Ezt a könyvet is úgy olvastam, ahogy
egy regényt. Szépen kinyitva az első oldalon elmerengve rajta, mi vár rám, ha a
kötet Sylvia Plath Elmjéből vett
idézettel kezdődik, a sorral, a naplementék atrocitásáról. Aztán versről
versre, szép lassan – lehet ezt a könyvet lapozgatni egy könyvesboltban,
mielőtt a kosaradba teszed (ha lapozgatod, a kosaradba teszed), de nekem a Rókák esküvője óta a versről versre sorban az adekvát olvasás, ha Simon
Márton új könyvvel jelentkezik. Nem lehet regénytempóban. Nem hagyja a
felépített képek embertelen sűrűsége. Megállít, hogy a fölöslegességem is funkció, akár / a drapp drapériák előterében /
döbbenten bámulva álló kitömött, / fiktív létezőké egy helyhatározó körül.
Tényleg. Ha már itt tartunk, fölösleges vagyok, mint olvasó, ezek a versek
nélkülem is elléteznek, én nem tudok létezni nélkülük, és akkor már ilyet
olvassak, ahol ez az embertelen sűrűség nem attrakció, mert az élmény mögötte
legalább ennyire sűrű, mégis, követhető. Követhető a séta, merre tart, és
kinyílik, miért és mi van köztünk – milyen Leszállóegység
hova érkezik.
Miközben kismillió dolgot másképp látunk. De ezek a másképp
látások elsősorban máshonnan nézések, ez is helyhatározás, az olvasó magamé: ami kering, nem megy sehova, írod, de az
én látványaimban nemcsak kering, zuhan is minden keringő, a keringetőjével
együtt. Nap körül a bolygója és holdja körülötte zuhan is – de jó egy
pillanatra mégis belakni ezt a veszteséges egyensúlyt, amit megragadtál, mert
tényleg ami fölösleges, csak az a szabad.
Másképp látjuk az emlékek összefogdosását (betonon
kiömlött tejjé – hogy teljes látvánnyá rántson egyet a Polaroidokból), tudom,
hogy a kiélesedésük is konstrukció. Tényleg összefogdosom, ahogy sztorivá
mesélem a rokon élményt, amikor hajnalban, mámorban egy bezárt bútorboltba
hallucináltam ünneplő, szép embereket (nem engedtek be...). De ez a kézbe
vétellel jár. Mint amikor az ember tényleg a tenyerében tartja a hiányt, és
tényleg tudja, hogy halhatatlan (és ennek
semmi értelme), mégis, ilyenkor az ember ez a tudás, és dadogni akar róla.
Mert tényleg nemcsak zsibbadt séta voltál
a boltig, élet, ha ennyi mindent merészelsz érezni és ebből ennyi mindent
szavakba rántasz. Vitázom, naná – miközben kacarászom a Szabadságaink potyogtatásán; nézd, lehet igazad, ha elpotyog az összes,
tényleg csak zsibbadt séta.
Amit viszont teljesen másképp gondolok
(zsigerileg), a Mítosz. Számomra nem
a múlt kinyomozhatatlan színű, ízű, szagú fosszíliája, kőzetbe szorult csont,
és pláne nem kizárólag emlékből konstruált hazugság. Élő, lélegző, csak most
műveletlen terület, mint a Hold. Ironizálhatnék, hogy te is mítoszt teremtesz,
a magadét. Hiszen a mítoszhoz nem kell más, csak hiteles művelők, mint te, aki
kiérlelt egy sűrített nyelven (neked nyilván konkrét) tartalmakat éneklő
formát, ami nekünk sosem úgy és sosem ott konkrét (pedig tényleg követhető),
mert az olvasásunk olyan, mint egy fekete szemetes-zsák, csak a mintázatában
azonos, a tartalma szintjén teljesen soha. Analógiáink vannak a szavaidra, és
az analógiáink mitologémákat gyártanak. Mint nekem a Ciklonban: más hasznos fikció, másik épített rendszer
(kilátástalanság-érzete), de ugyanúgy sötét mocorgás a konklúziója, sötét
helyeken. Hogy aztán egy teljesen más szinten még egyszer visszaköszönjön
mindez (neked is, nekem is) a Tundrában, hogy
legyen mit érezni. Igen, a mítosz elsősorban érzés és érzésem szerint ettől
még nem nettó fikció marta manipuláció (avagy csak úgy és annyira, amennyire
magunkat manipuláltuk, egy lakótárs előtt és kedvéért, vagy magunkat magunknak,
például a karanténban). Persze lehet, mindez benne van a versben, úgy, hogy
nemcsak ez – a gondolat, és releváns kritikája is.
Szóval olykor vitázom, de közben
kész vagyok attól, hogy akkora sárga
pillangók, mint az önutálat! Meg a szakítóversért: Araki Nobujosi képeire, önmegsemmisítő üzemmódban született elbocsátó,
csúf üzenet, Ady versének (Akarva? Akaratlanul?) pontos komplementere. Meg hogy
visszafelé olvasva mennyi minden mekkora happy end. Amit szó szerint mondok, azonnal elkezd mást jelenteni, mondod, én
meg remekül illusztrálom itt, miközben feltárom az olvasatom, hogy mennyire
mást is jelenthetnek a szavaid, ha így használom a dőlt betűs részeket. Mondom,
ahogy te mondod, és tényleg elragadóan, az őzek és az árnyékuk viszonyát a mennyire jobb lenne lenni másholban. A
hazavers, az anyavers, szóval ezek a nagyon nehéz esetek gombócot raktak a
torkomba (tényleg nagyon nehéz beszélni róluk így, hogy tényleg ne gondoljak közben, és ne rezonáljon
bennem az össze-vissza fogalmazott magamé, csak egy érzés, amit keltettek, ami
tényleg a magamé), tessék elolvasni őket, olvasók. Meg a Vers című verseket, főleg az elsőt, a direkt másképp tördelt
rímelést – amit magamban úgy mondok, hogy kijöjjön, és gyönyörű. Van itt minden
amúgy, ami bennünk lakhat és körülvehet. A
hang a fejemben, és aki hallgatja odabent, meg a hatodik hullám odakint (ez mondjuk még nincs, de lesz, ezt
megnyertük). Vidámság is van, minden látszat ellenére, még ha a legtöbbször
kínjában röhög, akkor is. Akkor is, ha kifejezetten várok egy vidám könyvet
Simon Mártontól, olyat, ahol nem ül ekkora súllyal rá az emberség.
Ahogy munkát
ad a Hat módszer, hogy medvévé változva
ébredjünk hisz ki lehet olvasni belőle tényleg, csak nekem az utolsóval
folyton hét jött ki. (A hetedik te magad légy?) Lehet, egyszerűen másképp
számolunk. És ahogy azonosulok, bár még nem találtam ki, hogy mekkora kővel
(kőzetbolygó-mérettől folyó mosta kavicsig tart minimum a skála), de magával a
verssel vita nélkül. És azonosulok vele, bár ezen a blogon a látszólagos
cáfolata látszik, hogy én az voltam, aki
hátul áll, egy elmesélhetetlen történet tenyerével a száján. És ha valaha
szerelmes antológiát szerkesztenék kortárs művekből, a címadó vers benne lenne,
ez a tétova értelmiségi férfióda, a maga mérhetetlenül őszinte dadogásával. Ezekkel
irigység nélkül azonosulok, és köszönöm; nemcsak nekem, helyettem (is) írtad
őket.
Szóval ezt a könyvet is úgy olvastam, mint egy regényt, s végül úgy is
írtam róla (még ha közben a költőnek címzett levéllé is alakult félig). Össze-vissza
csapongva, az olvasat összefüggései mentén. Megpróbáltam nem elspoilerezni a
csattanóját. A megszégyenítő késztetést,
/ hogy beszéljek, föloldottam / abban, hogy minden szavam / lecseréltem egy
ugyanolyanra. Örülök, hogy ebben a közös világban ennyi közös élményünk van
– legalábbis olyasmit feltételez, hogy tényleg létezik például valamiféle közös.
Olyan, amilyen, de van. Meg léteznek helyek például. Örülök, kedves Marci, ha a
japánkert neked is legalább annyira fontos (ha már ott akarod megcsinálni azt a
rossz fényképet), mint nekünk, Timivel. Neked nem hiányzik onnan a járvány
hullámai által elmosott pavilon? Szerettem ülni ott. Folytatnám még. Milyen kár, hogy ebben a dalban / nincs
hozzá elegendő tárhely.
És akkor amit irigylek... Ez nem sokszor fog el, ezt el kell mondjam, általában örömmel olvasok olyat, ami érzések szintjén ott rezonál, ahol magam is fogalmazni szoktam. Pont azért, mert jó, ha valaki megírja, mintha tényleg itt keringne körülöttünk a széllel az ezerféle megírható lélegzet, és nem baj, ha nem én szívom be és nem én artikulálom, amikor kijön. Ezt viszont például irigylem:
VálaszTörlésÖN MEKKORA KŐVEL TUDNA AZONOSULNI?
A boltos a kezembe adta a visszajárót,
a szemembe nézett, és azt mondta:
Végső soron a sárkányt akartuk legyőzni
mind, kivétel nélkül,
hajszárítózúgásban, csapcsöpögésben,
lávalámpák buta fényénél, mindig,
hogy állhassunk utána a nevetséges arcunkkal.
Ezért, és ennyit. Az értelmetlenségig
öncélú diadalt aratni,
lavinát nevezzenek el rólunk, és színes italokat,
végül egy tévedésből őszintére sikerült
délutánon átvágva kisétálni innen.
Nem? Ebből lett az, hogy egyre fakóbb
arccal gondolunk rá, amikor még ölelkezve feküdtünk
ringatózva a felhők között,
meg az egészre, amit azóta a pusztulás csinál.