A japán manga- és animealkotók mindig is szívesen használták a mi
kultúránk meséit sorvezetőnek – nem mintha ne lett volna elég saját
alapanyaguk, egyszerűen szeretik ezt a számukra meghökkentően más mesélést,
ahogy mesélünk. Ráadásul elég sajátosan állnak a feldolgozhatósághoz: egyfelől
szigorúan védik a saját tradíciót, megkérik az árát a szellemi termékeiknek; másfelől
bármi újramesélhető, ha aktualizálják, vagy a jövőbe helyeződik, vagy
valamilyen új viszonyrendszer (a kiemelt fontosságú szereplők megváltozó neme
például) átrajzolja. Amikor Osamu Tezuka 1949-ben megrajzolja a Metropolis
mangát, ez a képregény egyszerre volt tisztelgés Fritz Lang filmje előtt, és
tartott ugyanakkor a filmnek, az alapgondolatának és cselekményvezetésének egyfajta
sajátosan japán görbe tükröt. Valahol nem csoda, hogy amikor Rintaro (Hayashi
Sigeyuki) vezetésével a Madhouse csapata nekiállt a rajzfilmváltozatnak (olyan
alkotókkal, mint Katsuhiro Otomo, az Akira megálmodója), nem csak tisztelegtek
a képek az öreg mesternek, de olykor rá is fintorogtak (az adaptálók olykor
inkább visszanyúltak az eredeti film víziójához…). Ahogy Rintaro fogalmazott: „…meg
akarom ismerni Tezuka szellemét”. Nem volt nehéz dolga, fiatalon Tezukánál indult,
neki rendezett televíziós sorozat-epizódokat – és mégis nehéz dolga volt: a
szellem megidézésén túl a 2001-es feldolgozást a mai néző számára is
maradéktalanul élővé akarta tenni.
Ami a cselekményvezetést illeti: felemás sikerrel. Nehézkes,
szájbarágós egyfelől, másfelől nagyvonalú a (csodás és kevésbé csodás) véletlenek,
bajba keveredések és megmenekülések terén – nagyon japán ez a nagyvonalúság,
ahogyan az események olykor egymásra esnek. Nagyon japán, mire szánunk időt, és
mire nem… e tekintetben ez a film gyakorlatilag az animék állatorvosi lova –
minden benne van, amiért imádni lehet, s amiért falra mászol tőle… Metropolisz
épp ünnepel, amikor meglátogatjuk, a Zikkurat, a Vörös Báró tornyának avató
ünnepségére érkezünk, akárcsak a magánnyomozó Shunsaku és segédje/unokaöccse:
Kenichi – akik Laughtont, az őrült tudóst keresik. A város feszült – egyfelől a
robotokat az alsóbb szinteken próbálják tartani (ebben hathatósan közreműködnek
a Marduk párt rohamcsapatai - köztük például Rock, a Vörös Báró nevelt fia), miközben
a szegényebb lakosság robotromboló hangulatban van – a gépek elveszik a
munkájuk… Laughton amúgy épp a vörös Bárónak épít egy minden eddiginél
mesteribb robotot: Timát, aki majd a Zikkurat titkos fegyverrendszereinek
vezérlőrendszere lesz. Aztán persze
minden balul sül el…
A hősök motivációi is meglehetősen könnyed kézzel odakentek – a Vörös
Báró egyszerre akarja látni Timában az elveszített lányát, s szeretné látni a
trónon, ahol majd lényét veszítve beépül (lássuk be, kicsit azért ez ellentmondás).
Rock mániás, végsőkig kitartó rajongása a nevelőapjáért messze túlnyúlik a
bushido diktálta tempón – avagy mit tartsak arról, aki saját magától is
megvédené a mentorát, akár annak akarata ellenére… Kenichi rajongása Timáért
éteri galambszárny-verdesés a szeméttelep sarában és ugyanúgy parttalan, mint a
filmes ellenpólus: Rock makacs szeretete. Shunsaku esetlensége legalább annyira
idegesítő, mint amennyire humorforrás… A felkelők, élükön Atlasszal lángoló
idealisták, a politikusok csak a korrupcióikon át látszanak, és minden mögött
megint az a teljesen értelmetlen vágy áll az egyeduralomra – oké, megszerezted…
mit kezdesz vele?
Mondhatnám úgy is: az eredeti, 1929-es történet kap egy valahol B
kategóriás szintre emlékeztető akciófilm-klisés fürösztést – de ez valójában
hallatlanul jól áll neki. Mert az alkotók csaknem egészen a manga (Tezuka által
megálmodott) eredeti karakterdizájnját használják mindehhez – már önmagában a
tény, hogy gyerekarcú figurák rántanak egymásra pisztolyt, eszetlenül jól
megrajzolt és fényképezett snittekben, olyan feszültséget ad a képeknek, amivel
alig bír akármelyik azóta született magas kúlfaktorú követő. A Mátrixon át Guy
Richie-ig és Tarantinoig rengetegen használták azokat a fegyver csövébe bámuló
nézőt sokkoló, őrült képsorokat, amiket az eredeti manga ihletett, s amelyeket
Rintaróék hallatlan ügyességgel járattak vizuális csúcsra. Mint ahogy rengeteg
anime használta aztán így a megastruktúrák tereibe való zuhanás élményét:
Zikkurat és a városkörnyezet, ami körülveszi, illetve a mód, ahogy a filmesek
ezt megmutatják, számos későbbi történet vizuális alapjának szolgált követendő
mintául. És akkor még szót sem ejtettem a szellemes kísérőzenéről – jazz szól,
szakmányban. Megint csak egy elem, amitől valamiféle időtlen feszültség támad
képek és hangok között: a rettenet jövővízióját ellenpontozza a pillanatba
oldódás időtlen zenéje.
Nekem a legfontosabb az a réteg, amit Tima, és a döntései jelentenek.
A vágyunk egyfelől, hogy teremtsünk valakit, aki tökéletesebb nálunk – másfelől
a rettegésünk ettől a tökéletesebbtől, aki felettünk is ítélkezhet. Tima, és
amit jelent a gyökere a Terminátor szuperszámítógépének, és minden elektronikus
rokonának – azzal a szigorú, összevont szemöldökű tanulsággal, hogy mitőlünk
tanul ölni és ezáltal ítélkezni. Ezért nézem a végét mindig annyi
ellentmondásos érzéssel – amikor a szükségszerű pusztulások után a jámbor
robotok és a rajongó Kenichi nekilátnak újra a Tima-összeszerelésnek… a
gyönyörű beállításokban megünnepelt angyal tőlünk tanulja használni a pallosát –
és úgyis összerakjuk, újra, meg újra… nem tudjuk nem összerakni. Csak
remélhetem, hogy akad majd, akitől inkább szeretni és megbékélni tanul…
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése