Az Álomország epizodikus közjátékaihoz képest a Párák évszaka
sűrű és vastag történetanyaga olyan, mint a könnyű, néhány zöldség- és
tésztadarabbal pettyezett leves után a káposztával és zsírba forgatott
krumplival tálalt disznótoros; kulturális utalások fűszerével gazdagon
töltött fő fogás. A Sandman - az álmok fejedelme
történetfolyamából persze hogy ezek a szorosan összefüggő, több füzeten
át ívelő, barokkos ornamentikájú mesék a kedvenceim. Akár a Babaház esetében, a sorozat 4. kötetében is a mese folyamán folyamatosan táguló (mesei) terek béklyóiba kötözi hőseit az író – s ha e tereket ez alkalommal
nemcsak képletesen értékelhetjük pokolnak, az nem véletlen. Az Álomúr
pokolra száll, hogy kiszabadítsa az (általa) oda száműzött egykori
kedvest. Sokrétű szerzői poén ez Gaimantól, hiszen alig néhány
történettel ezelőtt tette meg Oneirosz-Álomurat az egykor legendás,
kedveséért pokolra szálló Orpheusz atyjának, s most a Homokember oda
tart, s ugyanabból a célból, ahova egykor a fia – lássuk, mennyire
rímel egymásra a két történet, avagy mennyire lesz az utóbbiból
pokoltúra-paródia.
Amire
elsőre azért nincs túl sok esély, hiszen a legutóbbi pokolra szállás
idején - mikor az Álmok Ura a sisakjáért vívott párbajt Choronzonnal, a
démonherceggel - sikerült vérig sértenie Lucifer Hajnalcsillagot.
Veszély várja hát, (lehet hogy) párviadal a nála sokkal erősebbel, a
bukott angyallal, annak otthonában. Így, a múlt zárványaiból indul a
cselekmény, így nyit magának a meséhez a szerző teret, hogy aztán
meglepő fordulatok sorain át regélhessen kötelességről és szabadságról,
lelkiismeretességről és nagyvonalúságról, regélhessen a vágy kétségbe
ejtő erejéről – a játékról, amit Vágy és Kétségbeesés játszik az
Álommal. Mert persze hogy a végtelenek közti soha véget nem érő
torzsalkodás következő epizódja ez is, a gyökere megint csak a homokban
elregélt mesében van, Nada meséjében; a Vágy manipulálta egykori
szerelem löki megint válságba az Álmok Birodalmát annak urával együtt –
de ez az emberi dolgok természete: a szerelem mezteleníti az álmokat;
vagy ha még meredekebbet akarnék mondani: a szerelem adja a kezünkbe a
poklok kulcsát (is).
Ezekben
az összefüggő epizódokban mérhető fel igazán, mennyire következetesen
mozog a saját maga szerkesztette világban a szerző. Látnunk kell, Neil
Gaiman a történetekbe csomagolt látens potenciált milyen intelligensen
bontja ki. Továbbra sem gondolom, hogy a Végtelenek és birodalmaik
koncepciója, kapcsolatuk egyéb hitekkel és mitológiákkal (vagy akár
olyan kései „mitológiákkal” mint a DC-s képregények saját-világai) az első
pillanattól kezdve az összefüggések teljes hálózatával állt nyitva a
szerző előtt – úgy, ahogy például Alan Moore számára az első pillanattól
a Watchmen-kompozíció. Gaiman ehelyett mintha bízna a maga
egyensúlyérzékében ahogy a mitológiák tág levegőjű tereibe feszített
„pókhálószálakon” mozog, azáltal őrizve meg az egyensúlyt, hogy
tiszteletben tartja azokat az alapvető jegyeket, amelyek a mítoszt
általában jellemzik. Ha következetes marad az alapanyagához, az
elmesélhető történetek úgyis mintegy egymást szülik – csak észben kell
tartani a mítosz-logika diktálta (akár elmeséletlen) előzményeket és az
esetleges következményeket, s máris kibomlik belőlük a következő
történet. (Miközben minél többet olvasok belőle, annál nyilvánvalóbb: tudta, hova akar eljutni a pókhálószálakon.)
Nem
véletlenül szerkesztésről, és nem teremtésről beszélek. A Sandman – Az
álmok fejedelme alapvetően multikulturális képződmény, hiszen szerzője
gátlástalanul vonja a maga összképébe a kulturális emlékezet számtalan
elemét, s ezt soha annyira nem érezni mint ebben a kötetben. Az
északi-germán mitológia éppúgy beköszön, mint a kelta tündérvilág,
megjelenik káosz és rend, az angyalok (jelzem, a menny helyett a DC-s
képregényi „otthonukból”, az Ezüst Városból érkezve), a pokol erői,
Azazellel az élen; egyiptomi istenek és japán viharisten poharaznak egy
asztalnál e mesében – lényegében teljesen helyénvaló módon. Posztmodern
katyvasz is lehetne mindebből, de Gaiman meg sem kísérel kohéziót
teremteni az egymást kizáró elemekkel sűrűn teli pakolt birodalmában –
egyszerűen tudomásul veszi, hogy a különböző kultúrákban megszemélyesült
hitek, lelki erők, természeti jelenségek egymást nem kizárva, egymás
mellett léteznek – hiszen amíg valaki ebben a percben Sívához
fohászkodik, s ugyanekkor máshol a világban valaki más Krisztushoz,
addig a közösen álmodott világban: a valóságban is így van. S az már csak apró különbség,
hogy akadnak olyan szereplők az asztal körül, akiket a régmúltban
imádtak, olyanok is, akiket különböző alakban ma is, sőt, olyanok is, akiket a szerző maga talált ki.
Ez
a bőség széles terepet nyit a fantáziadús rajzolónak s bizony meg kell
kövessem az előző bejegyzésben Sandmanja miatt vegzált Kelley Jonest,
akinek e sorozat legtöbb kötete köszönhető. Egyszerűen teljesen más
koncepcióval állt a feladathoz, mint annak idején Mike Dringenberg – aki
épp e kötetben tér vissza két epizód erejéig -, az egységes vizuális
összkép fenntartása helyett a rengeteg erős hangulat (és nem utolsó
sorban a rengeteg mitológia jelenléte) mentén egyfajta folyamatosan
változó rajztechnikai társasjátékot játszik a szereplőkkel, a
helyszínekkel, és a rajzolótársakkal, teljesen más vizuális kereteket
teremtve akár kockáról kockára – mondanám, de inkább arról van szó: a
látványt a karakterek szintjén is alárendeli a mese követelte
hangulatoknak. Nemcsak az Álomúr változik folyamatosan a keze alatt, de
minden fontosabb szereplő – például érdemes végigkövetni a második
fejezetben Lucifer átalakulásait, a bukott angyal számos
portrévariációját. Félelmetesen izgalmas rajzi koncepció, bár jellegéből
fakadóan nehezebb vele A babaházban megvalósult egyenletes színvonalat
tartani.
Még mondom tovább, de csak azoknak, akiket nem zavar, ha egyúttal a történetet is mesélem...
Az Álomúr terme a hívatlan látogatókkal (forrás: vulture.com) |
Prológus – Amelyben egy családi összejövetelen kiéleződnek bizonyos személyes ellentétek…
s mintegy a kedvünkért újrakontúrozza az író a végtelenek „határait”.
Ez a számbavétel jó alkalom arra, hogy így, a történetfolyam leg-közepén
mintegy újra bemutassa nekünk az író Vágyat (aki pengeti a szálakat),
Kétségbeesést (aki kontráz neki), Végzetet (ezen epizódban az ő
kertjében és kastélyában járunk), Delíriumot (ki egykor Öröm volt),
Álmot (mintha nem tudnánk róla immár ezt azt…); a hiányzó Végtelenről
megint csak a hiánya által esik szó – de a legfrappánsabb bemutatás az
utolsó: „És ott van még Halál.”
Ez
az epizód maradéktalanul illusztrálja, hogy mint rajzolót miért
szerettem Dringenberget. A terek mélységeibe hatoló alakoktól a
kifinomult portrékig (Delírium gyönyörű, amikor azt meséli, tegnap
valami rossz dolgot csinált; és Álom dühében összeszoruló fogai a
kirobbanása előtt szerintem rajzolói mesterjegyek); a játékos
panelkezelésen át a panelekbe rejtett játékokig (az Egy-aki-három - ez
esetben egyértelműen a Párkák - Végzetre rímelő öltözetétől az Álom
szeme előtt örvénybe kavarodó utakig) tobzódik a feladatban. S mintha
most először rajzolná azt a – némileg Michael Zulli „történelmi”
figurájára emlékeztető – Sandmant, akit mindig is akart. És mintha még
mindig ő lenne a legjobb labdafeladója Malcolm Jones III ihletett tuskezelésének…
A
Párkák monológja újfent az események katalizátoraként funkcionál: ők
fonják a sors-fonalat, amelyet Végzet mintegy konstatál – hiszen ő a
választások utáni ösvények, a választás eredményének ismerője. Itt az
idő. Itt még sok mindenre gondolhatunk, hogy miféle időről van szó –
hogy a végén majd persze a „kinek a milyen ideje” teljesen mást
jelentsen, mint amire elsősorban gondolnánk.
1. fejezet – Melyben az Álmok Ura előkészületeket tesz az alvilági látogatásra…
s a pokol is, Lucifer is készül e látogatás fogadására. A korábbi
kötetek pokolbeli triumvirátusa egy finom utalással kerül a helyére: a
pokol változásai valójában Lucifer önszórakoztató játékai. A látszólag
maradéktalan, szinte középkori (valójában inkább miltoni)
ellenpólus-jelleg hordozója: „csak egy hatalom, mi nagyobb nálunk, de
vele soha többé már nem beszélünk” királyi többesben kimondott
önmeghatározása azért hallatlanul vicces, mert istenek, istenségek, erők
és emberfeletti hatalmak épp e kötetben, e történet-füzérében
szerepelnek majd a legtöbben. Két pólus van, mondja Lucifer az első
anyaszültnek és első gyilkosnak, Álom sérthetetlen követének: Káinnak –
két pólus, a többi lényegtelen.
Álom
persze pontosan tudja ezt – a maga méretét az angyaléhoz képest. Tehát
úgy búcsúzik a birodalmától, az alattvalóitól, a gyermektől és a
baráttól, mint aki elmúlni készül. Persze hogy a baráttól való
álombeli búcsú a kedvencem, a Hob Gadlingtól való elköszönés kicsiben az
írói módszer egy pohár bornyi „szürete”: a kulturális és mitológiai
utalások az egymásra simuló, korábban megalapozott saját
történet-rétegek együttesen sokkal nagyobb mélységérzetet adnak az
epizódnak, mint amennyire valójában az; s mindez a stílus költői
finomságú egységében, meglepően szűk terjedelemben valósul meg.
Itt már látszik, Kelley Jones mennyire szívesen hajlítja az általa az Álomország
első epizódjában megalkotott, szinte karikatúra jellegű dark-punk
Álomurat mindenféle irányba – avagy néhány rajzi azonosító jegyen túl
milyen szívesen játszik kivétel nélkül minden szereplővel hasonló
játékot. Malcolm Jones itt és a következő epizódban is remek partnere e
játéknak, és sokáig ez az utolsó alkalom, hogy Steve Oliff színeiben
gyönyörködhetünk – bár a következő történetekre is meghatározó a
különböző terek alaptónusainak általa kitalált rendje, Dan Vozzo
pasztellesebb színvilága csak később veszi át az uralmat.
2. fejezet – Amelyben… számos ajtó végleg bezárul…
de egyik sem az Álomurat zárja a pokolba. Lucifer e látogatás okán egy
régóta fontolgatott vágyát váltja valóra. A Pokol Ura úgymond „kilép”.
Végigjárja a Poklot, kilökdösi az utolsó, makacs maradni vágyókat, ha
bűnösök, ha démonok – mindegy; bezárja az összes kaput. Úgy dönt, hogy
nyugdíjba vonul. Hiszen miért ne tehetné? E relációban – ne feledjük,
Milton után – ő az Úr ellen lázadó angyal. „Inkább úr a pokolban, mint szolga az égben”
idézi Gaiman a miltoni sorokat, s ennek az idézetnek a leglényegesebb
eleme, amit NEM tartalmaz: e relációban nem feladata a teremtés
megrontása – nem ő a kísértő, nem „vásárol” lelkeket, mert (amint azt
Lucifer az Álomúrnak ki is fejti) egy lelket sem birtokolhat más. A Pokol bezár, lakóit a terek és síkok számtalan rétegébe zavarta szét
Lucifer akarata – s a hívatlan látogató büntetése, hogy a bukott angyal
átadja neki a Pokol kulcsát. S hogy mi lesz a két pólusú világgal, ha az
egyik pólus szabadságolja magát? Ez érdekes kérdés, és választ is
kapunk rá később – annyi viszont már látható, hogy egy ősi vita áll a
Párák évszaka középpontjában. Vajon önálló akarattal bíró „külön
princípium” a gonosz, avagy az isteni szándék engedelmes, legalázatosabb
végrehajtója? Hiszen a legalantasabb munkát végzi…
Jóízű
tobzódás ez a füzet, bár valójában néhány jól elhelyezett, ötletes
totálon túl a panelek elrendezése meglehetősen szokványos. Ne feledjük,
jobbára két karakter, Sandman és Lucifer párbeszédéhez nyújt hátteret ez
a nem túl figura-gazdag rajzi közeg – az mindenképp a rajzolókat
dicséri, hogy mégsem tűnik egy pillanatra sem unalmasnak. Hogy pontosan
mit is értek Kelley Jones hangulathoz igazított karakter-ábrázolásán, az
a legfeltűnőbben az előző epizód erőszakos és a jelen epizód
megzavarodott Mazikeen-figuráján keresztül tudnám érzékeltetni – s
nemcsak a másképp „lezabált” fél arcra, vagy az ép fülben lógó koponyák
számára gondolok. A két rajz teljesen más benyomást tesz, mégpedig a
karakter hangulatának megfelelő más benyomást.
3. fejezet – Amelyben Lucifer búcsúajándéka nem kívánt figyelmet kelt…
és meglehetősen nehéz helyzetbe hozza Homokemberünk. A Pokol kulcsa az
Álom birtokába került, s a hatalomra éhes hatalmak, a különböző
mitológiák urai és úrnői mind elküldik követeiket, avagy személyesen
jelennek meg a palota kapujában, hogy megszerezzék (ahogy Halál nővérke fogalmaz) a legértékesebbet a teljes teremtett világ összes pszichikus ingatlanja közül.
Kelley
Jones itt már különböző mitológiákat, erőket, isteni küldötteket
különíthet el rajzban, s bár még csak a kezdeti lépéseket teszi meg az
5.-6. fejezet tobzódásáig vezető úton, például a japán fametszetek rajzi
modorát idéző Szuszanoo no Mikoto ábrázolása már jelzi, a rajzoló mivel
is kísérletezik. Jones rajzait ezúttal P.Craig Russell húzta ki, olykor
egészen zseniális módon – jó példa erre Sandman szívecske-szakadásos,
borostás portréja például. Néhány Gaiman novella rajzolójaként már
ismertem – bár amit ott birtokol azt itt még nem: az egyenletes
színvonalat. Mert összecsapott megoldásai is vannak – például a Halált
csevejre hívó Álomúr…
4. fejezet – Amelyben a holtak visszatérnek…
- de mi ebből a meglehetősen izgalmas ötletből, hogy mi is történik, ha
a holtak ukk-mukk-fukk visszatérnek, csak egy kis szeletke kollégiumi
életképet kapunk, egyetlen élő (bár nem sokáig élő) ott ragadt kisdiákkal.
Kis betétmese ez, Matt Wagner az eddigiektől teljesen eltérő, izgalmas
rajzvilágával, Jones III tus-hattyúdalával – csak azt a hat nap káoszt
nem érezni belőle, amit a holtak visszatérte jelentene úgy általában.
Helyette megkapjuk az egyik Gaimani novella: Az élet korai Moorcock-stílusban intellektuális horrorverzióját.
Félreértés
ne essék, ez egy jó mese – remek kis színese lehetett volna egy a
holtak visszatéréséről szóló sorozatnak. De így mindössze az
illusztráció illusztrációja, minden ihletettsége ellenére üresbe fut,
hiszen kicsit olyan megoldással él, mintha Homérosz Trója eleste helyett
a görög tábori kocsma egyik verekedését tartotta volna a leginkább említésre
méltónak a történtekből. Azzal együtt, hogy a történetnek egyébként
remek íve van, s általa az egészhez – a Pokol- és
Lucifer-problematikához csak hozzáadódik még egy réteg, még egy örök
vita: hely-e a pokol, ahova letaszít a bűn, avagy magunkban hurcoljuk,
mindenki a személyes magáét. És egy kedvesen frappáns válasz a padlás
kísértetétől, Edwin Paine-től: sehol sem muszáj örökre ott ragadni.
Saját magunkban a legkevésbé.
5. fejezet – ahol diplomáciáról, hálószobatitkokról, zsarolásról és fenyegetőzésről
esik szó a leginkább. Az istenek bankettjén nem csak az a pár kiemelt
mitolo-genya vesz részt, aki a maga hasznára a pokolért üzletelne.
Hallatlanul szórakoztató játék a háttérbe firkált alakokat figyelni e
két, az Álom palotájában játszódó fejezetben. Merlintől Mardukig láthat
jól ismert alakokat a figyelmes szemlélő, miközben azért maga a történet
is elég figyelmet követel – a bankett fő attrakciója egy színpadi
gyilkosság (már megint…), a bankett után pedig alkuk, fenyegetések és
diplomácia jön, avagy a puszta üzlet. Hiszen Azazel például egykori
otthonáért magát Nadát is felkínálja az Álomúrnak – micsoda irónia lakik
ebben: hogy akiért a poklot járta, azért most a poklot kéne odaadnia… A
poklot, amely egy felelősségteljes Végtelennek – mint amilyen Morpheus –
a döntés felelősségének végtelen kínját ajánlja fel…
Kelley
Jones itt már nemcsak a vendégeket, de a velük tárgyaló Álmot is a
vendégek külön-stílusában alkotja meg. A japán viharisten egy ifjú,
árnyékos szemű szamurájjal tárgyal; Basztet egy függőlegesen vágott,
macska-szembogarú Morpheussal (még ha fel is panaszolja az istennő hogy
házigazdája nem macska-alakjában fogadta…) s így tovább. Szerintem még
karakteresebb Sandman-figurák is születhettek volna, de ezen a füzeten
például sajnos érzik a kapkodás. Jones gyakran túlságosan vázlatos – és
George Pratt tushasználata sem a tartozik a kedvenceim közé. A kettejük
közös produktuma pedig egyszerűen nem elég jó az eddigiek fényében.
Grafikailag bizonytalankodik: a tushasználat olykor túl sokat hagy meg a
rajz vázlat-jellegéből, olykor túl keveset magából a rajzból, ott
hangsúlyos, ahol nem kéne, ahol kéne, ott meg gyakran kevés. Úgy tűnik,
hogy egyszerűen nem „éreztek egymásra” Pratt és Kelley Jones.
6. fejezet – ahol …végre tisztázódik a Pokol felségjogának nyugtalanító kérdése,
azaz megszületik az egypólusú világ. Mert a hatodik napon mindig
befejeződik valami. Az egész kötet a teremtés számainak bűvöletében
létezik, a 4. fejezet kisdiákja is hat napig élte a maga kálváriáját, a
pokollakók – ha démonok, ha bűnösök - hat napig bolyongtak
„otthontalanul”, s ím, a hatodik napon az, ki a Poklot teremtette,
angyalai által újból a maga hatáskörébe vonta azt. A két Poklot
feladatul kapó angyal által létrejön a „lázadó Sátán” helyett a
„szolgáló Sátánok” által uralt Pokol. A vendégek hazamennek – kivéve
Azazelt, aki nem átallotta saját otthonában provokálni Morpheust. Aki
végre kiszabadította Nadát a maga hozta ítélet alól.
Dick
Giordano többet kezd Kelley Jones rajzaival, mint Pratt – annak
ellenére, hogy ez az epizód nem feltétlenül az izgalmas
egész-oldalasokról szól. Az angyal: Duma kockáról kockára történő,
ihletett „földre szállása” Rémiel „üzenete” alatt nem technikailag,
hanem invencióban kivételes – és ilyen apró ötleteket azért minden
oldalon találni. Ez nem a látványos megoldások, hanem a megtartott rajzi
nívó füzete.
Pokolnak
lenni kell. Kell egy hely a démonoknak, egy hely az elkárhozott
lelkeknek. A pokol a menny tükörképe, az árnyéka. Meghatározzák egymást.
Jutalom és büntetés, remény és reménytelenség… Rémiel angyal ím ígyen közvetíti az Úr óhaját Gaiman szerint, s így jön létre az utolsó, a
Végtelenedik fejezet – Amelyben
búcsút intünk eltávozott barátoknak, elveszett szerelmeknek, régi
isteneknek, és a párák évszakának; és amelyben megadjuk az ördögnek, ami
az ördögé. Az új világrend létrejött. Álom végre leteszi a
Vágy rápakolta terhet (a sok közül az egyiket), s Nada is választ, a maga óhaja szerint. Egy
viharistenről kiderül, hogy ő nem is ő, s egy szélhámos isten, óriások
fia ismét szabadon garázdálkodik. Azzal, hogy Morpheus szabadon engedi
Lokit, immár a második „pajkos gazembert” juttatja a történetbe –
Jóbarát Robinnal és Égjáró Lokival még biztosan fogunk találkozni az
Álomúr eljövendő történeteiben.
Mike
Dringenberg utolsó füzete teljesen más, sokkal érzékenyebb rajzi világ,
mint anno az első önállóan rajzolt epizód az ő tollából. Nem használ
túl sok eszközt, bár átvesz ezt-azt Jonestől (sőt, Dringenberg japán
fametszet-imitációja szerintem jobb…) az általa felkínált finomabb rajzi
alap George Pratt-nek sem annyira emészthetetlen falat – az általuk
összehozott összkép szerintem a sorozat egyik leginkább lírai füzetét
eredményezi.
Mennyi
minden történik, itt, a végén! De ezek az események valójában
másodlagosak a pokolbeli hatalomátvételhez képest. Ha a Pokol új urai
mintegy az Úrtól kapták feladatul a „börtönparancsnokságot”, ha a
démonok eztán szeretetből bántanak, ha jobbító szándékkal kínoznak, az
valóban sokkal rosszabb. Mert ezáltal a kegyelem értelme veszik el. A
megköthető szenvedés-üzlet, a purgatoriális kiszabott szenvedés
gyilkolja eztán a reményt a pokolban.
Búcsúzóul Dave McKean ihletett pokol-kulcsa még egyszer:
Emlékeztetőül, és köszönetképpen, amiért elkísértél idáig, olvasó.
Kiadó: Cartaphilus
Fordította: Totth Benedek
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése