Ezt a gyűjteményt, ha rám
hallgatsz, kedves olvasó, teljesen szabálytalanul kezded olvasni. Lapozgass
benne, olvass bele itt is, meg ott is; ébredj rá, hogy ez bizony nem úti
olvasmány, főleg nem strand-könyv - és bár esszék egymásra fűzött gyűjteménye, nem
tesz neki jót, ha sokszor lerakod: nem tesz jót neki, ha közben másra figyelsz.
Úgyhogy válaszd ki a megfelelő időt és legkényelmesebb olvasó-pozitúrát,
készíts be a lejátszóba a másra figyelés hátterének való liftzenét, s miután
kényelmesen elhelyezkedtél az olvasófoteled kuckós mélyén, hogy most már igazán
nekidurálod magad, nyisd ki a 341. oldalon, és kezdd el.
Óda a XX. századhoz
Szóval arra kérlek, hogy olvasd
el a végét. Ezt az esszét az írója 1945-ben írta, az addigi élete romjain, a
pillanatban, amikor megváltozott az egész addigi életszemlélete. Az Óda számomra körülbelül annyira fontos
lett, mint az Apokaliptikus monológ, vagy mint a Karnevál - miközben mind
a mai napig képes vagyok beleálmosodni, elkalandozni, valaki bennem folyvást
tiltakozik a befogadó olvasása ellen, egyszer sem sikerült egyvégtében
koncentráltan végigderülni. Mert végig kell mosolyogni, az ironikus felhangok
áthangolta papos komolyság minden öngúnnyal átitatott morzsájáért hálásan.
Vigyázni kell, hogy egy pillanatig se fogjon el áhítat. Ne a mesteri elme
tanítását lásd, hanem azt a hallatlanul szabad gesztust, amikor valaki (végre)
nem veszi (nem veszi véresen)
komolyan önmagát, és a világát, amelyben tükröződik.
Valaki bennem egyfolytában a
tanítást akarná - holott ez a szöveg nem tanítana, hanem felébresztene. A saját
(akár jogos) büszkeségeiből is paródiát formálva. A szavak mély tiszteletét is
odahajítva a romok közé, a többi szemétre. Az olvasása visszamenőleg megértette
velem, hogyan irritál az írója szándékosan a Karneválban. Hiszen mikor felméri a világát, nem a maradványok közt
kutat, hanem provokál. Kihajigál mindent, hiszen a javát úgyis elvette a lakását
és minden értékét, kéziratát hamuvá oldó bomba; és ami maradt, tényleg szemétre
való. Tetszeleg ebben. Arra ébredtem rá, hogy ezzel is gyanút akar kelteni a
mondatok iránt. Ébreszteni akar.
Meghökkentő gesztus ez pont akkor
és ott. Amikor a túlélők kurkászták a romokat - szellemi értelemben is,
keresve, hogy mit hagyott meg érvényesnek az átélt borzalom. Iszonyatosan
irritáló lehetett a kortársak számára ez az alapállás, amely a felszabadultság
pillanatában így összegez, ennyire gátlások nélkül. Egyáltalán - hogy valaki a
túlélő pozíciójából így ironizál. Mert egyet ne felejts el: az írója nem veszi
ki magát ebből az összegből. Minden felsorolt vétket belülről ismer, hiszen
tényleg érteni akarta, hogyan lesz valakiből például tömeggyilkos. Megérteni,
hogyan jut el idáig a másik, anélkül, hogy megcselekedné azt, amit a másik.
Hogy ilyen mondatokat írjon aztán: A
nagyszerű nem az, hogy létünk egyre világosodik, és az Utópiához egyre közelebb
jutunk, hanem az, hogy egyre több lesz a monumentális gond és szomorúság, és
veszély és borzalom és így egyre nagyobb lehetőség kínálkozik az emberben
szunnyadó végtelen ellenerők kifejlesztésére. Századomnak éppen ezért hálás
szívvel köszönetet mondok, mert megtanított a legnagyobb dologra, a derűre.
Folyton beleálmosodom,
elkalandozom, amikor olvasom - a mániáim, a rögeszméim, a kísérteteim: magamra
hívott élet-formáló eszméim így védekeznének bennem ellene. Az eszmélés (ami
még valahol álom, ájultság) helyett a felébredés... Pedig meg kell éreznem,
hogyan jut Jézushoz, minden klasszikus értelemben vett vallásos felhang nélkül
(sőt, talán ellenére). Vagy lehet, hogy nem kell? Elég volna csak érezni a
példában azt a példátlan lehetőséget, amitől tényleg irritálódtak a kortársak?
Lesz még dolgom ezzel a szöveggel, ahonnan kezdve (a magam számára) a
maradéktalanul hozzám beszélő Hamvas Bélát számon tartom.
Ha rám hallgatsz, ezek után
tetszés szerinti sorrendben jöhet a Regényelméleti
fragmentum, vagy a Májá -
szerintem az utóbbi a nehezebb dió. Csak ne felejtsd el (folyamatosan ne
felejtsd el), mikor olvasod őket, hogy ezek nem tanítások. Hanem edzőpartnerek.
Nemcsak iróniával átitatott rétegük van, de van egy olyan, markáns rétegük is,
ami az Óda szellemében adná át a
tant: amit mond, azzal mérhetetlen ellenerőket ébresztene benned. Amit nem úgy
hívnak, hogy saját felismerés (fel a
magadra hívott kísérteteid ismered),
hanem úgy, hogy ébredés, vagy (ha már folyamatba raktad) éberség.
S ha rám hallgatsz, mindezek után
olvasod csak el a fiatal Hamvas hascsikarásig komoly, sötétlila tónusú, gránitkeménységű
alapnak szánt, tanító szándékkal írt munkáit; a címadó Arkhai esszégyűjteményének sajátságos, a világégés utáni ébredést
megelőző delíriumait. Amelyek nem egy megállapítása benne marad a későbbi
érvelésekben is, mint (hol kigúnyolt, hol komolyan vett) fixa idea, de amelyek
szellemisége megsemmisült a tapasztalatban. A szemléletmód, ami áthatja őket,
belehalt a háborúba. Van, aki ezt ma is másként gondolja a rajongók és
tanítványok köréből - de ne rajtam (s főleg ne Hamvason) kérjétek számon, hogy
aki szöget akar beverni, az mindent kalapácsnak néz. Ha ezekkel az írásokkal
kezded az olvasást, jó eséllyel el sem jutsz az Ódáig. Ami amúgy azt is jelenti: nincs ennél a kötetnél (az általam
amúgy nagyra becsült) Dúl Antal szerkesztési módszerének eklatánsabb kritikája.
(Ez az írás jelentősen kibővítve a Hamvasnak szentelt blogomon is megjelent)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése