…avagy:
a Diana különkiadás
„A
hatodik évad nehéz teherrel indul – a legnagyobb kérdés nyilván az, hogyan
ábrázolja az ábrázolhatatlant és hogy Morgan tud-e újat mondani a királynő
magándrámájáról azokban az időkben, amikor egész országa fordult ellene, ahhoz
képest, amit egyszer már elmondott A királynőben.”
Egy évvel ezelőtt a fenti szavakkal zártam
posztom A Korona előző, ötödik évadáról. Most, ezzel a furcsán
félbevágott hatodik évaddal (annak első felével) megkaptuk a választ: nem,
Morgan nem tudott újat mondani ahhoz képest, amit 2007-es filmjében (s az azt
megelőző színpadi drámában) már elmondott – de ezúttal nem is állt szándékában.
Nagyon nem szeretem az ilyen évadfélbevágásokat, de ezúttal (ezerből egy) van
rá kreatív indok is: az „évad” első fele kizárólag az 1997-es nyárra, azon
belül is Dianára és az ő romantikus utazásaira, paparazzik általi üldözésére,
zavaros viszonyára és tragikus balesetére koncentrál. Ami ezután jön, az túlzás
nélkül egy új világ a monarchia modernkori történetében. Innen nézve érthető a
tagolás.
Ami kevésbé érthető, az a tendencia, ami
már az ötödik évadban is megfigyelhető volt és itt csúcsosodott ki: noha A Korona deklaráltan II. Erzsébet
királynőről és az ő uralkodásáról, a korona nehéz terhéről és
személyiségformáló (személyiségromboló) erejéről szól, maga az uralkodó egyre
inkább kikerül a képből és csupán statiszta gyermekei melodrámájában.
Boncolgattam már az előző posztban hogy ez mennyiben érthető, nem fogom újra
leírni – ott még úgy-ahogy megtaláltam az egyensúlyt, itt már nagyítóval sem.
Ami, függetlenül attól, hogy Diana a maga idejében szupersztár volt és a halála
megrengette a világot, óriási hiba – ha ennyire egy szereplőre húzunk fel egy
sorozatot és évadokon át szépen tartjuk is magunkat a koncepcióhoz, akkor nem
kéne megengedni magunknak, hogy egyszer csak a pálya szélére toljuk. Morgan
ennél sokkal jobb író, ráadásul épp A
királynőben bizonyította be, hogy érti és ábrázolni is képes, mekkora
hatással volt az a nyár a monarchia intézményére, az uralkodóra és az ő szerepfelfogására
(azt nyilván nem tudhatjuk, hogy a személyiségére milyen valós hatást tett).
Szóval, először a sorozat történetében le
kell írnom: megbillentünk.
De lássuk, mi is került a vászonra – mert amit
ábrázolt, azt most is szinte hibátlanul ábrázolta. Ott vesszük fel a fonalat,
ahol abbahagytuk az előző évad végén: Diana elindul fiaival a Földközi-tenger
felé, hogy Mohamed al Fayed jachtján töltse a vakációt. Riviéra, luxus,
szikrázó tenger – és Dodi al Fayed. Akit apja eléggé ellentmondást nem tűrően
rendel oda a hercegnő szórakoztatására, nem hagyván kétséget afelől, amit az
előző évad önmagában zseniálisan összerakott harmadik részével megalapoztak: az
angol arisztokrácia köreibe mindenáron bekerülni vágyó al Fayed épp úgy
felhasználta Dianát a saját céljaira, ahogy a királyi család. Csak közben talán
jobban szórakoztatta. Hogy mennyire túlozza el ezt a vonalat Morgan, azt nehéz
még csak megtippelni is, hisz az al Fayedék jachtján és köreiben történtekről
tán még kevesebbet tudunk, mint ami a palotából kiszivárog – nézőként szórakoztató,
ahogy az amúgy szerethető, bohém pátriárka mindent elkövet, hogy nyélbe üsse a
frigyet, ugyanakkor a sejtetés, hogy konkrétan ő is részt vett abban, hogy
minél nagyobb nyilvánosságot kapjon a viszony, a végkifejletet tekintve
elborzasztó és kicsit ízléstelen is.
Itt is helyet kapott egy remek kis betét,
az egyik rész felvezetőjében a kor egyik leghíresebb paparazzija, az elhíresült
csókfotót szállító Mario Brenna és egy kisvárosi monarchiarajongó brit fotós
szembeállításával Morgan öt percben többet elmond a korszak bulvárborzalmáról,
mint mások egy dokumentumfilmben. Ehhez nagyon ért, ahogy a
feszültségteremtéshez is. Diana és Dodi fotósok általi üldözését úgy ábrázolja,
hogy az feszültebb pillanatokat eredményez, mint bármely fantasy- vagy akcióeposz.
Ahogy Diana próbál a reptér bejáratától kb tíz méterre lévő autóba beszállni és
menet közben ezernyi géppisztoly ropogását idéző fényképezőgépkattogás kíséri, már
szinte elviselhetetlen, nehéz nézni is – hogy ismerjük a történet végét, csak
ráerősít a feszültségre. Valahol groteszk, menet közben néha azt érzi a néző,
hogy ezt túltolták, ilyen nincs, a forgatókönyvírónak megszaladt a fantáziája,
teljesen hihetetlen kevercsét látjuk egy Shakespeare-i királydrámának és egy
brazil szappanoperának. Csak hát, ez a valóság (egy szelete).
Ahhoz képest, amerre a második epizódban
elmegy, a végjátékra mintha elbátortalanodna. A baleset utáni sokk és
tehetetlenség közepette sem Charles Spencer híres kijelentése, miszerint
mindenkinek, aki fizetett a Dianát ábrázoló lesifotókért, vér tapad a kezéhez,
sem Mohamed al Fayed teóriája arról, hogy Dianát és Dodit az angol
titkosszolgálat tette el láb alól, mert nem hagyhatták, hogy a leendő angol
király anyja hozzámenjen egy arab üzletemberhez, nem kap szerepet. Pedig…
Spencer gróf persze túlzott, de amit megkapirgált,
az valós párbeszédhez vezethet(ett volna) arról, hogy mi is volt ennek a
médiahisztinek az eredője, hogy mennyiben tehető felelőssé a híresség, aki azért,
hogy híres maradjon (és amíg a saját céljai érdekében áll), odaadja magát a
médiának és kihasználja a kamerákat (ahogy egyébként a hercegnő is tette, nem
egyszer); a fotós, aki nyilván mindent megtesz azért, hogy a legjobb képet
lője, hisz ebből él, és „csupán” kiszolgálja a megrendelői igényt (de meddig
mehet el vajon a saját és mások testi épségének veszélyeztetésében?); a
sajtóorgánumok, melyek horribilis összegeket fizetnek egy-egy képért; és az
egyszeri néző-olvasó, aki csüng minden botrányos egypercesen? Nyilván ezeket a
kérdéseket - épp Diana tragédiája miatt is - amíg létezik mai értelemben vett
média és nem zabál fel minket teljesen az MI, addig kutatni fogják a médiaszociológusok
– Morgan kihagyja a ziccert, hogy erről szót ejtsen.
Ennél is nagyobb hiba az al Fayed-féle (de messze nem csak általa osztott) összeesküvéselmélet kihagyása, mert szorosan összefügg a királyi család ’97-et
követő megítélésével. Diana halála után a királynő ugyan képes megerősíteni pozícióját,
mint a nemzet nagymamája, és visszakapja megtépázott népszerűségét, azonban a
trónörökösre és Kamillára még az addig látottaknál is nagyobb gyűlöletcunami
zúdult, nem kis részben az előző feleség halála körüli kérdőjelek miatt. Az,
hogy évekig nem csitultak a feltételezések, hogy Károlynak / a
titkosszolgálatnak / a kormánynak köze volt Diana halálához, nagy szerepet
játszott abban, hogy a bitorló Kamillát (aki pedig ’97 nyarára már épp elindult
volna az elfogadtatás útján) még hosszú évekig nem engedték be hivatalosan a családba.
Ezt a kérdéskört azért valahogy kezelnie kell Morgannak a folytatásban, hacsak
nem ugrik egy nagyot az évad két fele között.
Van még egy kényes kérdés, amit csak
nagyon szőrmentén érintett a forgatókönyv: Diana két fia és a temetésen
játszott szerepük. Visszanézve a felvételeket, látva Harry herceg későbbi ámokfutását,
ahogy figyelemért esedezve módszeresen kiírja magát a királyi családból,
olvasva a memoárját (megtettem, nem írtam róla, rossz volt, de tanulságos),
iszonyú furcsa látni, hogy egy tizenhárom és egy tizenöt éves gyereket arra
kényszerítenek, hogy az édesanyjuk halála után mosolyogva fogjanak kezet a
gyászoló tömegekkel és rezzenéstelen arccal órákig kísérjék a koporsót végig
London utcáin. Nincs gyerekem, de vagyok már olyan idős, hogy lehetne ekkora,
és csak arra tudok gondolni, hogy milyen elmebetegség már ez? Pont Harry
memoárja világít rá, hogy mekkora lelki sérülést okozhat egy gyereknek az, hogy
nem engedik gyászolni, hogy belehajszolják egy ilyen kutyakomédiába szó szerint
a fél világ tekintetének kereszttüzében, és hogy aztán nem segítenek neki
feldolgozni a történteket (természetesen más kérdés, hogy neki volt azóta 25
éve, hogy segítséget kérjen a feldolgozáshoz, és tehetné ezt méltósággal, zárt
ajtók mögött [ahogy valószínűleg a testvére tette], ahelyett hogy végighaknizza
vele a világot).
Érdekes, hogy amikor néztem, tetszett, ehhez
képest most, hogy írok róla, csak a hiányosságokat sorolom… Mindenképpen egy
nehéz és kritikus időszakot próbált Morgan ábrázolni, nyilván a legkevesebb
károkozással és a legméltóbban a saját maga elé (is) támasztott eszményhez, a
monarchia és a korona szentségéhez. Sokkal kevésbé kritikus, mint anno A királynőben, az uralkodó pálfordulását
is másképp ábrázolja, összességében mindent megtesz azért, hogy úgy csináljon
egyszerre mártírt és szentet a szívek királynőjéből, hogy közben ne kelljen egy
percre sem kritikát megfogalmaznia az uralkodóval szemben. Szép kísérlet. Nekem
azért picit jobban tetszett, amikor Morgan bátrabban nyúlt a monarchiához.
Mondanám, hogy nézzük meg, hátha a befejezésben visszatérünk ide, de tartok
tőle, hogy pont a királynő halála utáni ájult tisztelet teszi ezt lehetetlenné.
Ha tippelnem kéne, azt mondanám, kesztyűs kézzel, eltartott kisujjal fogjuk
megfogni a monarchia utolsó pár évét, semmi botrány, semmi megkérdőjelezett
szerep, mindenki megkapja a maga happy endjét, és ha már egy esküvővel
indítottunk, egy esküvővel fogunk zárni (jó eséllyel 2011-ben). Ezzel szépen el
is helyezzük az új idők új szereplőit a sakktáblán. De tudjátok mit? Lepjenek
meg!
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése
(
Atom
)
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése