugyanazzal a dilemmával szembesülnek: ki vagyok én? Mi a dolgom az életben? Mi az én történetem? Hol vagyok én a nagy egészben és hogy kötődöm a többiekhez? Az identitáskeresés, a saját hang keresése és a felvett szerepek és ránk kényszerített formaruhák alatti személyiség léte (vagy nemléte) az eredeti regény (és a folytatás) központi kérdése is. Itt, a forrásponton, amikor June-nak döntenie kell, hogy megelégszik-e a visszanyert szabadsággal vagy tovább harcol a rezsim ellen, annyi lehetőség lett volna ezt megmutatni. De pont ebből nem kapunk semmit. June az ideje nagy részében csak bambán bámul a kamerába vagy lassított felvételen vonul, miközben körülötte minden lángra kap. Pedig Elisabeth Moss jó színész, de vagy már ő is belefáradt a szerepbe, vagy ennyire szar forgatókönyvet kényszerítettek rá; de az évad fele táján már úgy voltam vele, ha még többet kell néznem L…A…S…S…Í…T…O…T…T… felvételen June könnyes arcát, sikítani fogok. Sajnos a kérdésemre, hogy sikerül-e az utolsó évadban olyan hullámokra lelni, amelyek visszavisznek Atwood szellemiségéhez a válasz egyértelmű nem. Sikerült megtalálni azokat a hullámokat, amelyek a lehető legtávolabb visznek Atwood szellemiségétől. Végülis, ez is egyfajta teljesítmény.
Ügyesen manipulálnak a készítők – tulajdonképpen az évad legjobb részei közé tartozik, hogy végig lebegtetik, vajon Serena megváltozott-e, valóban megbánta-e bűneit vagy sem. Mert nyilván - ha már hat évada a két nő dinamikája élteti a sorozatot - nem hagyják őt parlagon heverni egy menekülttáborban. Gileád megtalálja, Lawrence parancsnok visszacsábítja, hogy legyen a „nyitás” arca, legyen ő, aki az „új Gileád” hírét viszi a nagyvilágba. Ő pedig visszamegy, nyilván visszamegy – hatalomért, pénzért, kényelemért. Aztán hogy-hogynem, beleszeret egy még nagyobb hatalmú parancsnok, aki mellett újra ő lehetne egész Gileád királynője, a legfontosabb és legcsodáltabb feleség. Részről részre alakul, hogy elhisszük-e, Serena már nem ugyanaz, mint hat évaddal ezelőtt – én megmondom őszintén, egészen az utolsó előtti részig nem hittem. Amikor June az esküvőre tervezett terrorakció kapcsán azt mondta: Serena hiúsága egy nemzetet már romba döntött, most romba dönt még egyet, csak helyeselni tudtam. Mert ez a nő maga az ördög. Aztán megtette, amit nem hittünk volna – nem volt hajlandó még egyszer szolgálólányt fogadni a házába, inkább hátat fordított újdonsült férjnek, társadalmi státusznak, vagyonnak, minthogy újra részt vegyen egy másik nő módszeres megerőszakolásában. Ez volt a fordulópont, a végső tette Gileád ellen csak hab a tortán – az egyetlen szépen végigvitt jellemfejlődés a sorozatban, aminek végén, ha megbocsátani nem is tudunk neki, legalább szorítunk, hogy találjon valahol békét a kisfiával.
A legnagyobb színészi teljesítményt amúgy kétségkívül a Lydia nénit játszó Anne Dowd nyújtja |
Kár, hogy annak, akinek valójában sokkal fontosabb lett volna jól felépíteni a pálfordulását, nem sikerült. Hisz itt minden a Testamentumok felé vezet, annak a könyvnek az abszolút főszereplője, a bábjátékos, aki Gileád belső ellenállását irányítja a színfalak mögött, pedig nem más, mint Lydia néni. A kegyetlen kiképző, Gileád női társadalmának abszolút irányítója, akitől még a parancsnokok is rettegtek, aki nem csak nőtársait szolgálta fel tálcán az arra éheseknek, de bármikor bitóra juttathatta a legfontosabbakat is. Hogy belőle hogyan lesz a rendszer legveszélyesebb ellensége – ha valamit, ezt kihívás lett volna jól megírni. Megérdemelte volna. Atwood a Testamentumokban bőven hagyott is hozzá kapaszkodót… Ehhez képest a legostobább és legelkapkodottabb szál lett. Lydia az egyik pillanatban még kivégzéssel fenyegeti a lázadó szolgálólány-növendékeket, másik pillanatban meg elengedi őket, mert June a lelkére beszélt – és hopp, hirtelen felismeri, hogy ezek a mocskos férfiak végig csak kihasználták az ő nagy becsben tartott lányait (hát, jó reggelt…) és önként megy a bitóra a szolgálólányokkal. WTF?
Na de túl azon, hogy van három erős nőalakunk, akiknek a sztoriját vagy le kellett zárni, vagy irányba állítani a Testamentumok felé, miről is szólt ez az évad? Hátööö…
Ami a legfájdalmasabb, hogy ebben a sztoriban még most is annyi minden van, amit el lehetett volna mesélni, de nem tették. És annyi emberi dilemma van, amit fel lehetett volna tárni, de nem tették. Atwood hősei rendre ugyanazzal a dilemmával szembesülnek: ki vagyok én? Mi a dolgom az életben? Mi az én történetem? Hol vagyok én a nagy egészben és hogy kötődöm a többiekhez? Az identitáskeresés, a saját hang keresése és a felvett szerepek és ránk kényszerített formaruhák alatti személyiség léte (vagy nemléte) az eredeti regény (és a folytatás) központi kérdése is. Itt, a forrásponton, amikor June-nak döntenie kell, hogy megelégszik-e a visszanyert szabadsággal vagy tovább harcol a rezsim ellen, annyi lehetőség lett volna ezt megmutatni. De pont ebből nem kapunk semmit. June az ideje nagy részében csak bambán bámul a kamerába vagy lassított felvételen vonul, miközben körülötte minden lángra kap. Pedig Elisabeth Moss jó színész, de vagy már ő is belefáradt a szerepbe, vagy ennyire szar forgatókönyvet kényszerítettek rá; de az évad fele táján már úgy voltam vele, ha még többet kell néznem L…A…S…S…Í…T…O…T…T… felvételen June könnyes arcát, sikítani fogok. Sajnos a kérdésemre, hogy sikerül-e az utolsó évadban olyan hullámokra lelni, amelyek visszavisznek Atwood szellemiségéhez a válasz egyértelmű nem. Sikerült megtalálni azokat a hullámokat, amelyek a lehető legtávolabb visznek Atwood szellemiségétől. Végülis, ez is egyfajta teljesítmény.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése