Ha valamikor újra a kezembe kéretőzik ez a könyv, az Nell miatt lesz, meg az Ifjú hölgy illusztrált olvasókönyve
miatt: a mese miatt a mesében. Mert nem az egyébként ötlet-teli scifi
tetszett a legjobban, hanem az a hallatlan beleélés, ahogy az író, Neal
Stephenson a kislány gondolatait közvetíti, meg persze a képzeletbeli
kalandok és a gyötrelmes valóság sajátos egymásba játszása, az a finom,
érzékenyen ábrázolt folyamat, ahogy ennek a véletlenül kezébe került
interaktív oktatóanyagnak a segítségével kivirágzik a kislány
személyisége.
A
mese utolsó eleméig ez a viszony a legérdekesebb a könyvben – hát
hogyne ragadott volna magával, mikor nekem is ilyen viszonyaim vannak
könyvekkel, még ha a szerző legizgalmasabb ötlete: az interaktivitás
ilyen szinten hiányzik is ezekből a viszonyokból. Stephenson könyve
ezzel nyer meg, és a szereplőivel: leginkább azzal, ahogy a gyökértelen
théta kislány, Nell sorsa alakul, ahogy a kislány sorsot alakít magának.
Sötét mese az övé, Grimmék tollára való. Néhány végtelen
visszafogottsággal, valóban gyermeknyelven leírt epizód után a kislányt
máris szeretjük – óvnánk, aggódunk érte, szurkolunk neki.
Pedig
a történet kerete sem a szokványos cyberpunk társadalom-káosz. Ebben a
jövőben a mindent lehetővé tévő nanotechnológia az emberek életét
nemhogy szabaddá tenné, de szigorú szabályok szerinti, erősen
kaszt-jellegű társadalmak alapjaként szolgál. Az anyagszerkesztőket a
Táp látja el a nanozitákkal, és akié a Táp, azé a hatalom. Ez
nemzetállamok helyét átvevő enklávék hatalmi bázisa, ezek a kvázi
gazdasági közösségek viszont a multinacionális nagyvállalat-jelleg
helyett a viktoriánus társadalom szigorú alá-fölérendeltségi viszonyai
szerint épülnek fel. Az új viktoriánus Új-Atlantisz enklávé vagy Nippon
nanoziták növelte mesterséges szigetei: a hatalmi csomópontok társadalma
egyfelől hamisítatlan viktoriánus elitként tart távolságot az
„alsóbbrendű” enklávéktól, másfelől a tanulás-beilleszkedés révén
bárkinek lehetővé teszi a klávéhoz való csatlakozást.
„Neoviktoriánus
poszt-cyberpunk” – olvasom a hátlapon. Morbid meghatározás – én inkább
úgy mondanám: az erős, összerakott cyber-vízió múltba ágyazottsága okán
a könyvnek van némi steampunk fűszerezettsége, amire csak ráerősít a
szerző a léghajók, a velocipédek, a „természetes” lovak és „géplovak”
használatával, bár tény, a legfontosabb fűszer-összetevő a viktoriánus
kor modoros, kimódolt beszédmódjának könyvbe emelése. A fejezetcímek
több tőmondatos, viktoriánus regényvilágra hajazó leíró jellege, a
szálak hangsúlyos egymás mellett futtatása írásmódban is a megidézett
korba beszél.
Holott
a képlet azért bonyolultabb annál, hogy kijelenthessük, mindez pusztán
tükrözött, jövőbe újraálmodott múlt. Mert például számtalan enklávé van:
az etnikai alapokon szervezett maradvány-klánok, mint a búroké, vagy a
zsidóké ugyanúgy jelen vannak itt, mint az életmód vagy ideológia
alapján szerveződők: az Első Szórványköztársaság, vagy a kommunista
Senderók, de vannak szintetikus klánok is, mint a saját testüket
nanoziták segítségével számítógépes hálózattá fejlesztő CryptNet-esek.
Stephenson ért hozzá, hogyan teremtsen elképzelt jelenének
félmondatokkal történelmi távlatokat. Számtalan enklávé – számtalan
törekvés, persze hogy akad köztük olyan, amely felbontaná a Táp
gazdasági hatalma teremtette egyensúlyt. Leginkább a Han szeretne
lecsatlakozni a Tápról, a kínaiak, a harmadik „nagy”: a polgárháborúk
sújtotta, konfuciánus alapokon szervezett császár nélküli császárság.
Mindez
valóban „jövő-érzetet” teremt, annak ellenére, hogy ez a
jövő-alternatíva a cselekményvezetést tekintve is a múlt ösvényén jár: a
cselekményi ritmus fő szólama a Viktoriánus kor egyik gyarmati
traumája, a Boxerlázadás történéseit követi. Fő helyszíneink Sanghaj, a
Bérelt Területek, és a város melletti mesterséges sziget, az
új-atlantisziak kezén lévő Új-Csuszan. Itt él horrorisztikus családjában
Nell, a kaszt nélküli kislány, itt kerül kezébe az olvasókönyv
illegális példánya – itt kerül egy meglehetősen szövevényes terv
pókhálójába az olvasókönyv megalkotója, John Hackworth.
Az
olvasókönyv zseniális ötlet. És annyi réteg rakódik rá, annyiféleképpen
nyúl bele a cselekménybe, befolyásol életeket és „birodalom-életeket”,
hogy számba venni sem egyszerű ezt a sokféle valóságba-nyúlást. Nem
mellesleg a történetei rákényszerítenek, hogy gondolkodjunk el újfent a
keresztény alapokon álló társadalmak örök dilemmáján: szabad akarat,
vagy determináltság, lehetőségek vagy korlátok, szabadság avagy rend – a
számtalan társadalmi értelemben is állandó döntéskényszert építő
vagy-ez-vagy-az kap itt frappáns illusztrációt – egy kivételes sors,
Nell „hercegnő” és az ő mesekönyve által. Érdemes elolvasni.
Kiadó: Metropolis Media
Fordított: Juhász Viktor, Maleczki B. Miklós
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése