Mindig
  nagy érdeklődéssel – és egyre nagyobb elvárásokkal - megyünk az AEGON 
 Művészeti Díjhoz kapcsolódó rendezvényekre a Szépművészetibe, talán 
mert  az eddigi tapasztalatok alapján az egyik legizgalmasabb 
próbálkozás a  különböző művészeti ágak egymásra hatásának 
érzékeltetésére. A  rendezvényeknek otthont adó múzeum látnivalóival 
illusztrált, személyes  és ezáltal személyhez szóló, zenés 
hozzáfűzésekkel tarkított  pódiumbeszélgetések ösvényéről most egy sok 
szempontból nehezebb útra  tért a rendezvénysorozat. A legkritikusabb 
közönséghez, a gyerekekhez  szeretne szólni.
Február
  19-én volt az első ilyen családi matiné, Láss csodát címmel, ahol Bíró
  Kriszta színésznő két zenész, Bujtor Balázs és Fekete-Kovács Kornél  
segítségével a farsang jegyében válogatott képeket a múzeum kínálatából,
  és játékos formában, zenei improvizációk segítségével mutatta be 
azokat  a gyerekeknek, s a rendezvény zárásaképp a kicsik és nagyok 
farsangi  álarcokat készíthettek maguknak.
Kemény
  a gyerekközönség, főleg ha a program határozott célja bekapcsolni őket
 a  történésekbe; én tudom, anno pár évet gyermekkönyvtárban töltve  
alkalmam volt többször megtapasztalni az azonnali, kérlelhetetlen  
kritikát – az elkalandozó figyelmet. A gyerekeket sokkal gyakrabban kell
  szóhoz juttatni, öt egyszerű mondatonként be kell vonni őket a  
kérdés-felelekbe, nagyon kell vigyázni a magyarázat mélységére, bizony  
kerülni kell a többszörösen összetett mondatokat és ügyelni a  
„rávezetés” célközpontúságára; főleg, ha az aktivizálandó gyerekközönség
  ilyen sok korosztályt képvisel egyszerre.
És
  leginkább be kell menni közéjük a mikrofonnal. Már az egy hatalmas  
varázslat a gyerekeknek, ha a moderátor-műsorvezetők közöttük járkálnak 
 egy ilyen csodaeszközzel a kezükben, és ők is belebeszélhetnek, ez a  
komolyan-vétel gesztusa, a felnőtt-játékba vonásé. Nem szerencsés, ha  
maga a felnőtt ismétli utánuk a csak általa hallott mondandót a  
mikrofonba. És türelmesebben ki kell várni a gyerekek hozzászólásait,  
azok tartalmi kapcsolhatóságával játszva közelíteni a feltett kérdésre  
várt válasz felé. Akkor is, ha óhatatlanul ki is kell mondani a végén a 
 megoldást, ha nem hangzik el, de ezzel türelmesen ki kell várni a  
tanácstalanságnak azt a szintjét, amikor már egyik gyerek se  
kapaszkodik, mikor már nincsen ötletük.
Mert
  az ötletek szintjén a műsor maradéktalanul a helyén volt, és bizony  
kevés hiányzott a megvalósításából, hogy mindenkinek olyan átütő élményt
  jelentsen, mint anno a felnőtt közönségnek egy-egy pódiumbeszélgetés. 
 Amikor sikerült bevonni a srácokat, egy-egy kép beállításainak  
„újraalkotásakor” például, megpezsdült a terem – bájos momentum volt,  
tán kortünet, hogy a gyerekek közül sokkal többen akartak rendezők  
lenni, mint szereplők – de legalább ennyiszer nem értették a gyerekek,  
pontosan mit is várnak tőlük a felnőttek. Nem mellesleg jobb, ha a  
gyerek a saját szája íze szerint belealakíthat a programba. Nem egy  
előre eltervezett elemet kell kiejteni akár a moderátoroknak a  
lehetőségért, hogy a gyerek annyira a magáénak érezze a dolgot, hogy ne 
 is figyeljen már arra, mit várnak el tőle – hogy a szó legteljesebb  
értelmében legyen felszabadult.
Első
  alkalom volt, mondhatni kóstoló. Az ötlet van annyira jó, van benne  
annyi potenciál, hogy ha szülő lennék, mindenképp adnék a matinénak még 
 egy esélyt – a következő alkalommal, március 19-én a „ritmus” lesz a  
téma, (a zene, a kép, a vers, az élet ritmusa) Szabó T. Anna költő, M.  
Tóth Géza animációs rendező, Herczku Ágnes énekes és Lukács Miklós  
zenész közreműködésével.
Nincsenek megjegyzések :
Megjegyzés küldése