Ma este biztosan szórják megint
az állataink halálra ijesztő petárdákat szerte az utcákon, tucatjával nyílnak
majd a kisebb-nagyobb tűzijátékok rózsái az éjszakába. Borzasztóan idegesítő
szokás, avagy a legmúlandóbb szépség, amiben gyönyörködhet az ablakából a
pezsgőt szorongató, új évet köszöntő mámor – ez nem feltétlenül nézőpont
kérdése, bár nekünk ez is, az is, hiszen szegény macskánk majd végigrettegi
megint, amíg mi két nyugtató simogatás közt erkélytől ablakig futkározunk a
fények játékai után kapdosva.
Elgondolkodtam ezen, az egykor
megkezdett gondolatmenet, a gondolkodásmódunkban nyakon csíphető mítoszi
„logika” mentén. A tűz ünnepe a kezdetektől az ártó szellemekhez kapcsolódott,
s mindig kétféleképpen: egyrészt elriasztva, s mélyebb rétegében mintegy
magunkra híva azt – hogy a létre kiszabott fegyverzaj: a petárdák durrogó
puskalövései, a létet borító láng fénye, a létet pusztító robbanás
villanása-hangja viszonylag ártalmatlanul érkezzen az életbe. Ugyanaz a
„démonetetés” ez, amely a mítoszi áldozatra alapjában jellemző: megidézzük a
mennydörgést, és neki adjuk az ijedelmünket, amit bennünk felébreszt. Teljesen
ugyanaz a rituálé – viszont minden tudatosság nélkül.
Mert előbb a hit, aztán a tudat
kijelentette: a létezés mítoszok és egyéb hitrendszerek által leképezett fele
egyszerűen nem létezik. Nincs. Jobb esetben egymás szórakoztatására kitalált
mese, rosszabb esetben rabló hatalmi struktúrákat hitelesítő, tudatos és
rosszindulatú hazugság, amit a mérhető, kézzelfogható tapasztalat nem igazol.
Holott ha körülnézek azt látom, a cselekedeteink igen nagy százalékát nemcsak
átszövi e mitikus megközelítés, de szinte meghatározza a hozzáállásunkat az élet bizonyos tényeihez,
megastruktúráinkhoz, rajtunk rég túlnőtt rendszereinkhez, amikbe (gyakran
egymást kizáró feltételekkel) illeszkedni kényszerülünk. Szokások rendszere
szabályoz mindent, amit törvény nem – de e szokások mögül kihátrált azok egykori
magyarázata, és nem is ildomos az irodalmon túl kitalálni új magyarázatot.
Úgyhogy éjjel, amikor majd
kinyílnak a tűz enyésző virágai, nem fogjuk kántálni az ide vágó ráolvasást,
nem fogjuk énekelni az egykor, vagy azóta ide kitalált énekeket, nem töltjük
fel a történés tudati mögöttesét is tartalommal – de lesz bőven, aki két kézzel
szórja a robbanásokat, aki rakétát szegez az új év első éjszakájába; s
szerintem minderre nem kielégítő magyarázat, hogy ennyi az ostoba, ennyi a
rossz értelemben vagány fiatal, a gátlástalan, a félkegyelmű. Szerintem ez a
megmagyarázhatatlanul csábító szokás is pusztán egy létező igény – aminek a
megértéséhez végre szembe kéne nézni vele: az egykori mítoszi áldozat
szerkezetét az életünkből semmilyen vallási vagy tudati reform nem irtotta ki.
Csak lepasszírozta az egykori magyarázatot a tudat alá, ahol erjedhet.
Pedig (nem mellesleg) mítoszokkal
vezetnek bennünket – a jelen társadalmi papjai: az egyenlő esély, a
fenntarthatóság, az újabb és újabb világrendek mítoszaival; tudatosan használva
az erre való fogékonyságot. S mi áldozunk a démonjainknak, hogy ne faljanak
fel. Ma este például tűzzel – itt, a lakhelyünk környékén például elképesztő
gazdagságban ünnepli majd a körülöttünk lakó szegénység az új esztendő
lehetőségeinek gazdagságát. Kívánom nekünk: legyen mit. Kívánom nektek is, hogy
legyen mit ünnepelni az új esztendőben. S remélem, szerencsétlen négylábú
barátaink sem sínylik meg a kelleténél jobban ezt a traumát.
Boldog Új Évet kívánunk!
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése