Ezt az élményt is jóval korábban
megkaphattam volna, ha akarom, de talán tényleg most jött el az ideje. Rajongok
ezért a rockoperáért – de talán épp a rajongás akadályozta, hogy eddig helyet
foglaljak a színház zsúfolt-kényelmetlen, de tényleg érintődés-közeli
nézőterén. Az ifjúkorom egyik kifordító élménye volt a film. Teljesen
fogalmatlanul ültem be rá, hogy aztán évekig vadásszam a mozikat, ahol épp
játsszák; a ma szinte nonszenszérzetű házi képrögzítés nélküli korban így élve
az újrázás lehetőségével. Norman Jewison adaptációját Ted Neeley-vel, Carl
Andersonnal, és a többi, legendás szereplővel bőven tucatszor láttam csak a
középiskolás, budapesti évek alatt – rituálévá lett, hogy nézzem. Egy ennyire
erős élmény nehezen tűri a másféle szembesítést.
Kár volt várni vele. A Madách
előadása ebben a sokadik szereposztásban is világszínvonalú. Nemcsak az
énekhangok, az előadásmód, a koreográfia; a minimalista díszlet és azt
távlattá, helyszínné nyitó fényfestés együttműködése is, mind csak megágyaz annak
az energiának, ami árad a színpadról. Ezen a színen ez a játék helyén van.
Megdöbbentő volt látni, hogy nálam jóval idősebbek és kamaszok ugyanolyan
rajongással csüngtek az egészen, s hogy nekem is csak a nézőtéri apró
kényelmetlenségek segítettek, hogy ezt észrevegyem – maga a játék nem ejtett
magától el, nem távolított sem disszonáns hang, se varázst törő egyéb elem.
Tényleg, láthattam volna Sasvári
Sándorral Jézus szerepében. Most Pilátusként volt a színpadon, ez, úgy látszik,
énekesek egyetemes sorsa – szépen öregszik, méltón, az egyik szerepből a
másikba. Bármit gondoljak is egyébként hova és kinek tartozásairól, ezt az
estét csak megköszönni tudom. Láthattam volna Feke Pállal a címszerepben.
Láthattam volna annyi eltalált Júdást, Mária Magdolnát – bárkit ebben a
játékban. De tudjátok mit? A címszereplő Szaszák Zsolt mindent megtett érte,
hogy kíváncsi legyek rá eztán bármiben! Szemenyei János Júdása szó szerint
telitalálat – megint nem a játékot láttam, hanem az embert, aki szuverénnek
hitt döntésében eszköz, és ebbe belehal. És Kerényi Miklós Máté Heródese, a
beköszönő Jesszus! felkiáltástól
kezdve... Írnám, hogy voltak ebben a feldolgozásban gyémánt pillanatok, de
igazságtalan volnék a többiekkel. Az összes többi szereplővel.
Hazafelé a buszon nézegettük, hogy
a pár előadásra, ami ebben az évadban lesz még, vehetnénk-e jegyet. Végül az
akkor éppen elérhető összesen fél tucat helyet elengedtük, nem volt egymás
mellé már, nem tudtuk volna fogni közben egymás kezét. Hogy így csaljunk, hogy
ne maradjunk teljesen egyedül a szívet maró élménnyel, ahogy anno a moziban én
annyiszor. Az akkor több elfojtott levegőt bíró kamasz is megköszönné ezt. Nem
tudta még, hogy így is lehet. A felvételt, itt, a végén neki, meg a tegnap esti
előadás összes részvevőjének ajánlom köszönettel. Ted Neeley énekel rajta,
2021-ben vették fel. Ehhez voltatok méltók, srácok, lányok. Talán jövőre,
húsvét táján megint előveszik ezt a gyönyörű, komoly játékot a Madáchban.
Remélem, látni fogjuk.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése