„Egan
szereplői a boldogságot keresik, és nem találják meg – aztán már csak azt
keresik, hol vesztették el a boldogság lehetőségét is, ahelyett, hogy megélnék, ami van, vagy megtanulnák
újraértelmezni a boldogságról alkotott fogalmukat. Mindegy, hogy a connecticuti
előkelő társaság teniszpartiján vagyunk, vagy Los Angeles felhőkarcolói közt,
vagy egy afrikai szafarin – mindenki valahol máshol lenne, valaki mással,
valami mást csinálva, mégis: teljesen tudatosan és legtöbbször a
következményeket előre látva hoznak meg rossz, rosszabb és még rosszabb
döntéseket. Hogy aztán minduntalan keressék félbehajtogatott vágyaikat.”
2013-ban írtam a fenti sorokat Jennifer Egan első magyarul megjelent
regénye, Az elszúrt idő nyomában kapcsán – amely könyv nagy eséllyel
pályázhatna az elmúlt tíz év során legtöbbször újraolvasott kötet címre
(természetesen Cormoran Strike kalandjai mellett), ha nem lennék lusta
utánaszámolni. Sajnos a hazai Egan-kiadás még mindig hagy némi kívánnivalót
maga után, az eltelt bő évtizedben egy klasszikusabb vonalú regénye, a Manhattan Beach jelent meg nálunk, és
tavaly év végén kb nulla reklámozással, fű alatt becsusszant a könyvesboltok
polcaira Az elszúrt idő nyomában
kvázi-folytatása, A mézeskalács ház. Ami,
elődjéhez hasonlóan novellafüzér, nagyrészt ugyanannak a szereplői körnek az
életéből kiragadott részletekkel, várható és váratlan összefonódásokkal,
várható és váratlan sorsfordulatokkal, visszacsatolásokkal, átértelmezésekkel.
Ám míg az első kötet a zeneipar, a művészet és annak a befogadóra tett hatása,
a művészi értelmezés és áttételesen annak boldogságkeresésünkben játszott
szerepe körül forgott; a folytatás a közösséginek
indult, ma már algoritmusok által vezérelt manipulatív háló és az abból (is)
táplálkozó, az életünk minden területét átszövő adatvezérelt digitalizálódás
személyiségünkre, életfelfogásunkra, boldogságkeresésünkre gyakorolt hatását
járja körbe. Mert hát ez az egy nem változott: az ember mindig és mindenhol a
boldogságot keresi. Ám ahogy nem hozta el a kánaánt a szex, drogok, rock ’n
roll világa sem, úgy nem hozza el a Facebook, a Saját Tudattalan és a minden
befogadói reakciót katalogizáló és képletekkel leíró reklámipar sem.
Pedig micsoda újításnak indult mindez… A mézeskalács ház alapköve valahol Az elszúrt idő nyomában „Szafari” című
novellája környékén kereshető – Miranda Kline-t, a világot megrengető új
hálózat ötletét adó antropológust ott hagytuk magára, mint Mindy-t, Lou Kline
leendő harmadik exnejét, aki két gyerekkel marad majd magára, miután Lou éppúgy
eldobja, mint az elődeit. Ám Mindy a váratlan fordulatokban hisz: két
kamaszlány mellett csak befejezi a mesterképzést, elutazik a dél-amerikai
őserdőbe, és a világtól elzárt törzsek megfigyelésével új alapokra helyezi a
közösségi emlékezet fogalmát. Miranda tanulmányára röpül rá a programozózseni
Bix Bouton, aki kifejleszti a technológiát, melynek segítségével az emberek
feltölthetik emlékeiket a felhőbe – úgy, ahogy azokat valójában megélték.
Szembesülhetnek saját gyermekkori megéléseikkel, előhívhatnak elnyomott
élményeket, felidézhetik, hogy hívták azt a gyermekkori barátot, akinek már
elfelejtették a nevét is. Elsőre hívogató, mint a mesebeli mézeskalács ház –
azonban már önmagában ez pszichológiai kérdések garmadáját veti fel. Fel vagy
készülve rá, hogy felidézz egy negatív gyermekkori élményt? Biztos újra át
akarod élni, ahogy zaklattak, megaláztak, neadjisten bántalmaztak? Segíti vajon
a feldolgozást az újra és újra belemerülés a legrosszabb emlékekbe vagy épp,
hogy konzerválja a nyomorúságot? És ez még csak a kezdet…
Mert a Mandala igazi businesse a kiterjesztett
tudattalan, vagyis a feature, melynek segítségével annak fejében, hogy
hozzájárulsz a saját emlékeid közzétételéhez a felhőben, belenézhetsz bárkiébe,
akikkel közös emlékeid vannak. Bárkiébe. Visszanézheted, mennyire unta a veled
töltött időt az imádott apád, hogy mit gondolt rólad a fiú, akibe halálosan
szerelmes voltál a gimiben, hogy mennyire szánalmas lúzer vagy a többségi
társadalom sikerre ítélt fiataljai körében. Fel vagy készülve rá? Vagy, mint a
regény főszereplői, visszanézhetitek legjobb barátotok fiatalkori halálát
egymás nézőpontjából – közösségi élményként újra meg újra elsiratva azt, akinek
az emlékeit egyedüliként nem láthatjátok. Netflix and chill helyett közös
emlékidézés – a legmorbidabb fajtából. Segíti a feldolgozást vagy konzerválja a
fájdalmat?
És persze a felhőben tárolt emlékcunami
adatok milliárdjait jelenti. Hisz nincs olyan készletnarratíva, mely ne lenne
egyszerűen konvertálható egy jól beparaméterezett algebrai rendszerbe. Ha az
emberi viselkedés kiszámítható, az emberi kapcsolódások megjósolhatóak, akkor
mindez átfordítható nem csupán a közösségi háló, de a szórakoztatóipar, a
marketing, a politikai és fogyasztói befolyásolás nyelvére is. Mielőtt
legyintenénk, hogy ez sci-fi, álljunk meg egy percre: hisz nem ebben élünk már
most is? Ugyan Saját Tudattalan még nincs, de már ennek a marginális eléréssel
rendelkező blogposztnak is monitorozzák minden szavát, melyek aztán az algoritmusok
segítségével jutnak (vagy nem jutnak) el potenciális olvasókhoz és táplálják
végső soron az MI adatbázisát. Sci-fi? Ugyan már, ez az életünk. És mégis,
miért csináljuk? Mert kapcsolódni vágyunk. Egan szereplői sem törekszenek
másra, akár a zene révén teszik, akár a tudattalan megosztásával, akár
szemétből épített sivatagi szobrokkal – kapcsolódni vágynak. Egymáshoz,
művészethez, valami elvonthoz, egy magasabbrendű célhoz. Ki mihez…
S vajon mihez kapcsolódnának azok, akik ki
akarnak szakadni a hálóból? Akik ráébredtek a mézeskalács ház valós
természetére és menekülnének a boszorkány elől? Akik megtagadják a tudattalan
megosztását, saját - biztonságos, ellenőrzött - hálózatot hoznak létre,
kizárólag személyesen kommunikálnak, proxykat hagynak hátra a „hivatalos” közösségi
oldalakon, hogy azok reakcióival megzavarják a számlálók munkáját és
félrevezessék a befolyásolásra törekvőket? Ők tán nem vágynak kapcsolódásokra? Ó,
dehogyisnem. Ám mindenekelőtt valós élményre
vágynak. A kulcs ott van (naná hogy ott van) az előző könyvben, ott van „Az Arany-kúra” és a „Szafari” oldalain, ott van a zenei producer Bennie Salazar
alakjában, akinek csak akkor áll fel, amikor a gondosan kiszámított, ipari
hulladék zenék után, melyeket gondoz, végre egy karcos, disszonáns, de élő,
érzelemteli örömzenélést hall; ott van az oroszlántámadást közösen átélő
szafarituristák reakciójában, akik az előre megtervezett, beállított,
insta-kompatibilis élmények helyett végre valami igazival találkoztak, ami
megmutatta a természet erejét.
Hol a csapda? Mert persze az is van - hisz amíg a
megélés, a valós megtapasztalás és a valós (élőben történő) megosztás helyett átmész egy másik, titkosabb, tisztább, biztonságosabb közösségi oldalra, addig ugyanazt a gólemet táplálod. Azt
hiszem, az egyik legnagyobb kérdés, ami előttünk, emberiség előtt áll manapság,
hogy képesek leszünk-e megálljt parancsolni neki, vagy pusztán időről időre új
ruhába öltöztetjük, amíg fel nem nő, és már ő akarja megmondani, milyen ruhát
venne fel.
„Számlálóként
mindenekelőtt arra törekszem, hogy az adataim pontosak legyenek. A gondolattól,
hogy hamis adatok szennyezik az elemzéseimet nagyszámú, fel nem fedezett, élő
emberi lénynek álcázott proxyk formájában, elszédülök, és rosszul érzem magam. A
rejtőzködők alkotta nagyobb kép azonban nem aggaszt. Ha olyan létszámot érnének
el, hogy másodlagos hálózatuk versenyre kelne annak a hálózatnak a
dominanciájával, amelyből az adatainkat nyerjük - ha végső soron észrevétlenül
leválnának a társadalmunkról, és alakítanának egy másikat, saját gazdasággal és
fizetőeszközzel, sőt, nyelvvel (miközben online látszólag ugyanazok maradnának,
mint akik addig voltak) - hamarosan új számlálók jelennének meg a soraikban a
saját adataik kiszámolására. Eleinte ez a számolás pusztán az egymással való
kapcsolat, kommunikáció és egymáshoz való közeledés utóhatása lesz. Még ha fel
is ismerik őket, a rejtőzködő-számlálók akkor is pusztán jó szándékú, semleges
entitásoknak tűnnek. Ám fokozatosan napvilágra kerül, hogy miközben maguk a
számlálók nem veszik hasznát az általuk passzívan megszerzett adatoknak, azokat
kölcsönadják, bérbe adják, és eladják más entitásoknak, akik a maguk számára
sokkal jövedelmezőbb módon használják fel őket. Így a rejtőzködők ismét
ráeszmélnek, hogy őket tekintik felelősnek – más szóval megint visszakerülnek
oda, ahonnan indultak. Az idősebbek pedig túlságosan kimerültek lesznek ahhoz,
hogy újabb forradalmat robbantsanak ki, és túl cinikusak, hogy elhiggyék,
működni fog. De a fiatalabbak - eltaláltad - megpróbálják elkerülni a
számlálókat. Kiürítik az identitásaikat, és új, titkos hálózatot alakítanak,
így megint egy újabb, párhuzamos, láthatatlan nemzetbe csoportosulnak, ahol
meggyőződésük szerint végre szabadok lesznek. És megint ugyanaz történik. És
megint ugyanaz történik. És megint ugyanaz történik.”
Kiadó: Jelenkor
2024. április 22., hétfő
Jennifer Egan: A mézeskalács ház
Címkék:
amerikai
,
Jelenkor
,
Jennifer Egan
,
könyv
,
posztmodern
,
sci-fi
,
társadalomkritika
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése
(
Atom
)
Ted Chiang játszott ezzel, a maga szűkszavú, kidekázott módján a Tények valója, érzékek igaza című novellában, nekem nagyon emlékezetesen. De kíváncsi vagyok, Egan mit látott meg benne.
VálaszTörlés